Hej!
Som yrkesman inom området lås och larm så får jag ibland ångest för hur dyrt det är med dessa produkter. Tyvärr är ju det så att kriminaliteten ökar i samhället och därmed inbrotten. På de dörrar man använder aktivt (ytterdörr, altandörr) så är det helt ok att montera godkända lås, jättebra! Komplettera detta med ett larm UTAN anslutning till något dyrt vaktbolag. Sen så till det fina!! Vill ni bo i en borg? Byt ut era fönsterspröjs mot vitlackerade inbrottsgaller!! Ser likadana ut och ger ett väldigt säkert och effektivt inbrottsskydd! De flesta inbrott sker nämligen att en ruta krossas varefter tjuven kan ta sig in. Tyvärr bara lite synd att man ska behöva göra så här pga att straffen för inbrott är löjligt milda!
 
Har inte sett sådana galler själv, men jag antar de sitter fast i fönstret precis som en spröjs. Då kan man ju öppna fönstret som vanligt.
 
I tätbebyggda områden brukar man inte montera sirener utomhus. Endast inomhus.
Detta för att stressa rövarna.

Ang låsen, så menar säkert Peter att man skall sätta in lås som har spärrbara vred inifrån. T ex Assa 2000 etc.

//Mats, också låssmed.
 
Falsklarm undviks genom att montera kvalitetslarm med kvalitets detektorer, och en seriös installation. Mitt larm (Galaxy) har under 4 år aldrig falsklarmat.

//David, verksam inom lås, larm och passagesystem
 
Tack för alla inlägg!! Varje hus SKALL ha en nödutgång!! Eller iallafall en brandplan om en situation uppstår. Beträffande mina meningar om att byta ut fönsterspröjsen mot galler så baseras det på brottsstatistiken! Effektivt tillsammans med godkända lås! Men allt är ju valfritt i dessa dagar....;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.