Hejsan
Vi skall sätta två korta bitar slang på Köldbärare ut- och in i ett försök att bli av med Stomljud från ´Bergvärmepumpen.
Det blir två slangstumpar på ca 500 mm vardera. Kan det vara OK att använda en vanlig PVC slang typ
Rinkaby 2349 ?
Kanske någon kan tipsa om ett bra SLANGalternativ.
Hälsningar
Axelman
 
Vanlig PEM slang ska väl gå?
Annars finns det "special" slangar för vibrartioner som är med metallfläta på...
 
Tack
Vi har pem in i huset sedan koppar till VP . Vi skulle vilja ha en ´kort sista bit på ca 500 mm mellan CU och VP i form av en smidig flexibel slang.
Gärna tips på sådan
Axelman
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nej, använd inte vanlig pvc-slang. Använd t ex Rinkabys 5668, 5699 eller liknande. De finns i olika dimensioner och längder
 
Men är du säker på att det är på köldbäraren du får stomljud. Det är inte på värmebäraren till radiatorsystemet?
 
På radiatorsidan har vi anslutit med diffusionstät "mjuk" slang, som vi köpte av KUNTZE.
Så det ligger nära till hands att det är KB-rören, som varit dåligt upphängda i lättbetongväggen. Vi har ordnat upphängningarna bättre nu.
Varför inte "vanlig" PVC slang ? Den borde väl klara 30 %-ig etanolblandning ? Det är ju mest vatten.
Bättre kanske vore en EPDM - slang.

Axelman
 
Hej
KB - vätskan, bioetanol + 70 % vatten cirkulerar ju i PEM slang, som tydligen är en POLYETEN -produkt.
Då borde det väl fungera om det går att hitta en någorlunda mjuk och flexibel 1 tums polyeten slang.
Var kan jag hitta en sådan månntro ?
Axelman
 
Det finns speciell flexibel slang för att ta upp rörelser som tidigare nämnts, varför inte de?
Polyeten är en hård plast by nature.

Protte
 
tommib
Du bör kolla upp vad det är för krav på installationen. Jag har fått uppfattningen att köldbärarkretsen inomhus ska vara utförd helt i koppar för att minska risken vid brand, men jag kan ha helt fel.
 
tommib har helt rätt, brine inomhus ska gå i kopparrör inte plastslangar.
 
axelman skrev:
Varför inte "vanlig" PVC slang ? Den borde väl klara 30 %-ig etanolblandning ? Det är ju mest vatten.
Bättre kanske vore en EPDM - slang.

Axelman
Det kanske funkar, men pvc-slangar har en förmåga att hårdna med tiden. Sen måste du ju krångla med övergångar med slangnipplar och slangklämmor. Förutom ökad läckfaktor kommer det att se rätt hemmapulat ut. Då är det ju enklare med färdigpressade typgodkända slangar. Du behöver ju bara skarvkopplingar mellan.
 
Många pumpar har ju redan slang monterat internt i maskinen för att ta bort stomljud. Vad har du för pump?
 
PVC är egentligen en hård plast men med tillsatser så blir den mjuk, det är bara det att vatten löser ut mjukgöraren och har man dessutom sprit i vattnet så tror jag det blir än värre.

Protte
 
Låter ovanligt om stomljud ska ledas via kb ledning har du även flexslang på kv samt vv ledning. Om du väljer att dra plast ledning inomhus går det att brand skydds isolera den om man vill följa regler men exp kärlet till brine är också av plast ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.