Vad är det för färg/behandling på träfasaden?
Träet är mycket torrt.

Träfasad på hus med varierande grå och bruna nyanser och en rödmålad balkong i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt en granne ska huset vara vitrolbehandlat. Det kan jag också tycka när jag tittar på detta kort. Norrsidan (vänstra) är grå medans sydvästra väggen går i brunt.

Träpanel med varierande grå och bruna nyanser, möjligtvis vitrolbehandlat, med tecken på väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfasad med varierande bruna och grå nyanser, troligen vitrolbehandlad, och en utomhuslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är konstigt är att det verkar som om sol och regn gör fasaden mörkare.

Tilläggas att kvist som sitter på fasad som ständigt är i skugga är nästan svart. Ser "blöt" ut
 
Ser ut som en väldigt gammal järnvitriolbehandling. Svärfars hus ser likadant ut. Byggt 1978.
 
Johan Gunverth skrev:
Ser ut som en väldigt gammal järnvitriolbehandling. Svärfars hus ser likadant ut. Byggt 1978.
Tror att detta hus är byggt på 80-talet så det kan stämma.
Men varför är norr sidan grå, medans de övriga väggarna är bruna?

Om det är vitrol, ska jag behandla fasaden eller låta den vara?
 
Tror att det bruna är träets tjära/hartser som kommer upp till ytan av solen/värmen, (som ju ej kommer åt på norrsidan).
Ser inte gamla obehandlade timmerhus ut sådana också?

Vitriol används väl huvudsakligen till att få trä att gråna i förtid, dvs så att det ser gammalt och väderbitet ut, trots att det bara är från 80-talet?

Fasaden ser ut att vara i förvånansvärt bra skick trots att den är obehandlad. Hade det varit här i Skåne så hade panelen sannolikt varit grön av alger och småmjuk i nederkant.
 
Tack för ditt svar Oldboy.
Ja, fasaden är i gott skick. Sitter på vår stuga i Jämtland. Klimatet är lite annorlunda här än i Skåne :).

Jag tycker att den gyllenbruna färgen är fin. Därför ser de gråa partierna lite "dassiga" ut.
 
Tror inte det finns något fungerande sätt att få de grå partierna att bli naturligt gyllenbrun som resten.

Gläd dig åt det faktum att den gråa norrfasaden gör att du noterar och uppskattar skönheten i den gyllenbruna söderfasaden. Ungefär på samma sätt som vintereländet får den svenska sommaren att framstå som så underbar...

Använd gul/bruntonade solglasögon när du går förbi norrsidan. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.