Sitter och skissar på hus som verkar landa på ca 300m2 på 1.5 plan, kommer att vara 3m i tak på nedervåningen ( 220m2) och 80m2 på övervåningen med öppet tak ena sidan.

Skulle tippa på att någon av dessa Östbergs FTX har rätt kapacitet om man kör dem på 40-50% av max (Eller dimensionerar jag fel ?)
Heru T 200:184l/s vid 200Pa
Heru T 250:220l/s vid 200Pa
Heru S 180: 170l/s vid 200Pa
Heru S 250: 231 l/s vid 200Pa

Kommer även att koppla in kylbatteri, antingen från energibrunn eller luft/vatten system.


Det blir ett techrum i mitten av kåken (har ingen vind) men då är det mer praktiskt att använda T jämfört med med tanke på rördragningen. Dock verkar S vara tystare på samma luftflöde samt billigare så med viljestyrka kan man klämma in det ändå.

Är det någon som har erfarenhet och mellan dessa två olika aggregaten, för och nackdelar.
 
K
Det är påsfilter i S och panelfilter(?) i T, dvs större filter i S och även billigare i längden.
Tänk på att T som skruvas fast i en vägg kan ge stomljud medan S ställs på en vibrationsdämpande matta.

Hade jag haft utrymmet i ett teknikrum hade jag gått på S, är det trångt hade jag övervägt T
 
Tack för tipset, stomljudet hade jag inte tänkt på, det är ju trots allt en rejäl pjäs, över 100 Kg så vibrationerna lär ju fortplanta sig.
Siktar nog på en S modell, gör helt enkelt tech-rummet bredare och får bygga upp en rejäl och stabil bänk för att lägga aggregaten på för en bra servicemiljö, känns fånigt att ha den på golvet.

Så S vinner på billigare påsar, bättre kapacitet och mindre risk för fortplantning av ljud.
Hittar dock inget om partikelfilter men erfarenhet av tidigare FTX så blir luften tillräckligt ren och fräsch. :)
 
Har du plats och inte bryr dig om hur den ser ut så är s rätt maskin. Själv kommer jag att köpa en t då jag redan har ett aggregat hängandes på väggen.

Har du hittat något ställe som säljer olika filter till aggregaten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.