Jag håller på med ett lite större projekt hemma, för mig räknat.
För varje större projekt brukar jag skaffa ett nytt verktyg som jag kan ha nytta av, men jag har inte kommit på något som kan passa in och som jag redan inte har.
Därför får det bli ett nytt verktyg som jag kan ha nytta av i framtiden.
Det ända jag kommit på hitills är en tormek t7.
Nu fiskar jag efter andra förslag?
 
Du får nog börja med att rada upp vad du har för befintliga verktyg.
 
Och var är det för projekt som är på gång? :)
 
Jag tycker du ska köpa den där du tittade på förut, blev sugen, men ändå inte köpte ;)
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Projektet är en vägg. Bort med befintlig vägg och dit med ny samt altandörr och fönster.
Blev lite mera då det visade sig att carportens tak/altanen även satt fast i den.
Även massa el går i väggen, så även ny el.

Jag har följande:
bordsåg
cirkelsåg
tigersåg
sticksåg
kap/gersåg
planslip
excenterslip
handöverfräs
och alla andra vanliga verktyg.

En sak som jag funderat på är ett fräsbord till handöverfräsen, men de kanske är för dyra.
 
Fräsbord låter som ett bra tillskott till den laguppställningen. Behöver inte bli dyrt, beror på vilken fräs du har, om du ev. kan ha det som insatts till bordssågen etc..
 
P
Prisklass? Vad är målet med verktyget? Ska det vara användbart nu eller något som kan vara bra att ha?

Annars är det väl alltid kul att ha en bra hyvel?
 
En Bosch GLL 3-80 kan vara till hjälp om du skall bygga en vägg. Det går bra med vattenpass, snöre och lite mätande också, men nu var frågan inte formulerad så ;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
GLL 3-80P är ett bra förslag. Har en själv, och ny vägg och uppsättning av nya innerfönster blev plötsligt sjukt mycket enklare. Dock lite dyr bara..
 
Börja komplettera alla verktyg med batteridrivna! :)
 
Om du inte har en sänksåg tycker jag du ska shoppa en Festool omgående. Min absoluta favorit! Men då har jag ju redan en bra bordssåg och en kap-/gersåg vilka jag säkert skulle sakna lika mycket om jag inte hade dem. Grejen med sänksågen är att jag tidigare inte fattat hur bra den är :)
 
En multimaster kan kanske komma till användning i projektet?
 
en krysslaser, finns i valfri prisklass
 
K
Har fortfarande inte sett anledning till att lägga 1500 extra för steget mellan GLL 3-50 och GLL 3-80 som många tipsar om.

Jag la mellanskillnaden på lasermottagaren och kittet fungerar bra på de avstånd en vanlig villaägare rör sig på.

Men för att bygga en vägg vet jag inte om en krysslaser är så användbar. Först vid tapetseringen isf.
 
Redigerat:
p.lundgren skrev:
Prisklass? Vad är målet med verktyget? Ska det vara användbart nu eller något som kan vara bra att ha?

Annars är det väl alltid kul att ha en bra hyvel?
Bra att ha är det som gäller just nu.
Jag har några hyvlar, men förmodligen ingen i närheten av den där, bra förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.