tensiden skrev:
Här (Jönköpingstrakten) har vår avenbokshäck haft knoppar ett bra tag, men med start idag har de börjat slå ut till blad. Binder du upp blir det raka stammar, men akta dig för att låta bindtråden gå in i stammarna. Den växer snabbt när den väl sätter fart och kan lätt låta tråden slukas in i stammen om du inte kontrollerar en två gånger per säsong eller så, detta även om du använder bast osv. Det är min erfarenhet.
För vår del tog det dessutom ett år innan plantorna rotade sig ordentligt och kunde börja skjuta iväg uppåt. Tänkte först att det skulle ta flera år innan de nådde sin sluthöjd (runt 2m), men de flesta plantor har nått dit nu efter 2,5 år och vi har toppat av en del under förra sensommaren samt även klippt in på bredden så att de grenar sig. Ser mycket bra ut nu!
Man binder med eltejp så kan man aldrig råka ut för strypskador på stammarna eftersom tejpen töjer sig.
 
Har fått förslag från "min" trädgårdsmästare att plantera Bukettapel. Ett alternativ som känns modernt och klädsamt för många ställen.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollade runt på olika forum och kom fram till att det ska vara gallkvalster som käkar upp och skrynklar till bladen på min avenbokhäck.
I år har jag haft ovanligt stora besvär med skrynkliga och uppätna blad.
Kollade runt på kommunens avenbokhäckar som inte verkar ha ett enda skrynkligt blad
Frågade runt lite men ingen butik som säljer växter i Västerås trakten verkar ha något medel mot gallkvalster.
För några år sedan pratades det ofta om biologisk bekämpning men är det möjligt att använda biologisk bekämpning på en lång häck och var får jag tag djur som gillar gallkvalster.
 
Det är möjligt att angreppet ger med sig under säsongen. Jag hade ett lätt angrepp för många år sedan i Malmö. Duschade med hård stril och kallt vatten häcken med ett par dagars mellanrum (även plommonträdet som dröp av lus). Vet inte om det gav effekt. Men simma lugnt! Avvakta!

Se till att häcken inte har massor av ogräs, släng på ett par säckar ny jord och vattna så har du i alla fall förbättrat förutsättningarna för häcken.
 
Redigerat:
nallepu skrev:
Kollade runt på olika forum och kom fram till att det ska vara gallkvalster som käkar upp och skrynklar till bladen på min avenbokhäck.
I år har jag haft ovanligt stora besvär med skrynkliga och uppätna blad.
Kollade runt på kommunens avenbokhäckar som inte verkar ha ett enda skrynkligt blad
Frågade runt lite men ingen butik som säljer växter i Västerås trakten verkar ha något medel mot gallkvalster.
För några år sedan pratades det ofta om biologisk bekämpning men är det möjligt att använda biologisk bekämpning på en lång häck och var får jag tag djur som gillar gallkvalster.
Gammalt inlägg, men jag svarar ändå.
Testa med Kumulus DF, tidigt på säsongen när knoppsprickningen drar igång. Du bör finna medlet lite varsom samt på nätet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.