Hej gott folk!

Har efter 1,5månad redan tröttnat på Verisure-larmet som sitter i huset, 700-1400kr för att montera upp och ned en rörelsedäckare när man ska måla. :thumbdown:

Vad finns det för larmsystem idag som man kan montera och modifiera själv, och går det att få dessa godkända av sitt försäkringsbolag?
 
Gardio monterar du själv, även om det inte är friköpt larm (de kontrollerar installationen på distans). Godkända av fskbolagen.
 
13th Marine skrev:
Hej gott folk!

Har efter 1,5månad redan tröttnat på Verisure-larmet som sitter i huset, 700-1400kr för att montera upp och ned en rörelsedäckare när man ska måla. :thumbdown:
Auch! Det låter ju helt sjukt. Jag trodde man ägde burkarna (förutom möjligen centralen) med Verisure-larm? Och varför skulle man inte få montera ner och upp detektorer? Att tamper-larmet går är väl hanterbart...

Medhåll om :thumbdown:

Edit: Jag googlade lite nu och det du säger stämmer ju bra. Tack för varningen
 
Redigerat:
D
Har du verkligen krav på från ditt försäkringsbolag på larmklass? Konstigt att de tillåter trådlöst larm i sådana fall.
 
tommib
Ja, i larmklass R ja. https://www.stoldskyddsforeningen.s...givning-for-foretag/inbrottslarm/larmklasser/

Det räcker förvisso utmärkt för privatbostäder men så fort vi börjar prata lite mer seriösa larm så är det trådat som gäller. Som jag tolkar det är Larmklass 1 och R väsentligen ekvivalenta, dvs så fort en butik ska larmas så är det larmklass 2 och trådat som gäller. Larmklass 3 och 4 ska vi inte ens prata om. Att överföringen går via GPRS och internet är samma där, det fungerar utmärkt för bostäder. Det går att få att fungera med högre klasser också men då ser lösningen annorlunda ut. Det gjorde det på den tiden när det gick i tvåtråd också.

Nu skulle ju TS ha larm hemma, så trådlöst går säkert bra. Det som troligen inte går bra för försäkringsbolaget är att TS installerar det själv. Då är vi tillbaka i samma problem, dvs firman tar 1kkr bara för att plocka ner/upp en detektor. Det som DMOL troligen pratar om är att om försäkringsbolaget faktiskt har krav på larmklass så är kravet troligen inte 1, och TS förvarar troligen något av betydande värde i sin bostad. Det mer sannolika är att försäkringsbolaget sänker TS premie om hen har ett godkänt larm uppsatt av auktoriserad firma.
 
D
Försäkringsbolagen brukar ställa krav på uppkoppling mot larmcentral för att få rabatt. De bryr sig inte om larmet i sig och ställer de krav på larmet, så brukar det vara när man har dyrbar konst etc och måste uppnå larmklass 2. Rille kan säkert utveckla...

Med andra ord. Ta reda på exakt vilka krav ditt försäkringsbolag ställer.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Försäkringar är personliga och därför finns det endast ett korrekt svar och det är att kontakta sitt försäkringsbolag och fråga (e-post är bra för då har du svaret skriftligt).
Angående krav på installation av en anläggarfirma så brukar inte försäkringsbolagen ställa det som krav (om du inte har krav på larmklass) men det kan vara krav för att få ansluta till en larmcentral för åtgärd men här skiljer det mellan olika larmcentraler.
Det finns inget som säger att man måste ansluta till en larmcentral på orten utan du kan välja fritt och sedan brukar larmcentralen upphandla åtgärd på orten, det enda problemet med detta är när det blir fel i en skarp situation och alla skyller på varandra men i en bostad så kan jag inte se att det skulle vara något större bekymmer.
 
Hej och tack för alla råd!

Anledningen till att vi har larm, är först och främst att det fanns i huset när vi köpte det. Utöver detta så är det för att min bättre hälft ska känna sig säker, när hon var yngre och bodde hemma så kom hon hem under ett pågående inbrott.

Som några säger så är det lika bäst att prata med sitt försäkringsbolag, vilket jag ändå ska göra i andra ärenden så det är lika bäst att passa på.
Men spontant så borde av SSF klassade larmcentraler vara OK att nyttja, väldigt praktiskt att de har en lista faktiskt.

Jag ska grotta in mig lite mer i de av SSF-klassade centralerna och var man köper dessa till en rimlig peng.
I dagsläget har vi 4 IR-deckare samt en 10-15 magnetbrytare så det är inte jättebilligt att byta.
 
Vad satt det för larm i huset när ni köpte det?
Om det satt ett trådbundet larm så kan ev det mesta av kablaget återanvändas och då rekommenderar jag att satsa på ett trådbundet larm.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Om det är ett trådbundet larm ska det mycket till för att man inte ska kunna återanvända alla ir-deckare och magneter. Ev kan man få byta motstånd i dem men det är allt.

Nu står det ju tyvärr i trådstarten att det är ett Verisurelarm..... vilket tydligt visar nackdelen med denna typ av larm.
 
Tyvärr är det ett trådlöst verisure-larm. Så jag antar att inget går att återanvända =(

Funkar säkert för 99% av användarna, men inte just för mig tyvärr.
 
tommib skrev:
Om det är ett trådbundet larm ska det mycket till för att man inte ska kunna återanvända alla ir-deckare och magneter. Ev kan man få byta motstånd i dem men det är allt.

Nu står det ju tyvärr i trådstarten att det är ett Verisurelarm..... vilket tydligt visar nackdelen med denna typ av larm.
Problemet är när det plockar ner utrusningen när man säger upp avtalet, om du inte säger till så klipper de i regel kabeln en bit ifrån så att den inte räcker till om du vill koppla in ett annat larm på samma kablage.
Du måste specifikt be dom koppla loss befintlig utrusning istället för att klippa kablaget om du någonsin befinner dig i den situationen men räkna med att installatören muttrar om att det tar för lång tid.
 
13th Marine skrev:
Har efter 1,5månad redan tröttnat på Verisure-larmet som sitter i huset, 700-1400kr för att montera upp och ned en rörelsedäckare när man ska måla.
Kontaktar du kundtjänst kan de sätta anläggningen i serviceläge och du kan själv montera ner/upp detektorn.

Jag kanske hade lite tur att installatören som kom till mitt hus när köpt det (tidigare ägaren som installerat Verisure) var en person jag känner och han tipsade mig om att jag kan göra rätt mycket själv bara man kontaktar kundtjänsten innan för att slippa sabotagelarm.
 
Det får jag ta och kolla upp, så lät det nämligen inte när de ringde mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.