Minerat område... :surprised:

jag lägger ner den här tråden... och iden om rymdisoleringen...

 
C
Men nu när ämnet kommit upp igen och den tidigare tråden i ämnet även lyfts så blev jag påmind om en fråga som jag ställde i köksforumet utan att få något svar, och som någon här kanske har koll på...?

Jag skall nämligen montera en ugn "vägg-i-vägg" med kylskåpet. I installationsanvisningarna till ugnen och även på annat håll står det att man då skall sätta en värmereflekterande/isolerande platta på mellanväggen så att inte kylskåpet värms upp i onödan. Dock utan att gå in på var man kan få tag på en sådan platta :(
Har letat runt en hel del, men ingen verkar ha koll på detta. Uppenbarligen kan materialet inte vara alltför tjockt då det bara finns ca. 1cm utrymme tillgodo. Förslag?

/C
 
C
EgenHärd skrev:
Ett alternativ när det inte finns plats för tjock isolering?

[länk]
Gick förresten in på ovanstånde länk och där tipsas det om att de som köpt denna produkt även köpt långkalsonger vilket kanske säger något om isolationsegenskaperna... Ha ha ha ;D
 
Plastisolering nära en ugn. :'(

Om du kan hitta en åldringsbeständig alufolie så skyddar den en del.
Motorrums isolering (med eller utan alufolie) skulle kanske gå, men jag kan inte tjocklekarna.
Mineritskiva, isolerar ju inte mycket men ger ett visst skydd.

En strålningsskärm är ju en ide, den får då inte ligga an mot ugnen.
__ __
Om man bockar en plåt så här |______________| .

Ock låter luften strömma i spalten och på andra sidan. Då får du en strålningsskärm som dessutom kyls av egenkonvektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.