Jag ska göra en grind som går över en stengång. Jag vill göra den smalare än själva stengången, dels pga att grinden inte behöver vara lika bred som gången, men också för att jag tycker det blir snyggare så.

Nu till frågan. Jag har tänkt göra som bilden nedan. Jag kommer sätta liggande ribbor från en stolpe vid garaget till ena grindstolpen och liggande ribbor från den andra stolpen till den andra grindstolpen. Helst av allt vill jag undvika att göra åverkan på stengången. Men måste jag fästa grindstolparna i marken på något sätt, eller räcker det att de hålls fast av de liggande ribborna?



Skiss av en tänkt grindinstallation med liggande ribbor mellan stolpar vid en stengång och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att se hur dy ska kunna klarar stabiliteten utan att fästa i marken. Frågan är kanske inte om du ska utan hur du ska fästa stolparna?
 
Ja, du måste fästa grindstolparna i marken på något sätt. du kommer aldrig att få stabilitet i det annars. Om du absolut vill göra den konstruktionen du ritat upp på bild så skulle jag lyfta på några stenplattor och slå i ett markspjut. Det är inte så mycket extrajobb, och du kommer få stadga i det. Annars finns det ju annan typ av stolpfäste som du borrar fast i markstenen.
 
Varför inte en tvådelad grind? Då behövs ju bara ett hål i mitten för att låsa ena grinden.
 
Ett stolpfäste är kanske det som blir bäst för mig. Vilken typ av stolpfäste för man använda och vilken skruv samt borr? Markstenen är 5cm tjock.
 
Eftersom grinden inte blir särskilt bred och tung. Så tror jag du klarar dig om du monterar två snedstag mellan stolpen och garageväggen. Tror du får bäst stadga på den sidan och blir bäst att hänga grinden på.
Se även till att du monterar en lodrät ribba mot garaget som ribborna sedan skruvas i. Så du inte enbart skruvar ribborna rätt i panelen.
På andra sidan kanske det räcker med ett snedstag i mitten, men hade nog satt två även där så det blir symmetriskt.
 
crazytok skrev:
Eftersom grinden inte blir särskilt bred och tung. Så tror jag du klarar dig om du monterar två snedstag mellan stolpen och garageväggen. Tror du får bäst stadga på den sidan och blir bäst att hänga grinden på.
Se även till att du monterar en lodrät ribba mot garaget som ribborna sedan skruvas i. Så du inte enbart skruvar ribborna rätt i panelen.
På andra sidan kanske det räcker med ett snedstag i mitten, men hade nog satt två även där så det blir symmetriskt.
Ok, låter som en bra lösning. Slipper man borra i stenen då?

Tror du att du kan visa hur du menar med snedtagen till stolparna?
 
Ingen fin bild, men du fattar kanske principen. :)
Antingen nöjer du dig med två snedstag, eller så sätter du snedstag vid varje ribba. Du får visserligen ett hålrum då men det kanske spelar mindre roll?

Det lär ju inte vara mer än 2m mellan garagevägg och befintligt staket. Och du kanske ska ha en grind runt 1m bred? Då blir det bara 50cm staket på varje sida som sticker ut. Det lär bli tillräckligt stabilt...

Ett annat alternativ är att du sätter grinden direkt mot den stolpen som idag är gjuten i marken. Sedan bygger du staketet från garageväggen och ut och sätter två snedstag på denna. Men jag hade nog gjort enligt alternativ ett, och sedan satt snedstag vid varje ribba på båda sidor. Tror det blir snyggast också.

Bild som visar trähögar och ett påbörjat staket med tecknade snedstag för att illustrera byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för illustrationen. Sätter man snedstaget från mitten av ribban ovanför och sen ner mot stolpen?
 
Du kan också göra grindstolparna 2m höga (eller mer) och sedan lägga en överliggare från stakets hörnstolpe fram till väggen och fäster gindstolparnas övre ände i överliggaren. Måste dock till någonting även i markstenen men det kan då i princip bara vara ett borrat 10mm hål som du ställer en bit metall rör i (tex armeringsjärn). Sedan borrar du 10 mm hål i änden på grindstolparna och ställer dem på metall pinnarna. Denna lösning blir super stabil.
 
Anna1984 skrev:
Tack för illustrationen. Sätter man snedstaget från mitten av ribban ovanför och sen ner mot stolpen?
Du förstår nog inte min kassa illustration... ;)
Tanken är inte att du fäster ett snedstag mellan ribban ovanför och stolpen. Kanske fel att kalla det snedstag av den anledningen.

Min tanke var att du monterar ribbor 45grader från stolpen och bakåt. På garagesidan så sätter du alltså ribborna som du målat, plus ribbor 45grader bakåt i nivå med dina övriga ribbor. Är du med? Så kommer du från den sidan, så är det först fullbredd, sedan smalnar det alltså av mot grinden i en 45gr vinkel.....

Om du inte förstår får jag väl göra en bättre illustration! :)

Pers idé är också ett alternativ om du vill ha en såpass hög ingång.
 
Jag har det lite svårt med grindstolpar :(

Hade en gång en kusin, som hette Svante.
Han band ett rep mellan grindstolparna för att kunna sitta och gunga.
Ena stolpen välte, och sedan fanns inte Svante mer.
Det var visserligen riktiga granitstolpar, men var försiktiga!

Snälla, se till att allt är väl förankrat, så det inte kan välta över små sjuårsungar!
 
crazytok skrev:
Du förstår nog inte min kassa illustration... ;)
Tanken är inte att du fäster ett snedstag mellan ribban ovanför och stolpen. Kanske fel att kalla det snedstag av den anledningen.

Min tanke var att du monterar ribbor 45grader från stolpen och bakåt. På garagesidan så sätter du alltså ribborna som du målat, plus ribbor 45grader bakåt i nivå med dina övriga ribbor. Är du med? Så kommer du från den sidan, så är det först fullbredd, sedan smalnar det alltså av mot grinden i en 45gr vinkel.....

Om du inte förstår får jag väl göra en bättre illustration! :)

Pers idé är också ett alternativ om du vill ha en såpass hög ingång.
Ok, men då förstår jag :). Problemet är att jag har fotat från insidan. Så det är alltså andra sidan som är framsidan. Det kanske inte blir så snyggt att sätta snedstag mot framsidan, som jag blir tvungen att göra på motsatta sidan av garaget.

Jag vill helst inte göra en stor grind med 2m grindstolpar. Men det kanske räcker med att borra ner armeringsjärn i marken och sätta vanliga ribbor?
 
Om du vill att det ska bli stabilt har du tre alternativ.
1. Gräv ett rejält hål. ställ ned en betong plint, eller gjut.
2. mindre/enklare infästning i marken (typ infäst armeringsjärn i befintlig marksten):
a) Sidostöd åt ett eller båda hållen enligt bilder ovan
b) längre grindstolpar med en överliggare. Även om stolparna är 2+ m, så gör du ju grinden precis så stor du
vill ha den

Personligen skulle jag köra 2 b). Blir hur stabilt som helst. Kan till och med harmonisera snyggt med befintliga stolpar till staketet. Att borra 10 mm hål i en marksten är enkelt, inget grävande.
 
Kanske några av de här alternativen skulle funka:

Metallstolpsko med fyra skruvhål, möjligt alternativ för lutande stengång vid garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Grått metallbeslag med två vertikala plattor och en basplatta med hål för montering, för användning i sluttande ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske att alt 2 skulle funka bättre då stengången inte är helt rak, utan det är lutning ut från garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.