Marknivån till mitt hus sluttar från baksidan ända fram till framsidan där min tomtgräns slutar.
På baksidan skulle jag nu vilja jämna ut marken genom att höja en större bit, och sänka en mindre bit som ligger precis intill huset. Med andra ord kommer det bli två plana ytor som jag tänkt skärma med en stödmur. Det handlar om ca 0,5-1m totalt att höja.

Problemet är att grannen har exakt samma sluttning som jag och hon har förstås inga planer på att jämna ut :)

Vi har ett enkelt fult stängsel som avgränsar våra tomtgränser och som följer sluttningen.
Hur kan man göra på bästa vis för att jag ska kunna höja marknivån? Jag kan ju sätta L-element på min sida emot stängslet men då kommer grannen se dessa element genom stängslet vilket kanske inte är så snyggt. Likaså från min sida kommer jag se toppen av av stängslet som kommer att ha en sluttande riktning.

Någon som har några tips hur man kan göra det snyggast så det passar båda parter?
 
Tänk på att du måste ha marklov då det gäller så stor höjning.
 
yonna skrev:
Tänk på att du måste ha marklov då det gäller så stor höjning.
Ja, marklovet får jag givetvis kolla upp. Men först måste ha lösningen hur det ska se ut innan jag kan presentera ett marklov till kommunen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.