Har köpt ett begagnat trästaket via en annons på totalt 56 m. som nu ska plockas ned/bort för att sen sättas upp hemma hos oss.
Det är gjort i sektioner (ca 2m st) och sitter ihop med plattjärn. Plintarna är jordankare (spjut),
Allt verkar vara i bra skick förutom reglarna som måste målas om.

Har några funderingar (kanske i onödan) :)

Ja skruvar ju isär varje sektion, men bör ja ta bort jordankarna eller kan ja låta dom sitta kvar på stolparna? Tänker att dom säkert är enklare att få upp om man vickar lite på staketet och sen drar upp dom med staketet. Problemet blir ju bara när dom ska ner igen hemma för då måste dom ju bort ifrån stolparna för att kunna slås ner och kanske sitter dom då fast i stolparna.
Och hur måttar jag ut exakt var jag ska slå ner ankarna? Dom går ju inte att flytta i efterhand och staketet har ju redan sina mått så det gäller ju att det blir rätt direkt.

Lär också behöva kapa staketet för att få rätt vinklar samt för att bytta till ett par grindar. Är det nåt jag bör tänka på för det?

Och målningen.
De som flagnat ska ju skrapas bort men måste man grundmåla innan man målar som vanligt (kanske en dum fråga) och är någon färg bättre för ändamålet?
På insidan av staketet kommer det även att vara buskar.
Bör jag även måla på ett lager på övriga staketet när jag ändå är igång och måste ja i så fall tvätta eller nåt innan eller kan ja bara måla på med ny färg?

Ursäkta för dumma frågor men känner att det är bättre att fråga när jag är osäker då det säkert finns dom som har bättre koll :)
Tack på förhand för alla tips och idéer för att det ska bli så bra om möjligt :)

Vitmålat, spjälformat trästaket längs en gräsmatta med buskar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit målat trästaket med spetsiga toppar framför hus och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett långt, vitmålat trästaket med sektioner om cirka 2 meter, omgivet av grönt gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit:
Och här ska det sättas upp :)

Husfasad med rött trähus och ommålningsbehov samt plats där nytt trästaket ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad villa med tillhörande garage och vit staket, plan gräsmatta och buskar, klar blå himmel på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Trevligt staket!
Jag skulle demontera staketet och jordankaren var för sig. Du måste ju ändå ta itu dom inför monteringen senare. Grundmåla tror jag inte du ska behöva göra om träet ser bra ut efter rengöring och skrapning. När du kapar är det bra att tänka på hur den sektion som "blir över" vid kapningen ska användas. Det kan hända att du behöver offra två lodräta plankor för att kunna lägga en ny skarv bakom den bredare plankan.
 
Jag skulle sära på staketet från stolparna vid demonteringen. Lossa på plattjärnen och du har sektionerna löst. Montera ner staketet och därefter plocka upp stolpar/jordankare efteråt.
Beträffande målningen så skulle jag tvätta av det, skrapa, olja och grundmåla där det är trärent, därefter täckmåla.
Staketet kommer att passa fint hemma hos dig!
 
Tack för era svar.
Hämtade hem staketet igår. Jordankarna satt ganska hårt på stolparna samtidigt som de satt löst i marken så fick dra upp sektionerna med ankarna kvar. Knackade sen bort dom efteråt. Fick bort alla utom 2 som satt fast rejält.

Reglarna behöver skrapas och målas. Är osäker på hur mycket grundarbete som krävs (ska ta en bild lite senare).
Brädorna är satta med grova sidan inåt och de släta utåt. Färgen på dom verkar ok men på släta sidan är det lite flammigt (mörkt), mer på vissa sektioner (grannens vita staket ser ut på samma sätt). Kan ja bara måla över gamla färgen där, för skrapa måste väl va onödigt? Å på insidan är de kanske också bra att lägga på ett lager ny färg även om de ser bra ut just nu. Blir ju svårt att komma åt senare på grund av buskarna.

Varje bräda är sne sågad nedtill å de är ju bra, men av någon anledning är kanterna omålade. Kan de finnas någon speciell orsak eller ska jag måla för de nu?
 
Här är lite bilder.

Hela högen :)
En hög med vita, staplade träplankor som mörknat i färg, lutade mot en röd vägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att färgen mörknar.
Närbild på en hög med vita, använda träbrädor med mörkare fläckar och mögel, i behov av skrapning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är nedre kanterna på brädorna.
Trave av träbrädor med mörknande färg och slitage längs nedre kanterna, lagda för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här ser man reglarna som ska skrapas och målas om.
Stapel av vitmålade brädor med mörkande färg och nedslitna kanter som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara tryckt virke som nån målat? Att det är omålat nedtill beror nog på att nån inte orkat göra det.
 
vanpire skrev:
Kan det vara tryckt virke som nån målat? Att det är omålat nedtill beror nog på att nån inte orkat göra det.
Ja så kan de vara. Svårt att se men stolpar är impregnerat så de kanske även planket är. Men de är nog flera år sen de var nytt.
Reglarna var inte impregnerat.

Har skrapat reglarna och köpt tvätt och färg. Ska vara någon färg som inte behöver grundas, "självrengörande oljefärg".
Galet dyrt med färg :(
Tvätten ska tydligen bara vara att spraya på och sen spola av men de blir lite jobb innan allt är klart...

Burk med "självrengörande oljefärg" och rengöringsmedel för träytor på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Reglarna behöver skrapas och målas. Är osäker på hur mycket grundarbete som krävs (ska ta en bild lite senare).
Brädorna är satta med grova sidan inåt och de släta utåt. Färgen på dom verkar ok men på släta sidan är det lite flammigt (mörkt), mer på vissa sektioner (grannens vita staket ser ut på samma sätt). Kan ja bara måla över gamla färgen där, för skrapa måste väl va onödigt? Å på insidan är de kanske också bra att lägga på ett lager ny färg även om de ser bra ut just nu. Blir ju svårt att komma åt senare på grund av buskarna.

Varje bräda är sne sågad nedtill å de är ju bra, men av någon anledning är kanterna omålade. Kan de finnas någon speciell orsak eller ska jag måla för de nu?


Skrapa av all färg som sitter löst, tvätta av allting ( låt torka först) och sen målar du över allting. Nu kommer du ju åt att måla i botten också vilket inte förra ägarna gjorde! Den färgen som sitter fast, den målar du alltså bara över. Måla även insidan, färgen har ju en skyddande funktion.
Varför ena sidan är flammig kan väl bero på flera orsaker, trä är ju ett levande material, väder och vind, sol som ligger på eller buskar som legat emot staketet, o.s.v.
 
Om nu brädorna varit impregnerade (svårt att se men det är möjligt), har de någon betydelse nu?

Hur noga lär man behöva tvätta de som ska målas (dvs allt), enligt butiken var de bara att spruta på medlet och sen spola av med vatten men kan de verkligen räcka?
Medlet ska ta död på allt "levande" men behöver man inte borsta osv?
 
Att dom varit impregnerade spelar ingen roll nu.
Tror nog att butiken har rätt i sin instruktion,
 
En annan sak jag plötsligt kom på.
Finns de nåt bra sätt att ta reda på var elledningar går i marken, utan att slå ner ett jordankare i kabeln? :)
Det finns viss risk att de kan ligga någonstans där ja tänkt sätta staketet... gissar att de kan bli dyrt om man träffar rätt/fel :)
 
Idag var elbolaget här och markerade ut ledningar och de blev ju... intressant, speciellt när han inte kan vara exakt utan säker; "du får nog gräva lite försiktigt och kolla". Senare säger han "de borde gå om du går nära buskarna".
Vill ju inte gräva i marken innan jordankarna ska ner då marken är så mjuk endå.

Tror ni att man kan trycka ner nåt och känna var kablarna är, tex ett smalt armeringsjärn eller liknande?
Sandmarken är ju mjuk så kanske att man märker var de blir stopp.

Ledningen går utmed buskarna vid en del av där staketet ska vara. Ifs ska det in en bit från där det markerats men de känns ju osäkert.
Och runt elstolpen där hörnet av staketet ska vara samt sättas ihop med grannens staket känns de knappast säkrare... och borde de inte varit nåt bredvid stolpen?

Vid husväggen där elen går in till elskåpet får ja kanske gräva ner en plint eller bygga ut och fästa i husgaveln istället för att gå ner i marken.

Markeringar på gräsmatta nära buskar vid sidan av en elstolpe, indikerande underjordiska ledningar vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd markering på gräsmatta som visar var elledningar kan ligga nära ett rött hus med vit staket och gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asfalterad uppfart med röd markering på marken, garageport, rödvit vägg och elektrisk kabelvinda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit: Så här var de på andra sidan elstolpen.

Gräsmark med röd sprayfärg som markerar underjordiska ledningar nära ett staket och en elstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.