Köpte ett hus i höstas (2015). 70-tals kåk med hel källare.
Blev orolig då de hade inrett gillestugan med trägolv och uppreglade väggar, isolering och panel.
Dock gott källarklimat. Förklaringen låg för mig i den dramatiska förändring de haft i källaren efter omdränering (2011) med isodrän som utvändig isolering/dränering. Så vitt jag vet är det föregående ägare som inrett källaren liksom dränerat. Dräneringen ska vara utförd av firma, dock vet jag inte vilken.
Jag kände mig trygg i köpet att det var nyss omdränerat och var nöjd med det. Så nöjd att jag valde att inte göra någon besiktning vid köpet. Jag har köpt och sålt ett antal hus i mina dagar och läst så många besiktningsprotokoll att jag känner till upplysningar om brister de identifierar. En vanlig överlåtelsebesiktning är för mig pengar i sjön om man själv vet vad man ska leta efter för fel och har en grundförståelse i huskonstruktion.

Nu till mitt problem. Det har trängt in vatten i ett hörn. Golvet där är förstört (vilket är något irriterande eftersom golvet täcker hela stora gillestugan). Jag bröt bort en panelbit och kunde konstatera fukt i isolering, reglar och golv. Dock inte hittat något typiskt ställe där det kommit in, såsom spricka i muren e.dyl. Svårt avgöra om det kommer nerifrån och vandrat/sugits uppåt men min gissning är att det kommit in från väggen och vandrat bakom panelen neråt eftersom det är precis intill väggen som golvet är förstört.
Källarväggen är för övrigt murad med block (siporex?).
Vad jag märkt är att det är ganska sandigt bakom panelen. Bruket mellan blocken är porös och jag tänkte först att det kanske finns hål här?
Jag har hur som helst satt på fläkt och fått det att torka upp men inte gjort något mer. Varken inne eller ute. Jag vill inte "förstöra" bevis så att säga.

Jag skulle vilja samla på mig lite råd och tips här innan jag tar kontakt med säljarna.

Då det är på ett hörn så misstänkte jag först dagvattenledningen. Jag tänkte om det hade hoppat isär och allt vatten från taket hamnade intill källarväggen istället. Jag har hällt vatten vid alla stuprör och de hamnar i brunnen som det ska. Det är förmodligen något annat.
Vid detta hörn så finns också spolkanalerna till dagvattenledningen. Dessa verkar fungera som tänkt då jag testat hälla vatten i dem också. Jag tror mig inte ha något stopp här e.dyl.

Vad skulle bli ert nästa steg? Riva ner mer panel för att lokalisera "källan"?
Börja gräva på utsidan för att inspektera dräneringen och se om denna är korrekt gjord?
Hur bör jag tänka för att inte äventyra ev dispyt med säljarna?

Är det rimligt att åberopa dolt fel på en nylagd dränering som gör detta? Jag är medveten om att denna typ av inredd källare är en riskkontruktion. Min ståndpunkt är att "detta ska inte hända med en nydränerad fastighet".
Slammar man utsidan på väggen när man lägger isodrän? Eftersom det är vid ett hörn så kanske det släppt/spruckit på det hörnet och letat sig in? Kan de ha utfört dräneringen på felaktigt sätt?

Tar tacksamt emot svar på mina tusen frågor och tips på vad ni tror detta beror på samt hur jag ska gå vidare.
 
Ingen som har någon input på detta?
 
Vad står huset på? Kan ju vara plattan som suger?

Finns det några utfästelser, skrivna eller bevittnade, om dräneringens utförande?

Utreglat och uppreglat i en gammal källare låter dumt oavsett hur ny dräneringen är om det inte är nivell eller dylikt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag mot all förmodan köpt ett hus med källare så är det sista jag skulle gjort är att klä in väggar och golv, det är ju som att be om problem.
Rensa rubbet och kalkfärg väggarna och klinkers på golvet, allt annat är en riskkonstruktion i mina ögon.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Källare är väl bra att ha tycker jag, bra för förvaring och tvättstuga och sånt. Men att ha bostad där nere om det inte är en modern konstruktion från grunden är en annan sak.
 
Är plattan uppbilad och isolerad? Annars kan ju plattan suga vatten + att även voterna/hörnet mellan golv och vägg kan suga vatten.
 
Man slammar inte väggarna när man lägger isodrän på utsidan. Nu vet jag inte hur det är med 70-tals kåk, men om den byggdes utan isolering på utsidan källarväggen vilket är ganska troligt. Då kletade man på kallasfalt på grunden får att göra den tät, precis tvärtemot vad man gör idag. Idag ska vattnet värmas ut genom isolering på utsidan. När man lägger isodrän så förespråkas de att kallasfalten ska slipas bort alternativt blästras bort. Därmed så blir vägen genomsläpplig för fukt från insidan och ut.

Finns det några spolbrunnar till dräneringen? I så fall skulle jag filma i dessa för att se hur det ser ut? Så att dräneringen inte har satt igen och så kan man mäta sträckan från backen och ner till dränröret. Då kan man se så att den ligger på ett ungefär så pass djupt att den gör nytta. Är det stopp när man filmar så får man spola och kolla varför det är så, har ett rör hoppas av? blivigt mosat etc? Du skulle kunna gräva upp en liten bit och se om skivorna är monterade korrekt. Och eventuellt ta bort topbandet för att se att de är slipat bakom.
 
K
Har man källarytterväggar av lättbetong eller lättklinker så SKALL väggarna slammas vid isodrän.
Detta är för att åtminstånde lättbetong (siporex/ytong) är väldigt kappilärsugande, dom kan absorbera 40% av sin egenvikt om jag inte minns fel och fort går det också samtidigt som uttorkningen går långsamt. Står i Isodräns anvisningar att dessa block skall slammas.
Lättbetongen är ju som en massa små bubblor och vad som händer vid en frostsprängning är lätt att räkna ut :)

Hålstensbetong däremot behöver inte slammas vad jag förstår det som.

I övrigt håller jag men föregående, ut med riskkonstruktionerna och filma rören/mät djupet.
 
Tack för er input.

Jag tror inte det är plattan som suger. Den är förvisso inte uppbilad o isolerad men det var fuktigt en bit på väggen och det har spridit sig ut från hörnet/väggen så jag gissar ändå pp väggen. Sen jag torkade ur med byggfläkten så har fukten lyst med sin frånvaro också. Vädret har förvisso varit bättre.
Jag har två spolbrunnar på problemhörnet på huset. Om man ska testa funktionen på den för dräneringen antar jag att man får stoppa i vattenslangen o låta den gå en stund?
Smart idé att mäta djupet för att se vilken som är vad. Det var inte lätt att lysa i för att utröna funktion. Jag har en rörspolningsslang till högtrycken på 15m. Törs man tjonga ner den o leta/rensa stopp eller riskerar den att förstöra rören? Dräneringsrören är ju så sköra menar jag.
Hur ska man annars filma? Någon som kan rekommendera något ebayfynd e.dyl?

Hur skulle ni agera mot säljarna?
Fortfarande grinig att det blir så här med en ny dränering. Kan jag kräva nåt?
Jag ska även gå igenom alla huspapper för att se om jag hittar information om dräneringsarbetet.

Ni tror inte det kan ha blivit en sättning när de fyllde igen med fyllnadsmassor?

Börjar hur som helst bli ganska nyfiken på att gräva och riva lite till för att hitta felet.
 
Ska du driva ett dolt fel- case måste du ju hitta felet. Och påvisa att det inte var något du borde ha förväntat dig.

Att ta fram spaden hade jag i alla fall gjort! Bra träning också... :)

Hur ligger huset? Hur lutar marken? Underlag?
 
Jag har sett ett antal problem med isodrän och inträngande vatten. Det har då varit att listen som sitter i överkant inte har varit tät mot muren. (dåligt med fogmassa samt dåligt infästning) detta i kombination med feaktigt fall på marken eller vårsmältning så har vatten runnit in bakom listen, direkt mot väggen. Vattnet söker sig neråt i fogarna oc blötast blir det vid golvet. Efter komlettering med fogmassa och några extra spikplugg så har problemet avhjälpts.
 
Dolda fel har jag ingen koll på men en känd riskonstruktion är nog en dålig start från din synvinkel för att få källaren invändigt betald.

Men å andra sidan om dräneringen är felaktigt utförd, t.ex. borde ha varit kopplad på avlopp pga höga nivåer i dagvattensystemet vid skyfall, bakfall, fel nivåer på brunnar etc borde det i sig kunna gå som dolt fel.

Tror du att det alltid är blött? Eller inträffar det runt t.ex. Skyfall eller snö som smälter mot vägg (vet att du precis köpte huset).

Försök att mäta upp nivåer på dräneringen via spolbrunnar, brunn etc för att se att fall verkar finnas kolla även nivån mot källargolvet för att se om den ligger djupt nog (borde gå men jag har aldrig gjort det själv)...

Du kan ju prata med säljarna och säga att något verkar fel med dräneringen och be att dom ordnar med att dom som utförde den får ta en titt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.