Hej!

Vi har precis köpt och rest en friggebod i element, ej knuttimmrad. Just nu är det standard från fabrik; stående panel och därefter vindpapp.

Reglarna är 70 mm. 2/3 dvs ca 10 m2 kommer vara gästrum och resterande 5 m2 kommer vara bastu med elaggregat. Bastun kommer vara avlång, ca 1.3 m djup och 3.7 m bred. Antalet bastutillfällen per år uppskattar jag till ca 10 gånger.

Gästrummet kommer användas vår till höst och jag önskar isolera golv, väggar och tak. Det är möjligt att vi ställer in ett litet element när det behövs. Bastun tänkte jag isolera vägg och tak (mycket isolering på taket).

Frågor:

1. Behövs bastufolie i någon av väggarna? Som jag ser det så finns två typer av väggar, innerväggen mot gästrummet och de övriga tre väggarna som skiljer bastun från utomhus. Jag har läst både ja och nej på frågan men det är svårt att veta eftersom många skriver om bastu i källarrum.

2. Vindpapp stoppar vind från att blåsa in (det är i skärgården så det kan blåsa..) men håller det fukt inne i bastun från att komma ut? Jag vet inte om jag tänker rätt här men är lite orolig för om vi inte väljer bastufolie och vindpapp håller fukten inne vid isoleringen.

3. Beroede på rekommendationen på fråga 1, behövs luftspalt?
 
Jag har läst på lite om bastu och det verkar finnas masas olika sätt att bygga.
1. Men om du isolerar bastudelen så bör du ju ha plast iaf (för fukten), bastufolie är väl både diffusionstät, och reflekterar värme för bättre varmhållning, så det kan väl vara en bra ide.

I gäststugedelen skulle jag inte haft plast om den står ouppvärmd dock.

2. Vindpapp är inte diffusionstät så den bör inte hindra fukt
3. Genrellt skall man ju ha luftspalt mellan papp/panel - har ni köpt från fabrik borde den vara byggs just så, dvs utifrån och in: Panel, luftsplat+läkt, vindpapp, regelstomme

/K
 
Redigerat:
I mina bastur vi har byggt är det old-style som gäller, liknande väggtjocklek i uthus som du har sen isolering och bastupanel. Gamla väggen har en typ av vindstopp utifrån. Det viktigaste är att isolera noga i väggar och tak så inte värmen smiter ut. Torkar gör den snabbt. Se till att inte slaska vatten överallt så kommer den hålla länge. Lycka till!
 
Hemmakatten
Vi byggde bastu i vår mycket välisolerade gäststuga för 10 år sedan. Ingen bastufolie, och tror att folie blir som ett våtvarmt omslag. Vi har en fönstervägg, två innerväggar och en yttervägg.
 
Redigerat:
Jag byggde en helt oisolerad fristående bastu med vedaggregat förra året. Funkat helt fantastiskt !
Läste på rejält innan angående lager/isoleringar, men de flesta rekommenderade helt oisolerat och det var ju tur att man ej krånglade till det :)
Kommer ni ha el eller ved ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.