Jag har idag en skånelänga med större fönster som är 17 breda och 10 höga och mindre fönster som är 10x10. Tak och vägg kommer göras om, bland annat ett överhäng på taket kommer tas bort vilket frigör rätt mycket plats ovan fönsterna.

Min tanke är att öka höjden på fönsterna med 1 dm för att få in mer ljus i huset. Har någon sett fönster med dessa proportionerna och kan ge råd om det är en bra idé? Jag har sett fönster som är lite högre än dom är breda och gillar utseendet, men jag vet inte om det är rätt proportioner.

Någon fönsterexpert med synpunkter?
 
Två eller tre dm högre för att det ska se snyggt ut enligt mig.
 
  • Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Skulle 10x12 vara ett bra mått? Alternativt 9x11.
Tycker 90 breda fönster känns lite smalt men 10x12 mått på fönster verkar inte vara någon standard.
 
Du gör en välgärning om du byter fönster till de gamla dimensionerna! Ser förfärligt ut med kvadratiska eller rentav breda fönster i gamla skånelängor! :)

Har själv en gammal skånelänga och har kollat måtten på mina fönster. De äldsta är ungefär 80 cm breda och 115 höga. Sedan har jag några nyare fönster som kan ha satts in på 40-50 talet. De är 76 breda och 100 höga.

Eftersom jag har båda slags fönster i samma rum men på olika väggar kan jag jämföra. Det är en väldig skillnad både vad gäller ljusinsläpp och utsikt. Genom de större har jag utsikt även när jag står upp, vilket jag inte har genom de mindre. Tittar jag mot väggen med de mindre fönstren känns rummet väldigt litet och instängt. Kan tilläggas att det i båda fallen gäller tvåluftsfönster med tre rutor i varje luft.

Vet inte om det förr fanns någon standard för fönsterstorlekar eller om husen fick fönster som harmoniserade med vägghöjden. I mitt fall är vägghöjden 178 cm, mätt utomhus från sockelns övre kant till takfotbrädans början. (Mäter jag inomhus från golvet till fönstersmygens övre kant så är det också 178). Med andra ord, det är en relativt stor del av vägghöjden som utgörs av fönster, och så ska det nog vara.

PS. De 'äldre' fönstren är visserligen nygjorda men tillverkade för att passa in i 1800-tals fönstrens hål i väggen. Originalet kan möjligtvis ha varit någon cm större än de som nu sitter i, men formatet är stort sett detsamma. Jag tycker du ska göra dina fönster både högre och smalare än vad du har tänkt. Med smala fönster ser även ett lågt hus resligt ut! :)
 
Redigerat:
Hej igen. Läser i "Handbok i Sydöstskånsk Byggnadsteknik" av Barup och Edström (s.33) att ett vanligt fönstermått var 950x1050 och att rutorna var 12''x14'' (mina fönster är alltså både smalare och högre.....)
 
Fanns ingen standard förut. Lokal byggnadstradition/snickare gällde. Lokal betyder i princip varje by med eget namn...

Så du kan ta vilka mått du vill på fönstret, bara det ser bra ut i proportionerna.
Det lämpligaste kan vara att gå/åka runt i ditt närområde och titta på gamla fönster. Du får säkert ta mått om du frågar.

Om din skånelänga är bevarad i gammal stil så tycker jag att du ska sky nya fönster som pesten (estetiskt). Gäller även glas till gamla fönster. Finns inget liv i de nya tjocka glasen.
 
Inte vilka mått som helst, Oldboy. De gamla fönstrena hade alltid mera höjd än bredd (i alla fall Skånelängorna). Kvadratiska eller fönster som har mer bredd än höjd är senare påfund och gör att huset ser lågt i hoptryckt ut. Tror dessutom snickarna utgick från vissa standardmått på rutor som de byggde fönstret kring.

Att låta en snickare bygga ett fönster enligt gammal modell är inte något problem. Gamla beslag finns att köpa. Det svåra är att hitta gamla rutor till överkomligt pris. För 20 år sedan kunde man hitta gamla fönster på loppis för en spottstyver. Så ej längre....

Att titta runt i grannskapet är en god ide men ger eventuellt inte så mycket. Beroende på var i Skåne kan det vara svårt hitta hus som inte redan har bytt till nyare modell fönster.
 
Redigerat:
Ahh, jag var kanske lite otydlig. Jag utgick från fönster som är högre än de är breda. Det är default i min värld (av gamla hus). :surprised:

Apropå storlek, om väggen ska göras vid så kan det vara en möjlighet att lyfta på några brädor vid ett normalt enkelfönster, och se hur det ser ut under fasaden. Oftast brukar det finnas kvarvarande spår efter tidigare fönsterstorlek, särskilt då om det är ett mindre fönster som ersatt original.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.