Vi är många som delar våra liv med djur, men vissa av oss anpassar också vår inredning efter djurens behov. Idag svarade jag på en annons om en mockafåtölj som skänktes bort. Jag har annars bara antika möbler, men mina hundar och jag fick inte plats i min tvåsitssoffa, så denna var till min hanhund. Den blev med stora A godkänd.
Hund ligger avslappnad på en orange fåtölj inomhus, tittar mot kameran, öronen upprätt, delvis ur fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anpassar du ditt hem efter djuren?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jamen självklart!
Förutom att gästtoaletten gjorts om till pannrum med kattlåda så har även detta fönsterbord med katthylla införskaffats.

Svartvit katt sitter på en röd filt i en vit hylla med blommigt tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Absolut! Förutom att vi har ett stort klätter/klösträd i vardagsrummet ligger det massor med mysiga filtar överallt, det står en kista med fårskinn på framför elementet i köket som det är SÅ härligt att ligga på när någon lagar mat, det står en vattenskål i badkaret (favoritstället att dricka på) och en lagom stor kartong på köksgolvet som man både kan busa och lata sig i, plus att fönstren är i princip helt utan blommor för att det ska vara gott om plats för att någon ska kunna sitta och titta ut när andan faller på. Katterna är en älskad del av familjen, och det är viktigare att de är nöjda än att det är snyggt hemma (även om det naturligtvis gärna får sammanfalla :p) Fast det allra bästa är naturligtvis att alltid få vara med!


En man ser upp på en nakenkatt som sitter bekvämt på en handduk ovanpå badrumsskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Njae, vi "inreder" inte för dem, eller också gör vi det kanske?

Vi har en korg i alla rum och dessutom extra pläd i vissa för våra mopsar att ligga i/på. Dessutom finns det mattor för deras skull på några ställen där vi annars skulle avstått.
Hörnsoffan med schäslongdel står placerad så att den skjuter ut i vardagsrummet — en given favoritplats där de kan ligga och ha koll på allt; kommer nog att ersättas med något liknande i framtiden, främst för deras skull.

Jo, vi inreder nog för våra kära fyrbeningar som absolut är en del av familjen!
//Ronnie
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
P
Hemma hos mig gäller regeln "ingen hund i möblerna", men självklart ska hunden ha en mjuk matta eller kudde att ligga på. Att han oftast bara la rumpan på den hade väl inte så mycket med saken att göra? Den var ju hans att göra som han ville med :D

4 år efter att han gick bort har jag fortfarande hans mattor och kudde liggande framme utifall att jag skulle få besök av någon hund :)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
p.lundgren skrev:
Hemma hos mig gäller regeln "ingen hund i möblerna", men självklart ska hunden ha en mjuk matta eller kudde att ligga på. Att han oftast bara la rumpan på den hade väl inte så mycket med saken att göra? Den var ju hans att göra som han ville med :D

4 år efter att han gick bort har jag fortfarande hans mattor och kudde liggande framme utifall att jag skulle få besök av någon hund :)
Det är sann kärlek det, jag bli alldeles varm och lycklig.

Omtanke och hänsyn till våra två- och fyrfotingar är något som skiljer vissa människor från andra människor — jag vet vilka jag vill ha att göra med.

//Ronnie
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
...
Anpassar du ditt hem efter djuren?
Nej, varken för kattorna eller hönsen.
Dvs inga sittpinnar i vardagsrummet och inga klösträd heller.

Kattorna går ut och in som de vill och kan leka djungeldjur när de är ute.
Och hönsen har tillräckligt med sittpinnar i sitt eget hus :)
 
richardtenggren
Vi valde låga ben till sängen så vår ena hund ska kunna komma upp själv, tyvärr hjälper det inte alltid, som när han är trött.. ;)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
I efterhand så skulle jag välja "hundvänligare" golv. Våran hund hatar det billiga klickgolvet som finns i ett av rummen här hemma (modell IKEA 90tal tror jag), han halkar omkring på det och klorna smattrar som kulsprutor och han får inget fäste. han är en stor kluns på 50+kg så det låter lite när han kommer ut på "skridsko-golvet". Det är ett helt slätt golv med en väldigt hård finish, det skall väl bytas ut inom de närmsta åren och jag kommer definitivt dra handen på det nya golvet och välja ett med lite struktur och ett inte fullt lika hårt golv.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Ropia skrev:
I efterhand så skulle jag välja "hundvänligare" golv. ...
Kanske ett par mattor skulle ordna biffen?
 
P
Pysslarn skrev:
Det är sann kärlek det, jag bli alldeles varm och lycklig.

Omtanke och hänsyn till våra två- och fyrfotingar är något som skiljer vissa människor från andra människor — jag vet vilka jag vill ha att göra med.

//Ronnie
Tack! De orden värmer.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, varken för kattorna eller hönsen.
Dvs inga sittpinnar i vardagsrummet och inga klösträd heller.

Kattorna går ut och in som de vill och kan leka djungeldjur när de är ute.
Och hönsen har tillräckligt med sittpinnar i sitt eget hus :)
Hade inte du ett par kattkorgar på köksbänken i en annan tråd? Det är väl kattanpassat om något!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
klonk skrev:
Hade inte du ett par kattkorgar på köksbänken i en annan tråd? Det är väl kattanpassat om något!
Du har ju rätt på sätt och vis.
Men det var egentligen bröd- och fruktkorgar, som katterna ockuperade och gjorde till sina.
Man är ju inte herre i sitt eget hus när man har såna egensinniga djur :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.