(råkade posta detta i fel forum, så jag postar om det här, hoppas det är ok)

Jag har ett förråd, 2.4x2.8 där jag vill kunna ha kläder, papper, elektronik (avstängt, typ en skrivare), som jag vill ska överleva utan att bli fuktskade. Jag har två frågor:

Fråga 1 - Väggarna + tilluft
Jag tänkte efter råd jag fått isolera det, och sätta ett litet element under fönstret. Väggarna är papp invändigt, så där tänkte jag sätta isolering, folie och OSB-skiva. Den enda funderingen med det är hur jag får till tilluft. Hittar inget ställe där luft kommer in, eller nåt galler på utsidan. Behöver jag borra ett hål i motstående vägg? Se bild. Utsidan är nån vågformad plåt, ska jag såga i den för ventilen?

Visa bilaga 187213
Visa bilaga 187215
(Ursäkta bildkvaliten..)


Fråga 2 - Taket
Taket däremot är nån form av brädor, så där behöver fixas lite. Fick lite tips på Hornbach, men mitt minne är inte så bra, men jag har skrivit ner stegen som jag uppfattade det.

- Borra hål (så högt som möjligt?) för att få in luft bakom isoleringen (Var ska jag borra och hur många hål?)
- Sätt insektsnät i taket (Över hålen eller i hela taket?)
- Sätt masonit (Ska jag sätta en skiva för varje sektion mellan takbjälkarna?)
- Sätt isolering och plast, med hjälp av glespanel cc40. Först skulle jag fästa plasten i ena änden av väggen, och arbeta mig framåt med isolering och plast, och glespanel.
- Slutligen OSB-skiva i taket
- Hur ska jag göra med armaturen?

Tacksam för kontroll om jag missat något vitalt, och framför allt hur och var jag ska borra.

Visa bilaga 187214
 
Montera en spaltventil i överkant på ditt fönster för tilluft.
 
Aha, räcker det då? Jag trodde den skulle sitta i nederkant på motstående sida av utgående ventilen (som är vid dörren), för att kall luft ska gå in där nere, och sen stiga och gå ut, men du menar att det inte spelar någon roll?
 
Eftersom du har en radiator under fönstret så brukar man sätta tilluften som spaltventil i överkant på fönstret. Eventuellt kallras ifrån ventilen kommer då att värmas upp av radiatorn och spridas i rummet som då upplevs mera jämnvarmt i hela rummet. Tar du in kall luft vid golv så kommer golvet bli väldigt kallt.
 
Ok perfekt, det blir jättebra. Jag kommer inte vara så mycket i förrådet, jag vill mest försäkra mig om att det inte blir fuktigt så jag kan ha t.ex papper där.

Finns det nåt annat jag kan ha missat? :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.