Hej, har kollat på mitt första hus, ska eventuellt buda men har lite frågor till er.
Det var lite fukt i 2 av rummen i källaren (betongkällare) som går lite på golvet och upp en meter på väggen, inget jätte stort men inte jätte litet heller, ungefär 1m2 stort allt som allt. Bör jag vara orolig att en dränering kommer behövas på studs? Iom det är betong allting i källaren så tänkwr jag att det inte tar skada direkt? Några andra ideer det kan bero på? Väldigt svårt att beskriva^^ men är litr fukt iaf... Är det vanligt att där finns fukt eller är det bara dränering som är lösningen?
Sen med besiktning? MÅSTE man ta dit en besitktningsman? Läste att det endast i pricnip gör en visuell besiktning om man inte betalar högre vilket jag inte tänker göra, men enligt mig så har vi hottat alla defekter osv, alla visuella osv... Så ser inte meningen att besiktiga det? Eller tänker jag helt fel där? Hoppas någon har nån åsikt!

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Fredrik Christensen skrev:
Hej, har kollat på mitt första hus, ska eventuellt buda men har lite frågor till er.
Det var lite fukt i 2 av rummen i källaren (betongkällare) som går lite på golvet och upp en meter på väggen, inget jätte stort men inte jätte litet heller, ungefär 1m2 stort allt som allt. Bör jag vara orolig att en dränering kommer behövas på studs? Iom det är betong allting i källaren så tänkwr jag att det inte tar skada direkt? Några andra ideer det kan bero på? Väldigt svårt att beskriva^^ men är litr fukt iaf... Är det vanligt att där finns fukt eller är det bara dränering som är lösningen?
Sen med besiktning? MÅSTE man ta dit en besitktningsman? Läste att det endast i pricnip gör en visuell besiktning om man inte betalar högre vilket jag inte tänker göra, men enligt mig så har vi hottat alla defekter osv, alla visuella osv... Så ser inte meningen att besiktiga det? Eller tänker jag helt fel där? Hoppas någon har nån åsikt!

Med vänlig hälsning, Fredrik
Beror ju lite på vad du vill använda källaren till. Ska du inreda o bo där bör du absolut se över dräneringens nuvarande status. Om du bara tänkt att förvara saker i källaren el liknande är det ingen panik. Tänk på att inte ställa saker direkt på golvet, lämna även en luftspalt mot väggen i annat fall kan det bli mögel.
 
Jag tolkar tråden som att det gäller en "råkällare", alltså en källare som används som förråd, kanske tvättstuga eller ngt. hobbyrum/verkstad.

I så fall är det ingen överhängande kris om det finns begränsade fuktskador.
 
Att råda/avråda om bes. man är alltid vanskligt. Jag vet inte hurpass kunnig du är på att5 titta på hus?

En bra bes. man hittar ofta defekter som även en van husletare inte tänker på att titta efter. Det kan även vara rena bedömningar av ex. avloppens ålder.

Som exempel så tittade bes. mannen vi anlitade vid köp av nuvarande hus på taket. Och beskrev att underlagspappen under tegelpannorna hade nått en ålder där den höll tätt genom "läskpappersprincipen" istället för att vara tät. Dvs. den absorberade det vatten som kom på den, vilket fungerar tills det kommer mycket vatten.

Det tog två år innan en akut läcka uppstod.
 
Jag och min sambo köpte hus för första gången för typ ett åt sedan och betalde för en överlåtelsebesiktning. Vi tycker det är/var värt pengarna. Av egentligen två anledningar.
Han hittade saker som inte framgick i säljarens besiktning eller i objektbeskrivningen.
Vi kunde ställa följdfrågor för att förstå hur brådskande vissa åtgärder var. Sätta en prioritering.

Min begränsade erfarenhet av besiktningar beställda av säljare via mäklaren är att de är ofta fluffiga. Jag antar att det beror på att de vill skönmåla objektet men samtidigt ha ryggen fri om det blir juridik av köpet längre fram.

Du kanske besitter större kunskap än vi vad gäller bedöma hus. Men för oss som förstagångsköpare och två visningar på sammanlagt 75 minuter kändes det som en bra ide att ta in en besiktningsman. Tror det kostade 8k, vilket är mycket pengar. Men i sammanhanget en väldigt liten del av affären.

Om du skall genomföra en egen besiktning Ta in en egen besiktningsman, inte samma som säljaren använt. De största vinnarna om du använder samma är säljaren och besiktningsmannen. Mäklaren förespråkar säkerligen det och trycker på att det blir billigare än att ta in en ny. Men den besiktningsmannen kommer säkerligen bara gå igenom sitt gamla protokoll och lägga ut texten lite. Han kan inte säga att ursprungprotokollet är fel/inkomplett. Samtidigt som han vill gå fler uppdrag från mäklaren.
 
Hej, tack för alla svar! Det är
En "råkällare" alltså helt utan värme eller dylikt, bara betong, finns en tvättmaskin. Så ni anser då inte det vara någon risk med fukten om man inte inreder där? Kan man spola gamla dräneringsrör med bra resultat eller är det onödigt? Huset är från -49.

Vi är inte jätte"vana" av att kolla hus / bostäder. Men vi tycker oss ändå veta en del, samt far som kan rätt mycket.
det vi iaf sett är
Fukten i källaren
Badrum måste bytas helt.
Fönster måste bytas, taket verkar ok, ska kolla insidan i veckan på taket om det är fuktigt eller liknande.
Lite sprickor på fasaden verkar inte vara allvarligt mer än lite färgssläpp typ.
Annars verkar det inte finnas mycket mer att klanka ner på direkt!
 
Jag köpte mitt första hus i slutet på förra året. Som tidigare nämnt så är det ganska mycket pengar för en överlåtelsebesiktning, men med tanke på att de va mitt störta köp hitintills i livet så gjorde jag en överlåtelsebesiktning. Tycker det är värt varje krona den kostar, då har man lite mer svart på vitt vad som kan behöva göras eller eventuella problem som kan uppstå.

Är det aldrig omdränerat sedan 49? Då är det med sannolikhet tegelrör som ligger som dränering. Dessa är vad jag vet svåra eller rent omöjliga att spola, finns det över huvud taget en spolbrunn? Så länge ni inte tänker inreda källaren er än idag alternativt att ni upplever en dålig lukt i huset så behöver ni inte dränera om. Jag dränerade om huset jag köpte i våras och det vart en markant skillnad på lukten i huset. Sen är jag sådan som gillar att göra saker ordentligt, bättre att de tar lite längre tid och blir bra än att man bygger invändigt och sedan måste riva och göra om för att dräneringen är dålig.

Lycka till!
//Tobben
 
Varför måste fönstren bytas?
 
Ja många av fönstrerna är ganska ruttna tyvärr :/ hmm ja då får man kanske göra en dränering!
Vad tror ni om kommunalt vatten? Kommer det öka värdet på huset eller är det bara ett + för eventuell köpare sen?
Huset kostar 750,000, vatten måste dras 2021, till en kostnad av minst 150lax...
Är lite tveksam nu till att ens köpa huset nu iom detta... Men vad tror ni? Får man mer vid eventuell försäljning för att man fixat kommunalt vatten?
 
Fredrik Christensen skrev:
Ja många av fönstrerna är ganska ruttna tyvärr :/ hmm ja då får man kanske göra en dränering!
Vad tror ni om kommunalt vatten? Kommer det öka värdet på huset eller är det bara ett + för eventuell köpare sen?
Huset kostar 750,000, vatten måste dras 2021, till en kostnad av minst 150lax...
Är lite tveksam nu till att ens köpa huset nu iom detta... Men vad tror ni? Får man mer vid eventuell försäljning för att man fixat kommunalt vatten?
Diskussionen har varit uppe i andra trådar gällande kommunalt va, det är inte värdehöjande alls; om inte egna vattnet är obrukligt.

Det finns dock en andra sida på myntet.
När jag tittade på hus släppte jag nästan alla hus som hade enskilt va, för att jag såg att kommunen höll på att bygga ut nätet.
Jag ville inte köpa hus för 2,5mkr för att kasta ut ytterligare 200 inom första året.

Om det är först 2021 kommunala kommer räcker det att lägga undan några enstaka tusenlappar i månaden så kan du betala det cash när det kommer.

Sista ordet är ju inte sagt heller, det är antagligen en första prisindikation.

Jobbarkompisen fick höra 320tkr hos sig först, notan landade på 180 till slut
 
En bra besiktningsman kan hitta fel som man själv har missat. Kolla dock vad som ingår i besiktningen och inte.
Hur är elen, är den original eller omdragen, det är en punkt jag tänker på spontant.

Vad gäller källlaren, en avfuktare kan hålla luftfuktigheten i schack till en omdränering kan göras. Fuktigheten i källaren kan dock pendla över året, hur ser det ut på våren t.ex och hur högt står grundvattnet då. Troligtvis ingen fara, bara du undviker organiska material i källaren och ser till att du inte t.ex ställer dit någon trägarderob eller liknande direkt mot golv/vägg.

Det här med kommunalt vatten är lurigt att räkna på med pengar. Om spekulanterna dock tycker att kommunalt vatten = bekymmersfritt överväger så kan det vara positivt DVS du förlorar inte hela installationskostnaden, men du får nog inte tillbaka hela, å andra sidan kommer nog det egna vattnet behöva lite återinvesteringar över tiden. Är tillrininningen bra eller inte, vattenkvalitet ok, ålder på pump och hydrofor osv.

I ett område en bekant köpte hus så dök huspriserna i princip motsvarande vatteninstallationskostnaderna när det blev klart att det skulle bli en tvingad anslutning till det kommunala nätet. DVS huspriserna låg kvar som innan om man hade betalat och anslutet huset. Det var lite surt för honom då han givetvis skulle flytta i den vevan och sälja huset.
 
Hej, var o kollade på huset idag, fukten i källaren verkar vara näatan helt borta (varit regnfritt nu ett tag) så det verkar vara ett positict tecken, som sagt så lutar det lite innåt huset, så kan vara där vatten samlas. Eller vad tror ni?
Lite sprickor är det i grunden, alltså det man ser om man står ute o kollar ner mot källaren
Men vad tror ni om detta innertaket på vinden? Mäklaren sa att man kunde spraya på något för att få bukt med problemet, och att det är varmluft som tränger igenom upp till vinden o bildar därför kondens, verkar inte vara murket/ruttet så verkar inte rinna uteifrån! Vad kan man göra där! Är det som mäklaren säger att man kan spraya på något? Verkar mest sitta vid vindsluckan som inte har någon som helst tätning utan bara en skiva i princip!


Mögel på vindens träbjälkar med gammal tidningsisolering och silvertejp på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögel- och fuktfläckar på träpanel i vinden nära takluckan, ej ruttet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerad vind med synliga träbjälkar och rullad isolering på golvet nära en lucka utan tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är lite bilder på grunden/källaren



Bild på ett hörn av en betonggrund i en källare med synliga vägg- och golvfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av en betongkällare med synliga väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spricka nära marken på husets putsade grund med grus och växtlighet i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarfönster i rött och svart mot en blåmålad grund med grus och grönska omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fredrik Christensen skrev:
Här är lite bilder på grunden/källaren



[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Sprickorna är bara lite skador i putsen, det är bara att slamma på lite om man störs av det.
Hörnen som du fotat, är det fasadliv? Det är ett tecken på att det bör dräneras

Jag kan inte uttala mig om hur illa taket egentligen är, men jag tror i setta fall att mäklaren har rätt.
Jag hade lite påväxt på vinden när jag flyttade in, tog bort det med rotborste och något medel jag blev tipsad om, det var uppenbart att det var kondens
När jag renoverat inomhus så har jag rivit taket också, och där hittat hundratals med hål i ångspärren. Jag har rivit den i alla rum och ersatt med ny, och nu har jag ingen påväxt på vinden.
 
Med största sannolikhet är ett hus från 49 byggt med väggar stående på sula + ett golv med betongkaka direkt på sand.

Står det inte på lergrund eller i vattensjuk mark är dränering bortkastade pengar. Lägg dom slantarna på avvattning och led bort till en stenkista. Det har mycket större effekt.

I o med att det säkert saknas kapilärbrytande skikt under sulan så kommer väggarna alltid att suga underifrån om du inte pallar upp och gräver under hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.