Tack för alla svar:

Svar till sommartorparen:
Husets golv renoverades enligt principen att golven är ombygda, jordmassor har sugits bort och ersatts med tvättad singel, luftspalt och isolering samt nya reglar och golvbrädor som ytskikt.

Svar till DanielF:
Taket i matkällare betår av frigolit och bjälkar - det är allt jag ser. Vid kontroll uppmättes fuktkvoter mellan 32% – 46% i
trävirket (jmf. vad som anses som gränsvärde – 17%-18%) det som var åtkomligt utan att ta ner frigolitskivorna i blindbotten.
Vad tror du kan den stora temperaturskillnaden kan bero på?
 
NÄR isolerades tak/golvet mellan rum och källare? Om åtgärden har ett par år på nacken och det inte finns mögel ännu kanske du inte behöver vara orolig?

Orsaken till temperaturskillnaden är att källaren är svalare än både stugan och den omgivande luften. Det är en matkällares uppgift att vara sval! Innan det vart isolerat värmde rummet ovanför upp källarens tak, vilket minskade risken för kondens mot träet och i stället fastnade kondensen på stenväggarna. Om du vill återställa källaren som den var är ett sätt att ta bort frigoliten. Men då får du kallare golv däruppe...
 
Rummet ovanpå källaren är gjort 2010 så det är 6 år nu.

Jag tror bestämt att min första insats blir att:
1)Öppna upp ventilen som förra ägaren har stängt igen (drog lite i filten idag men då började arga getingar svärma) :banghead:
2)Öppnar upp ett hål i källaredörren och installerar en fresh intellivent 2.0.
3) Rensa ut allt organsikt material
4) Bygger om trädäcket (där man idag når nedgången med lucka). Bygger den så att däcket får fall bort från huset (täcker det med papp istället för att använts plast som gamla ägaren använde). Tätar mellan husväggen och däck med en plåt
5) Installerar Tellstick net och mäter resultaten över tiden

Vad tror ni om det som en första insats?
 
Skånelänge skrev:
Rummet ovanpå källaren är gjort 2010 så det är 6 år nu.

Jag tror bestämt att min första insats blir att:
1)Öppna upp ventilen som förra ägaren har stängt igen (drog lite i filten idag men då började arga getingar svärma) :banghead:
2)Öppnar upp ett hål i källaredörren och installerar en fresh intellivent 2.0.
3) Rensa ut allt organsikt material
4) Bygger om trädäcket (där man idag når nedgången med lucka). Bygger den så att däcket får fall bort från huset (täcker det med papp istället för att använts plast som gamla ägaren använde). Tätar mellan husväggen och däck med en plåt
5) Installerar Tellstick net och mäter resultaten över tiden

Vad tror ni om det som en första insats?
Som jag skrev tidigare: tveksamt ventilera in varm sommarluft i kall källare. Googla lite på 'fukt i krypgrund' eller 'fukt på vind' så ser du att den vanliga rekommendationen snarare brukar vara att täppa igen ventiler och ev. Sätta in avfuktare.

Det är mycket möjligt att ventilen i din källare sattes igen i samband med att golvet isolerades och att denna lösning fungerar bra, dvs du har efter sex år inget mögel.
 
Om jag täpper till ventilationen under sommarhalvåret och låta den lufta ur under de kallare månaderna borde fukten hålla sig i schack. Men som sagt, jag kommer hålla koll på fuktigheten över tid och se om några mer avancerade åtgärder behövs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.