Hej!

Är det någon som vet var man kan hitta skenor och hjul mm till vettiga priser om man ska bygga egen skjutdörssgarderob. Närmare 25000:- för skjutdörrar till b*h 2,5*2,7 m är väl magstarkt! Dessutom imponerar inte kvaliten på det man hittar på byggmarknaderna.
 
Hej
Jag tycker åxå att det är dyrt med sjkutdörrar till t ex garderob. Har dock bit i det sura äpplet och beställt. Jag tittade på många olika fabrikat och det verkar finnas en klar sammstämmighet i prisbilden. Till och med kampanjen på 20 % gällde mellan samma datum hos flera leverantörer. Jag fastnade till slut för Mirro. Kändes betydligt med gedigna än t ex Elfa.
//Jens Bergström
 
  • Gilla
Christian.j
  • Laddar…
Köpte två st, vardera cirka 210cm breda, från Ekens Golv i Huddinge. Vita dörrar, ordenligt med Elfa-inredning. Totalt 15.000 SEK. Skjutdörrarna var från deras eget snickeri.
Nästan billigare än IKEA, och då har IKEA inte anpassade mått...
 
Köpte egna skenor från Habo.
2.5m långa .
2.3m höga dörrar.

Skenorna finns på en del byggaffärer
bla på k-rauta får säkert beställa dom längsta.

Mina skenor kostade runt 1500 och mdf för 300.

Mvh Putte
 
Hänger ni dörrarna upptill, eller går de i räls på golvet? Jag vill inte ha lösningen där de hänger i "taket" för det känns som de kan svaja då. Någon med erfarenhet?
 
De står på ganska stora hul på golvskenan och rullar fint och tyst. Takskenan bidrar bara till styrning. En bra grej var de små gupp i genomskinlig plast som man trycker dit på golvskenan i ytterlägen för att undvika ofrivillig öppning (när man har gammalt skevt hus) ;)
 
Går på räls på golvet med
hjul som går att justera.

Mvh Putte
 
Man kan sätta alu-skenor med U-profil i ett spår som man fräst. Finns små plasthjul som man kan fästa dörrarna på så de rullar i listen.. Kostar inte mycket. I taket sätter man en styrtapp som gå i ett spår. Hjul som hängs uppe i en skena verkar vara en krängligare och dyrare lösning.
 
Nu har jag varit och kollat på lösningar till mitt garderobsbygge och det ser mörkt ut. Jag vill som sagt ha systemet med ljul på räls i golvet och att det bara styr upptill. Problemet är att de gamla spegeldörrarna jag ska använda är 28mm tjocka vilket inte går i systemen där det ska vara dörrar som löper i två spår i golvet (max var 18mm). Jag ska alltså ha tre dörrar i två rälsspår, där två dörrar är gamla spegeldörrar (28mm) och en är en MDF (typ 18mm).

Någon med förslag?
 
Mina dörrar är som tjockast 30mm.
3X10 mdf.
1 mdf som kärna och sen en mdf
ram på varje sida på 1cm vardera.
Och en springa mellan dörrarna på ca 6mm.
Räls spår i golv och styr skena i tak.

Mvh Putte
 
Hej! Jag såg en lösning i en tidning Gör det själv (nr 14 2006) där man gjorde egna ramar, fräste spår, satte i aluminiumskenor, monterade små hjul under dörrarna som även upptill försågs med styrtappar som passade in i urfräsningen i den övre ramen.
Det borde ju funka med vilken bredd på dörrar som helst (man kan ju välja var man fräser... (Låna på biblan - kopiera) :-*
 
Byggputte: Har du hittat en räls med spår för två parallella dörrar, eller är det helt enkelt två enkelskenor?

Tack Helena för tidningstipset, det ska jag kolla upp.
 
Det är en räls med 2 parallella spår.
I kitet jag köpte ingick tak och botten skena.
Hjul för fyra dörrblad. 2,5m långt.

Du kan kolla på habo.com
K-50 heter mitt system.
Finna kortare skenor på k-rauta och
dom kan beställa hem längre.
Vet ej pris eftersom jag köpte genom bygg firma.
Men mitt total pris med dörrar omålade strax under
3000.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.