Hej Anna
Jag är lite nyfiken på vilket hus ni byggde??
Jag och min sambo har köpt Solrosen 102 m2 som snart ska byggas  :)
Har du några bilder som man kan få kika på???
Hur gjorde ni - byggde ni själva eller stomrest eller snickarfärdigt??
Frågorna är många.....

Pellan
 
Hej!
Sorry för sent svar, jag har inte varit inloggad på ett tag.

Solrosen är ett jättefint hus! Vi funderade länge på den modellen, men bestämde oss sedan för ett hus utan vinkel. Det är ingen färdig modell, utan de ritade efter våra önskemål.

Vi köpte huset stomrest och byggde resten själv. Jag var lite orolig hur vi skulle klara att bygga färdigt huset, men det har gått väldigt bra. Visst har vi kört fast ibland, men då har vi fått förstklassig hjälp från Sverigestugan och Törehus så vi är helnöjda.

Jag har massor av bilder. Är det något särskilt du vill se?

Har ni fått ert hus nu? Berätta!
 
Hej
Vi har inte fått huset än men det är klart hos Törehus - vi håller på och fixar med grunden än så länge som tyvärr tar lite tid för oss.....  :(

Vi har gjort om ritningen lite på Solrosen så det ska passa in på våran tomt.
Och vi har också valt att få det stomrest och göra resten själva.
Hur stort blev erat hus?? Hur lång tid tog det för tills ni var helt klara??

Vart ligger huset?? Jag är nog mest nyfiken på hur huset ser ut färdigt så om du har några bilder på det så skulle det vara kul och se. (så man får lite inspiration :) )
Sen om man får fråga vad blev slutsumman för erat hus??

 
Vårt hus är drygt 80 kvm (fritidshus) och består av sovrum, gästrum, badrum och sedan en öppen storstuga med ryggåstak. Vi fick huset i augusti 2003, men eftersom vi bor i Stockholm och huset ligger i Dalarna så har vi inte kunnat jobba på det varje dag eller ens vecka, utan tagit det lite pö om pö beroende på tid. Ordningen (om jag minns rätt) har varit färdigställande av tak och isolering på vinden - fasadmålning - innerväggar - innertak i huset - el & element - undergolv - avlopp och vatten - tapeter & kakel - färdigt golv - kök - kamin & skorsten. Om man bortser från att vi inte kunde jobba så effektivt pga avståndet, så tycker jag ändå att allt gick snabbare än jag hade tänkt mig. Redan till första julen hade vi ett beboeligt hus, även om det inte var någon vidare finish.

Vad slutsumman blev kan jag tyvärr inte svara på eftersom vi inte har räknat ut det. Vi har inte tagit lån och då har man inte lika bra koll på utgifterna, dumt nog. Men det här är det andra huset jag bygger och den stora ekonomiska skillnaden är verkligen VAR huset är beläget. Mitt första hus (A-hus) ligger i Stockholm och min Sverigestuga i Dalarna. Jag trodde nog att kostnadsnivån var lägre på landet, men att det skulle vara så stor skillnad hade jag aldrig kunnat drömma om. För bara en så billig sak som tapeter skilde det 100 kr PER RULLE för exakt samma tapet! Och priset på hantverkare ska vi bara inte tala om. (Jag har en kompis som bygger hus i Sthlm nu och hon har hyrt in mina hantverkare från Dalarna eftersom de är så mycket billigare, både vad gäller material och arbetskraft.)

Om jag skulle gissa väldigt grovt vad huset har kostat så skulle jag säga ca 600-700 tkr.

Jag har husbilderna i en annan dator, men ska plocka fram några så att du får se vad ni har att se fram emot :) Återkommer med detta!

Lycka till med grunden!
 
Jag har byggt med Svenska Modulhus som får väggblock, takstolar etc levererade från Töre Hus. Jag har bara gott att säga om Töre Hus, kvalitetsansvarig sa att han aldrig sett så bra kvalité på virke i ett husbygge, jag har också varit och tittat på husfabriken och jag skulle inte tveka att göra affärer med Töre Hus
 
Vi har också byggt med Svenskamodulhus och det är mycket bra virke i huset.
Vi har bara limträbalkar inga stålbalkar fast vi byggt med pulpet tak och stora spännvidder. Snickarna som är och jobbar på huset blev imponerade av dim. på virket. Så vi är mycket nöjda med vårat val av hus. Svenskamodulhus verkar kunna sitt jobb och även Törehus.

Häls Niclas :)
 
Hej
Vad skönt att höra att ni är nöjda med era hus!  :) Jag längtar så himla mycket efter vårat hus!! Vill bara att allt ska vara klart!
Var det någon utav er som lät TöreHus göra grunden??
Jag har börjat lessna lite på att min kära sambo inte får aslet ur vagnen och gör grunden.....
Men men så är det väl när båda jobbar heltid och man bara har helgena till och fixa & trixa.... :-[

Ha det bra
Pellan
 
Grunden har jag haft egna entreprenörer som gjort. Har även sprängt endel 350 kubikmeter.

Häls Niclas
 
Gummigum skrev:
Har Ni läst den här tråden;

[länk]
Jadå, och det är bara att beklaga. Men det var länge sedan jag slutade tro på allt som står på privata hemsidor och jag tror inte att någon av oss här känner till alla fakta i målet. För egen del kan jag bara konstatera att något tydligen har gått rysligt snett, men att jag inte känner igen mig alls i hennes beskrivning av hustillverkare och -försäljare. Snarare tvärtom! Jag är så nöjd med mitt hus och samtliga kontakter med Sverigestugan och Törehus har varit enbart positiva. På samma sätt som någon annan skriver ovan så har även min kvalitetsansvarig varit väldigt förtjust i huset och detsamma gäller samtliga hantverkare som varit inblandade i bygget.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.