Hej, hoppas någon kunnig kan svara på min fråga. Vi har ett badrum där vi skulle vilja slå ut en vägg och göra dusch. Badrummet renoverades 2011 så vi vill ju inte riva ut hela det befintliga badrummet utan bara riva ut en vägg och göra dusch. Går det att endast riva en vägg eller är fuktspärren pajjad då? Och hur gör man med avlopp? Måste man in under golvet och gräva?
Tack på förhand:)
 
Är det ett badrum så har ni tätskickt och det bryter man om man river en vägg.
Hur ser badrummet ut idag?
 
Allt beror på hur badrummet är uppbyggt. Är det i en lägenhet, villa? Är det i en källare eller normalplan? Normalt så går de inte att bara riva en vägg och bygga ut ett badrum. Då de sitter ett tätskikt som ligger i hela badrummet. Vissa tätskikt går att skarva på. Vet du vilket tätskikt ni har i badrummet? Jag skulle dock skulle jag inte våga chansa, de måste hålla tätt, de e ungefär som att försöka lappa en regnjacka med symaskin, de kommer garanterat inte hålla tätt. Så lite beroende på hur de ser ut, är de i en källare med betongväggar och betonggolv så kan de funka, men annars är de nog ganska kört utan att göra om hela badrummet.
//Tobben
 
Det är ju inget att rekommendera. Men om vi förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt (2011 förekom både foliebaserade och s.k "rollade tätskikt", rollade går inte att skarva överhuvudtaget).

Då kan det vara möjligt att skarva. Det skall då finnas typgodkända instruktioner från tillverkaren av tätskiktet ang. hur skarvning skall gå till, finns ingen sådan instruktion så går det inte att skarva på ett godkänt sätt.

I princip så handlar det om att 10 - 20 cm från skarven skall friläggas helt. Alltså knacka bort kakel/klinkers karva bort fix och fogar utan att skada tätskiktet. Sedan limmas den nya folien med överlapp mot den gamla. Struligt och riskabelt. Får du ett litet hål i folien när du knackar bort fix, så är det bara att frilägga 10cm ytterligare osv.

Vad gäller rör för avlopp, varm o kallt vatten. Så måste du hitta en väg att dra det från duschrummet utan att behöva göra ingrepp i det bef. golvet. Alltså dra det rakt ned i rummet under och hitta någon väg där till avloppsstammen.
 
Ok, som jag trodde då :(
Det är ett avlångt badrum med badkar längst in sedan handfat o toalett. Det är vid toaletten vi skulle vilja riva en del av eller hela väggen för att göra en dusch.

Andy78 skrev:
Är det ett badrum så har ni tätskickt och det bryter man om man river en vägg.
Hur ser badrummet ut idag?
 
Till 99% chans så behöver man göra om hela badrummet.
 
Ni vill ha både badkar och dusch?
Som tidigare påpekat om tätskickt, jag tror en heller att man hittar en seriös firma som vill bryta befintligt skickt och lämna garantier.
Ett alternativ kanske är att ta bort badkaret om ni bara vill ha dusch.
 
Om man ser på det lite praktiskt. En lösning som inte blir helt ok, formellt, men kanske i praktiken. Är att bygga duschutrymmen som ett eget litet rum. Vid dörrar bryts ändå tätskiktet. Om man då sågar upp hålet så att man får en tröskel på ca 20mm som består av den bef. Väggen med sitt tätskikt så har man i princip ett nytt våtrum i duschen med sitt eget tätskikt. Om man sedan utför tröskeln som en hel obruten skiva klinker el. liknande, och tätar den bra mot omgivande material, så har du en genomgång som i praktiken kommer att fungera.

Rördragning, antingen synligt/inkapslat i rummet under, eller så kan det ev gå att riva taket i rummet under, och från det hållet komma åt att koppla in sig på bef rör i badrummet. Att återställa ett innertak tar inte så många timmar.
 
Gud va jag känner mig blond:) förstår jag det rätt så tror du att om vi gör ett litet rum bredvid badrummet så går det att såga ut en dörr i det befintliga badrummet in till detta lilla rum som man då gör till ett duschrum? Det är isåfall precis så vi vill ha det?:)
Men kan ha förståt det fel:/

hempularen skrev:
Om man ser på det lite praktiskt. En lösning som inte blir helt ok, formellt, men kanske i praktiken. Är att bygga duschutrymmen som ett eget litet rum. Vid dörrar bryts ändå tätskiktet. Om man då sågar upp hålet så att man får en tröskel på ca 20mm som består av den bef. Väggen med sitt tätskikt så har man i princip ett nytt våtrum i duschen med sitt eget tätskikt. Om man sedan utför tröskeln som en hel obruten skiva klinker el. liknande, och tätar den bra mot omgivande material, så har du en genomgång som i praktiken kommer att fungera.

Rördragning, antingen synligt/inkapslat i rummet under, eller så kan det ev gå att riva taket i rummet under, och från det hållet komma åt att koppla in sig på bef rör i badrummet. Att återställa ett innertak tar inte så många timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.