Hör kanske inte riktigt till detta ämne men närapå iaf.
Skulle behöva en bättre portabel Ac till lägenheten då jag vill slippa ha frånluftslang genom fönstret.
Någon som vet om det finns att tillgå någon vettig modell som kyler på annat sätt än att blåsa ut varmluften genom fönstret?
Splitmodell bli nog svårt att installera där. I stugan har jag en vanlig luftvärmepump till kyla och värme vilket är det enda rätta egentligen men i lägenhet går ju inte det.
 
C
Har gått i liknande funderingar och gjort en del efterforskningar utan att hitta något vettigt.
Finns ju diverse varianter av evaporativa luftkylare, men det verkar inte vara så mycket att ha.
Finns också vattenkylda aggregat, men de förbrukar sjuka mängder vatten.
 
Du åker nog dit på fysikens lagar här.
Du vill plocka ut en hel del energi ur inneluften, och all den energin måste ta vägen någonstans. Enda alternativet jag ser är det som cpalm nämner, och spola ut energin i avloppet. Men det känns som ett rejält slöseri med vatten.
 
Montera en värmepumpsvarmvattenberedare, typ indol?
Och duscha mycket :)
 
Mediamarkt har ett par modeller från Electrolux som verkar vara rätt fina. Jag har dock svårt att utläsa riktigt hur de fungerar, om det är frånluft på dem eller något annat system.
Det står ju att de kyler bostadens alla rum. Det brukar knappast en vanlig portabel Ac klara av.
 
Nappe 74 skrev:
Mediamarkt har ett par modeller från Electrolux som verkar vara rätt fina. Jag har dock svårt att utläsa riktigt hur de fungerar, om det är frånluft på dem eller något annat system.
Det står ju att de kyler bostadens alla rum. Det brukar knappast en vanlig portabel Ac klara av.
Bara att googla på produktnamnet så hittar du manualen. Båda är frånluftare. Vad jag kan förstå så innebär "kyler alla rum" att den är lätt att bära med sig, men jag är lite osäker där.

Återigen, de enda två egentliga alternativen du har är att värma luft, eller värma vatten. Om du vill värma vatten landar förbrukningen någonstans motsvarande att ha kökskranen på full sprutt i en kvart per timma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.