Jag har en sådan Robland som du länkade på blocket - långhålsborren då. Det är en stabil gjutjärnshyvel men anhållet är jobbigt och svårt att få stabilt. Dessutom är skyddet som medföljer lite väl jobbigt att använda.

Skulle jag köpa en ny kombihyvel idag så skulle jag nog försöka hitta en där man slipper fälla borden för att ställa om mellan rikt och plan. Det är jobbigt och tar en massa plats.
 
Japp, jag frågar! :)

En till som dök upp. Verkar billig, eller?
Rikt och Planhyvel med Vertikalfrästillsats http://www.blocket.se/vi/68219481.htm
Kan ni se/känna igen/säga något?
 
devizion skrev:
Tänkte rekommendera Moretens/Logosol H410, vilket jag själv köpte för 2500kr, men insåg att de var nog ett kap, ligger oftast högre än så begagnad. Dock en redigt bra maskin som är "lagom" stor med tanke på dess kapacitet.

Men hittar du den inom din budget - köp, du kan säkert kränga den högre om den känns för stor/liten.
Det var inte ett så litet kap heller. Sällan man ser dem för under 15k begagnade.

Jag upplever tyvärr att priserna på hyvlar generellt gått upp på begagnatmarknaden den senaste tiden. Visst dyker det upp klipp ibland, jag hade själv turen att hitta ett för ett tag sedan, men snittpriset verkar gått upp de senaste året. Blir väl lätt så när inget nytt tillförs marknaden; mindre maskiner som inte är kinaskräp finns det ju tyvärr inte så många nya idag.
Jag köpte själv en morten rph 330 för ett tag sedan. Den kan man väl kalla lite av en lillebror/föregångare till H410. Priserna på den ligger ofta nära 10k. Jag har i en del fall även sett dem strax över.
En annan populär mindre modell för hobbybruk är någon av incas modeller. Detta är betydligt mindre maskiner med alu-bord. Trots detta ligger priserna på dessa ofta nära eller strax över 5k.
Har man gått om plats och kan husa ett ordentligt gjutjärnsmonster är det nog lättare att göra klipp då det inte finns så många som har den platsen. De har å andra sidan ofta gått hårt i industrin, så det kan ju vara ett visst underhållsbehov inledningsvis.
 
krilbe skrev:
Japp, jag frågar! :)

En till som dök upp. Verkar billig, eller?
Rikt och Planhyvel med Vertikalfrästillsats [länk]
Kan ni se/känna igen/säga något?
En bekant har en liknande och så har de en i slöjdsalen på skolan i byn. Bara evigt krångel med båda två.
Med tanke på vad man får för pengarna är den där maskinen hutlöst dyr. Den borde inte kosta över 1000 kronor.
 
Scheppach-maskinen finns kvar och han går med på att paketera den för t.ex. DHL-frakt (min kostnad dock).

Men nu har en sagt bra och en sagt skräp... Hm...? Är Robland-maskinen mer prisvärd?
 
Nu vet jag väldigt lite om scheppach maskinen, men jag skulle absolut inte köpa en sådan maskin osedd. För mycket som kan vara fel/skadat som inte ens säljaren ser. Utöver det så finns alltid en risk för fraktskador när det gäller sådana produkter.


Är det inte lite som att svära i kyrkan? Jämföra Robland med Scheppach :)


Om möjligt - försök hitta en maskin du inte behöver bygga om för att använda plan/rikt delen, eller att det är så enkelt som möjligt, blir tröttsamt i längden.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
devizion skrev:
Är det inte lite som att svära i kyrkan? Jämföra Robland med Scheppach :)

Om möjligt - försök hitta en maskin du inte behöver bygga om för att använda plan/rikt delen, eller att det är så enkelt som möjligt, blir tröttsamt i längden.
Uppfattat, tack! Jag fokuserar på Robland-maskinen. Jag uppfattar att man riktar uppe på bordet och planar under, utan omkoppling. Verkar bra. Fattat att det var "långhålsbord" som avsågs. Är det liksom en liggande pelarborr?
 
Tycker Robland maskinen ser bra ut, man fäller upp riktbordet för att planhyvla. Inte många maskiner som har fasta bord tror jag, Moretens H410 har det dock.
 
Gamla engelska maskiner brukar ha fasta bord. Wadkin och Robinson och Sagar bland annat. De flesta är stora gjutjärnsmonster men Wadkin hade mindre modeller som brukar dyka upp ibland begagnade. Jag har ingen egen erfarenhet av Wadkins små hyvelmaskiner men de har rykte om sig att vara bland de bästa på marknaden.....om ryktet stämmer.

Jag har fått uppfattningen att vikbara bord är precis lika bra som fasta om maskinen är välbyggd. Skillnaden är väl att vikbara bord ställer högre krav på både konstruktören och tillverkaren om resultatet skall bli bra.

Personligen så tycker jag inte om Roblands maskiner. Du är ju helt klart en användare med mindre krav än jag har så en Robland kan säkert duga för dina behov men jag tror att du kan hitta en bättre maskin för samma pris om du har tålamod.
 
Nu kanske jag ställer en dum fråga men har du utrymme för en gammaldags svensk kombimaskin?
Om du inte har utrymme eller är totalt ohändig med reparationer är det här inget lämpligt alternativ för dig men för ägare med rätt förutsättningar är de väldigt bra maskiner i förhållande till priset.
Här ett exempel på en Sajo:https://www.blocket.se/kalmar/Sajo_Kombimaskin_A1_67935087.htm?ca=2&w=3

En långhålsborrmaskin är som en liggande pelarborrmaskin med bordet rörligt i höjdled och sidled och djupled. Man kan låsa längdmatningen och använda den som pelarborrmaskin eller så kan man sätta i en speciell sorts borrar med sidoskär och borra avlånga tapphål. Väldigt bra att ha........ utom om man vill ställa hyvelmaskinen med ryggen mot väggen. Då är ju långhålsborrmaskinen ivägen eftersom den sticker ut på baksidan. Av den orsaken kör jag med en separat stämborrmaskin.
 
@heimlaga, tycker du verkligen att planhyvel ovan riktbordet är bra? jag har iof inte använt mer än en sån men jag tycke den var klart sämre än när kuttern ligger över virket man planar..

Men ett monster till riktbord blir det ju :)
 
leby

Jag har haft en Ejca med planhyvelbodet ovanpå kuttern och nu har jag en Stenberg KEV600 med samma system. Min erfarenhet är att det är en konst som man måste lära sig innan man kan planhyvla bra med det här systemet och så måste man se till att maskinen verkligen är i skick och rätt inställd. Då man en gång har satsat en lördag på att lära sig konsten och hitta exakt rätt inställningar är det bara att hyvla.
Lika bra som med en riktig planhyvel av industrimodell går det aldrig men alldeles tillräckligt bra för en hobbysnickare.
Med min Stenberg som har dubbla matarvalsar går det alldeles tillräckligt bra för ett deltidsproffs men den dagen då min verksamhet växer till heltidsarbete blir det helt säkert nödvändigt att skaffa en riktigt ordentlig separat planhyvel.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Nu kanske jag ställer en dum fråga men har du utrymme för en gammaldags svensk kombimaskin?
Om du inte har utrymme eller är totalt ohändig med reparationer är det här inget lämpligt alternativ för dig men för ägare med rätt förutsättningar är de väldigt bra maskiner i förhållande till priset.
Här ett exempel på en Sajo:[länk]
Tillräckligt händig är jag kanske, men maskinen du länkade har jag inte plats till. Det utrymme jag har till buds är ett garage på 40 kvm (8 x 5 m), och där ska även trädgårdsredskap, utomhusfärgförråd, cyklar m.m. få plats. Takhöjd 230 cm.
 
En Morten rikt och planhyvel RPH 330 för 7000?
 
krilbe skrev:
En Morten rikt och planhyvel RPH 330 för 7000?
Är den i rimligt skick så tycker jag nog det kan kännas som ett bra köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.