Hej!

Jag har en gräsmatta som jag i år delvis fräst helt från början och hanterat som en nyanläggning, medan andra delar av mattan har vertikalskurits och stödsåtts. Detta gjordes för snart två veckor sen och jag har hållit allt konstant fuktigt sedan sådd. Det här har medfört att den befintliga mattan växt till sig rejält, vissa delar av det nya gräset närmar sig 5 cm och vissa delar är fortfarande helt utan "fjun".

Man ska ju klippa en nysådd matta när gräset är 5-7 cm men hur hanterar jag mitt scenario?

Ska jag endast klippa den "gamla" mattan samt de platser där det nya gräset når 6 cm och vänta med övriga delar eller ska jag helt enkelt sätta klipparen på 4cm och köra överallt samtidigt?

Hur gör man normalt vid stödsådd förresten? Ska det behandlas som en etablerad eller nysådd matta? (Vattna mycket men sällan eller lite med ofta/vänta med klipp/gå inte på mattan osv..)
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Vad är det högsta läget som du kan ställa in på din gräsklippare? Jag brukar klippa på högsta läget över hela gräsmattan, även på de delar som är stöd- eller nysådda, eftersom de ändå inte klipps förrän de når upp till högsta läget på gräsklipparen.

Vid all grässådd, inkl. stödsådd, så måste ju fröna hållas konstant fuktiga och därför måste man följa principen "lite och ofta" även vid stödsådd, trots att man då vattnar den etablerade mattan "fel". Rötterna på det etablerade gräset lär inte hinna söka sig uppåt på den korta tid man vattnar detta gräs "fel".
 
Gott, tack så gick mina tankar också. åker och köper en cylinderklippare imorgon och sätter på högsta höjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.