Hej,

Vi har fått bygglov för en tillbyggnad som är helt utan avvikelser. Nu har grannarna överklagat vårt bygglov till länstyrelsen. De skriver i sitt överklagande att de ser att vi har ett planenligt förslag, men att grannarna inte tycker att volymen passar in i området. Trots att det finns flera byggnader med betydligt större (och mer tveksamma) volymer. Det finns även parhus (som då är ännu större).
De skriver även att de är oroliga att fler bygger om vi får bygglov.
Vi kan inte tro att det får något gehör från länstyrelsen, det som är lite tråkigt är ju att det drar ut på tiden. Så vad skulle hända om vi bygger ut enligt plan och de får igenom det i länstyrelsen och vi får fel även i mark och miljödomstolen och det stannar där?

I PBL 13 kap §2 står det väl (i princip) att om man följer detaljplan så ska man få bygglov (det ska inte finnas grund för överklagan).
Finns det något som helst fog i deras klagan?
Behöver man återställa byggnaden till ursprungsskick eller kan man riva de delar som de har synpunkter på? Hur går en sådan process till?

Tack på förhand

/Erik
 
Kan du sova gott om natten om ni börjar bygga under en överklagandeprocess? Det låter som att ni har rätten på er sida men jag skulle inte våga chansa innan det är avgjort och inte överklagat till högre instans
 
Lyssna med handläggaren på kommunen, dom har säkert erfarenhet av detta. Om grannarnas enda synpunkt är det du skriver skulle jag personligen börja bygga direkt. Kanske om det är läge förklara för grannen att ni börjar bygget efter konsultation från kommunen.
 
Har du fått startbesked?
Om inte så skulle jag vänta med och bygga.
 
Om startbesked finns så kan man ju påbörja de saker som inte kostar så mycket, börja gräva lite osv, det stressar på grannen lite till.

Hur många grannar är det som överklagat?
Är det flera så är ju chansen troligen större att någon lyssnar, men är det bara en grannfastighet som inte har några bättre argument så lär det nog bli kämpigt för dem,men det kan vara jobbigt själv med alla instanser om de väljer att dra det vidare sen.
 
Om du bor i Sthlms kommun är dom ganska hårda. Mitt råd är att inte börja bygga förrän bygglovet vunnit laga kraft, även om du är 100 % säker på att du kommer få bygglovet. Låt det ta lite tid, det är inte värt besväret OM du inte får bygglovet.

Och dessutom; börjar du bygga innan bygglovet vunnit laga kraft kan du ge dig fan på att grannen får vatten på sin kvarn.
 
Om du fått startbesked så kan du bygga på egen risk. OM grannen mot förmodan får rätt så blir lovet ogiltigt, då måste du återställa, alternativt söka nytt acceptabelt lov. Men det räcker alltså inte med att du fått bygglov, även startbesked måste vara klart.
 
Tack för svaren. Kontakta handläggaren ska vi göra så fort hon är tillbaka på semestern.
Grannarna dissar henne ganska hårt i deras överklagande så man får hoppas hon vill hjälpa till lite.

Vi har inte fått startbesked än. Borde vi fixa det eller vänta med det?

Problemet är att det är en granne som blivit skogstokig och fått med sig 5 andra, varav 3 är direkt angränsande.

Om jag sover gott på natten beror lite på vad man riskerar =)
Det verkar som att man kan bygga färdigt och sedan får justera det befintliga bygglovet på de delar som man får backning på.

Ok, problemet med att vänta är ju att ett rotavdrag kommer ryka om vi inte börjar före jul. 100 000 vill man ju helst ta till vara på. Just nu är det 5 månaders väntetid hos länsstyrelsen och det blir på håret.

Påverkar det länsstyrelsens beslut att vi bygger ut i förtid?

Vi har också funderat på att börja gräva lite där det går och göra förberedande arbeten så gott det går.

En ytterligare fördel som vi har är att vi noterade igår:
ett hus som ligger en 6-8 hus bort håller på bygger ut för fullt nu. Kollade in bygglovet och de bygger 2 m längre än vi i 2 våningar. Känns som att det ska mycket till innan de nekar vårt och låter dem bygga.
 
Om ni bygger utan färdigt bygglov kan kommunen kräva byggsanktionsavgift, det kan bli dyrt. Grannen kanske surna till och anmäla svartbygget.
 
Mikael_L
erik8308 skrev:
En ytterligare fördel som vi har är att vi noterade igår:
ett hus som ligger en 6-8 hus bort håller på bygger ut för fullt nu. Kollade in bygglovet och de bygger 2 m längre än vi i 2 våningar. Känns som att det ska mycket till innan de nekar vårt och låter dem bygga.
En prövning av ert bygglov är just en prövning av ert bygglov, inte av något annat hus längre bort på gatan.
Många tror att det ett felaktigt bygglov någon annanstans ger en rätt till ett eget felaktigt bygglov, vilket alltså inte är sant.

Ibland kan en sådan omständighet ge en viss liten möjlighet till påverkan. Men inget man ska basera sina handlingar på.
 
Som sagt, startbesked måste du ha innan du kan börja. Sanktionsavgiften för en "tjuvstart" ligger på ca. 22 000 kr. Den utgår oavsett hur bra det går med överklagandet, om du startar utan startbesked.
 
Mikael_L skrev:
En prövning av ert bygglov är just en prövning av ert bygglov, inte av något annat hus längre bort på gatan.
Många tror att det ett felaktigt bygglov någon annanstans ger en rätt till ett eget felaktigt bygglov, vilket alltså inte är sant.

Ibland kan en sådan omständighet ge en viss liten möjlighet till påverkan. Men inget man ska basera sina handlingar på.
En jag pratade med som varit med om en liknande situation kontaktade en bygglovsjurist och denne tryckte hårt på att man skulle vara "lika inför lagen", får de bygga så får vi. Sen kan man ju argumentera i evighet om grannhuset har andra förutsättningar än vi.

hempularen skrev:
Som sagt, startbesked måste du ha innan du kan börja. Sanktionsavgiften för en "tjuvstart" ligger på ca. 22 000 kr. Den utgår oavsett hur bra det går med överklagandet, om du startar utan startbesked.
Jag hade inte tänkt börja bygga utan startbesked. Jag menade: Ska vi se till att fixa startbeskedet eller ska vi vänta med att fixa det (och såklart även vänta med bygget)? Finns det ngn nackdel med att fixa startbesked?
 
O
erik8308 skrev:
En jag pratade med som varit med om en liknande situation kontaktade en bygglovsjurist och denne tryckte hårt på att man skulle vara "lika inför lagen", får de bygga så får vi. Sen kan man ju argumentera i evighet om grannhuset har andra förutsättningar än vi.
Nu tror jag inte att det är så enkelt att man är lika in för lagen... 1 fel ger inte 2 rätt... Så även om grannen fått bygglov trots att det stred mot DP så är jag inte så säker på att lika principen gäller....
 
Mikael_L
erik8308 skrev:
En jag pratade med som varit med om en liknande situation kontaktade en bygglovsjurist och denne tryckte hårt på att man skulle vara "lika inför lagen", får de bygga så får vi. Sen kan man ju argumentera i evighet om grannhuset har andra förutsättningar än vi.
Om de inte får bygga som de gjort så är väl konsekvensen att de får ett rivningsbesked av det felaktigt byggda, för att vi ska bli lika inför lagen.


Nu kan det ju vara så enkelt att det TS vill bygga inte ens är felaktigt, enligt DP osv, så skrev ju TS i början, och det blir ju en annan sak då.
 
Odjuret skrev:
Nu tror jag inte att det är så enkelt att man är lika in för lagen... 1 fel ger inte 2 rätt... Så även om grannen fått bygglov trots att det stred mot DP så är jag inte så säker på att lika principen gäller....
Kan man verkligen riva upp ett bygglov som vunnit laga kraft (som det som grannens har?)

Om grannarna tycker att vi följer detaljplanen och stadsbyggnadskontoret tycker det. Vad skulle då länsstyrelsen kunna komma fram till som gör att vi inte får bygga? Ngn obskyr tolkningsfråga?
De enda som grannarna klagar på är att de tycker att storleken på huset är för stor, trots att vi följt detaljplanen till punkt och pricka (vilket de ju då skriver).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.