Det säger väl sig själv att något som är utomhus, dessutom på vägar, och som inte är tvättat på 4 år under inga som helst omständigheter kan vara rent. Måhända att regnet spolar bort det värsta av grus och damm, men ren finns det inte en chans i universum att en sådan bil kan vara. :).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Ni som tvättar en gång i veckan hur och var tvättar ni bilen, skulle ni göra det även om det kostade 2-300kr per gång?
Brukar tvätta söndagar dryga timmen, gds-hall. Hallhyran är ca 150kr o sen lite schampo å redskap så en bit över 200 blir det alla gånger.
 
Jag handtvättade alltid bilen innan men när jag verkligen insåg vilken vidrig/äcklig miljöbov jag var så slutade jag med det. Nu kör jag alltid in bilen i en maskintvätt. Orkar inte med att handtvätta bilen hela tiden och en bil är till för att användas.
 
Redigerat:
Kaffeperkulator skrev:
Brukar tvätta söndagar dryga timmen, gds-hall. Hallhyran är ca 150kr o sen lite schampo å redskap så en bit över 200 blir det alla gånger.
Med 52 söndagar per år à 200:- blir totalsumman drygt 10.400 kr. Dyrt nöje!
 
MathiasS skrev:
Om du ställer dig 100m bort och fotar så ser jag antagligen inte ens bilen. Fälgarna ser väldigt smutsiga ut. Tvättar du bara vart annat år gissar jag att lacken är väldigt sträv om du drar med fingret på den => inte ren.
Vad pratar du om, 100 meter?
Bilden är tagen på 7,5 meters avstånd, och du ser säkert bilen på bilden.

Men ja, lacken är väldigt sträv. Vi använder ju bilen som nagelfil :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Henri skrev:
Med 52 söndagar per år à 200:- blir totalsumman drygt 10.400 kr. Dyrt nöje!
Även om hälften av tillfällena skulle utgå så är det en del pengar. Men sett till vad en bil kostar i värdeminskning skatt försäkring slitage bränsle med mera så är det ändå en "försumbar" del i sammanhanget som jag gärna lägger för en avkopplande stund i tvätthallen och en ren bil på veckorna.
 
Kaffeperkulator
Huruvida det är en avkopplande stund i tvätthallen råder det mycket delade meningar om i den här tråden.
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad pratar du om, 100 meter?
Bilden är tagen på 7,5 meters avstånd, och du ser säkert bilen på bilden.

Men ja, lacken är väldigt sträv. Vi använder ju bilen som nagelfil :)
Silver är en klockren färg att dölja smuts. Det tråkiga är att det är en extremt trist färg, putsar och polerar man bilen så ser den typ lika dan ut smutsig som tvättad. En bra färg om man ej gillar att putsa på bilen.
 
Vill man ha ut ett bättre andrahands värde på bilen så ska den skötas i lacken, så är det bara. Givetvis spelar bilmärke, modell, ålder osv in.
 
Henri skrev:
Med 52 söndagar per år à 200:- blir totalsumman drygt 10.400 kr. Dyrt nöje!
En ny bil har ju det i värdeminskning på 2 månader...
 
Mikael_L
Senaste bilen jag köpte, för 13.000:-, hur lång tid tar en värdeminskning på 10.400 för mig då?

Eller förra bilen för 4.500:- ? ;)
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Henri skrev:
Med 52 söndagar per år à 200:- blir totalsumman drygt 10.400 kr. Dyrt nöje!
Att räkna på nöjeskontot ska man aldrig göra, det är vad det är. Och beroende på vem man är och vilket intresse man har så kan det betraktas som ett fynd. Finns folk som lägger en tusing på en pava vin, och tycker det är trevligt och prisvärt. Galna exempel på "meningslösa" saker vi lägger pengar på är oändliga, skiftar bara från person till person.

Henri skrev:
Kaffeperkulator
Huruvida det är en avkopplande stund i tvätthallen råder det mycket delade meningar om i den här tråden.
Vi är olika och gillar olika saker. Gissar att en del av er andras givande hobbysysslor skulle framstå som helt meningslösa för mig.
 
Mikael_L skrev:
Senaste bilen jag köpte, för 13.000:-, hur lång tid tar en värdeminskning på 10.400 för mig då?

Eller förra bilen för 4.500:- ? ;)
Räcker med att du gasar lite för fort i en kurva så kan det lösa sig fortare än du anar.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad pratar du om, 100 meter?
Bilden är tagen på 7,5 meters avstånd, och du ser säkert bilen på bilden.

Men ja, lacken är väldigt sträv. Vi använder ju bilen som nagelfil :)
Jag förstår inte vad du är ute efter. Det är ju som sagts nyss självklart att en bil som inte tvättats på ett par år är skitig. Det betyder inte att det hänger klasar av lera på den, smutsig är den ändå.

Tvättar du den inte på utsidan får man väl förmoda att du inte tvättar den på insidan heller. Så som sagt, lortgris!
 
MathiasS skrev:
Tvättar du den inte på utsidan får man väl förmoda att du inte tvättar den på insidan heller. Så som sagt, lortgris!
Menar du att det finns en moralisk sida hur ren en bil är?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.