Är det så att man inte skall måla på båda sidor om vindskivor om man använder akrylatfärg? Och i så fall måste man köra oljefärg?
 
Om du målar brädan med tät färg som inte andas kommer du att stänga in fukt i den. Spelar ingen roll vilken tät färg du använder. Är färgen tät ska baksidan inte målas. Det gör dock inget om du "går över kanten" några millimeter.
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Ok

Men vad är det för färg man målar stolpar med? Där målar man alla fyra sidorna?
 
Jag har fått rådet från flera målare att använda t.ex. beckers "fönster och snickerifärg". Det är en alkydfärg som fungerar bra att täcka in trät med.

Edit: Jag har själv använt den färgen till både vindskivor och en altan. Det har fungerat bra.
Normalt sett gillar jag inte Beckers färg, men just denna har varit OK.
 
Redigerat:
Måhända kan det öka risken för fukt att täcka in trät.
Å andra sidan har brädor som bara behandlas på en sida större tendens att vilja kupa sig är min erfarenhet.
 
Har idag tvättat, skrapat och grundat vindskivor som målades med Nordsjö akrylat 1999. 17 år senare var det lite färgsläpp framförallt kring skarvar men inga tendenser till röta. Vindskivorna är målade på minst fem sidor av sex. Den sjätte ser jag inte...

Har även en limträbalk som är målad runt hela med akrylat 1999. Ser ut som ny.

Jag tror att rädslan är överdriven jag. Beckers skriver på sin max-färg att sen ska gå bra till snickerier: http://www.beckers.se/produkter/utomhus/trafasad/akrylatfarg-max

Det viktiga i sammanhanget enligt mig är att olja och grunda enligt instruktion.

Man grundar ju med oljealkyd, dvs samma färgtyp som fönsterfärgen. Och alrylaten är mindre tät än den, så logiken saknas i denna gamla sanning.

De enda ställen jag har hittat röta är där ändträ har tillåtits suga vatten (för litet avstånd till trall samt ett överbleck).
 
Stolpar är inte utsatta på samma sätt som en vindskiva.
 
Som jag förstår det... Problemet (så länge trät är torrt nog när man målar) är om det finns eller blir sprickor eller skador som fukt kan gå in i men inte torka igenom. Färgen släpper om trät är fuktigt.

Kan vatten bli liggande på en målad yta är detta extra känsligt, och då funkar fönsterfärg bättre pga oljan i den? Fasadfärg är gjord för lodräta ytor, dessutom kan en väggpanel torka bakåt.

Stolpar kan ha det tufft i ovankant, nere vid marken eller där det ligger balkar osv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.