Hej,
Jag skulle vilja höra lite tips på vad man kan bygga men massa 34x145 virke som jag fått över efter att ha byggt en stor altan. Man får ju inte lämna tillbaka virke hos Bauhause.

Gärna om någon jag tips på coola trälådor eller krukor,, gärna bild :)

eller andra saker man kan hitta på förutom krukor/trälådor?


Tack på förhand
 
Tyvärr kan man inte bygga så mycket av överblivet tryckt virke. Man ska inte använda tryckt virke i onödan. Hade du lyssnat rätt hade du kunnat använda spillet till brännved.
Nu är det bara att slänga spillet till återvinningscentralen.
 
En liten altan (y)
 
Odlingslådor!
Som de där fåniga pallkragarna ungefär.
Så om du klär in dem med plast på insidan så vet inte dillen, salladen och persiljan, eller vad du nu vill odla, att det är impregnerat trä :)
 
Finns det en ogilla-knapp här?
 
  • Haha
mrpeterteter
  • Laddar…
- Med tanke på att många tillverkare gör tryckimpregnerade sandlådor så kan det väl inte vara så farligt.
- Alla har ju tryckimpregnerade däck och myser på dem med bara fossingarna, kan inte heller vara farligt, väl.
- Det finns många som röker och snusar, de kan väl inte utsätta sig för farligheter, det är bara växtdelar.
- Alla motorbåtsfanatiker släpper inte ut så mycket farligt i luften, det hamnar ju först i vattnet, vattnet är ju stort så det blir inte så farligt om man åker motorbåt någon enstaka gång.

Ja, vi vet väl de flesta vad som är nyttigt och mindre bra, när de stora massan väljer att ta det som är mindre bra bara för att det är billigare så har vi redan gjort valet av färdriktning.
Att bygga odlingslådor i tryckimpregnerat är inte farligare än det som är oimpregnerat och det går att sätta skydd mellan jorden och virket, kom nu inte och säg att det är dumt med byggplast då blir jag rent ut sagt besviken på er som har det i huset och förespråkar det!
:banghead:
 
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Denna byggde jag i våras, kanske kan inspirera till något liknande.

Hemmagjord träblomlåda på ben fylld med lila och orange penséer stående på ett grusunderlag.

Här är en film om hur jag gjorde den.
https://youtu.be/LxgjnH6Y2yY
 
  • Gilla
Lidde78 och 2 till
  • Laddar…
En till trappa till din altan.
 
KristinaRT
En bänk att ha på altanen eller i trädgården?
 
  • Gilla
Arturlin
  • Laddar…
En hylla för saker på altanen eller odlingsbänk kanske?

Koja till robotgräsklipparen?

En liten utemöbelgrupp och bord till barn?

Tak/plats för ved?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
kulle
Planksteksbrädor
:p
 
  • Haha
  • Gilla
mrpeterteter och 2 till
  • Laddar…
Som någon skrev ovan, lådor till odling.
Köp Biltemas största murbruksbaljor i plast och bygg runt dessa. Då kommer inte jorden i kontakt med plankorna och du kan, om du vill, lyfta ur plastlådorna.
 
Vedförråd, soptunnehus
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr kan man inte bygga så mycket av överblivet tryckt virke. Man ska inte använda tryckt virke i onödan.
Det är väl bättre för miljön att bygga altanen av tryckt virke än att bygga den av vanligt och tvingas byta ut virket tre gånger så ofta?
 
Finndjävel skrev:
Det är väl bättre för miljön att bygga altanen av tryckt virke än att bygga den av vanligt och tvingas byta ut virket tre gånger så ofta?
Byta 3 ggr så ofta?! Obehandlad trall som oljas in ofta kommer hålla minst lika länge som den andra skiten som är överskattad om du frågar mig. Sålänge den inte ligger i gräs eller direkt på fuktigt material såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.