Lutte skrev:
Varför polera och lackbehandla för att sedan polera bort lackbehandlingen till hösten? Känns som hål i huvudet.

Hade lämnat bilen på polering och sen lackskyddat hemma med ultima paint guard pro och upprepat behandlingen tills det är lagt 3-4 lager och sen bara återbehandlat då och då.
Ah paint guard! Riktigt bra produkt och så simpel! Körde det på en av bilarna i ett par år, bara och stryka på, låta torka in och stryka igen.
 
Ganescha skrev:
Ah paint guard! Riktigt bra produkt och så simpel! Körde det på en av bilarna i ett par år, bara och stryka på, låta torka in och stryka igen.
Körde det nyss på bilen så ska snart dra på varv 2, då är det totalt 4a varv lackskydd på bilen så man klarar sig över vintern
 
Är det någon som provat handdiskmedel på en bil typ yes eller liknande?
 
Claes Sörmland skrev:
Här är amerikanska mätningar på biltvättvatten:
[länk]

Här en översiktsartikel om av vad som kommer från parkeringsplatser (tyvärr bakom betalvägg):
[länk]
Sorry för OT-frågan, och tack Claes. Den första länken intressant att se. Såå mycket utsläpp från biltvättar i ett område med 4.3 miljoner personer tycker jag inte det var. Och som sagt, det mesta var "tvättmedel". Den andra får jag kolla när jag kommer tillbaka till jobbet.
 
Micro skrev:
Med andra ord är vi som fuskar med tvättning och bara tvättar någon gång om året väldigt miljömedvetna och måna om naturen.(y)
Skulle nog säga tvärt om, jag som tvättar min bil ofta på station som tar hand om vattnet gör ju att smutsen kommer dit, du sprider ju ditt tillbaka till naturen.
 
Andy78 skrev:
Är det någon som provat handdiskmedel på en bil typ yes eller liknande?
Farsan hade finaste bilen i området, trots att den nog var den äldsta, han var ingen polerare, men tvättade av den gamla Mazdan på lördagar.
Grannen kommer lullande och får syn på flaskan med Yes "Tvättar du bilen med diskmedel ?? det förstör lacken"
O fan sa farsan, och jag som har tvättat bilen med diskmedel i 30 år.
Grannen studerade Mazdan som just var färdigtorkad med sämskskinn, sen gick han vidare utan att säga nått mer.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Snailman
Andy78 skrev:
Är det någon som provat handdiskmedel på en bil typ yes eller liknande?
Jag har inte använt nåt annat än vanligt diskmedel, de 35 år jag haft bilar, möjligen avfettning en gång efter vintern och före vaxningen, fast då aldrig yes utan svagare lågprisdito.

När mina bilar är mindre än tio år gamla tvättar jag dem oftare än mitt tidigare inlägg i tråden antyder.
 
Tvättar bilen 2-3 gånger per år. Har tvättat den med Yes i snart 6 år (sedan den var ny) och den ser fortfarande ny ut i lacken efter "varje" tvätt. :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Kör man vanligt vax på bilen är diskmedel direkt felaktigt då det löser fett=vax. Fast man kan ju läsa mellan raderna här så vaxas det väl inget heller så då spelar det ju ingen roll.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Är det någon som provat handdiskmedel på en bil typ yes eller liknande?
Ja, oftast. Om jag inte bara kör vanligt vatten eller automat.Trodde det var det normala...
 
Om man av någon anledning inte vill använda vanligt bilschampo skulle jag hellre tvätta med utspätt golvrengöring. Det är ungefär samma sak som alkalisk avfettning ("sommaravfettning") och löser smuts bättre än rent fettlösande produkter.

Problemet, med att tvätta med yes och liknande, är att det sitter skit kvar på bilen när du börjar vispa runt med svampen och då får man tvättrepor/polerrosor direkt. Men, tvättar man med yes bryr man sig antagligen inte om hur bilen ser ut och då kan man ju bara köra på och göra hur man vill.

Det förvånar lite att många av er är sådana lortgrisar. Även om man inte bryr sig om hur bilen ser ut så handlar det ju om att vårda och bevara skicket på en av hushållsekonomins tyngsta utgiftsposter (för många).
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Problemet, med att tvätta med yes och liknande, är att det sitter skit kvar på bilen när du börjar vispa runt med svampen och då får man tvättrepor/polerrosor direkt.
Varför skulle detta endast ske när man använder Yes eller liknande?
 
MathiasS skrev:
...Det förvånar lite att många av er är sådana lortgrisar...
Vad då lortgrisar :mad:

Den här snart 14 år gamla skönheten tvättades senast 2012 tror jag:
En äldre silverfärgad SUV parkerad framför ett vitt hus med röd takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ser du "lorten"?
 
Mitt outtalade antagande var att den som tvättar med yes inte använder avfettningsmedel och antagligen inte heller högtryckstvätt.

Grunden för all biltvätt är att få bort alla partiklar innan man börjar vispa med svamp. Det enda som funkar då är en kombination av mycket vatten, högtryckstvätt och avfettningsmedel (alkaliskt och petroliumbaserat). Efter det kan man använda svamp och sitt favorittvättmedel.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad då lortgrisar :mad:

Den här snart 14 år gamla skönheten tvättades senast 2012 tror jag:
[bild]

Var ser du "lorten"?
Om du ställer dig 100m bort och fotar så ser jag antagligen inte ens bilen. Fälgarna ser väldigt smutsiga ut. Tvättar du bara vart annat år gissar jag att lacken är väldigt sträv om du drar med fingret på den => inte ren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.