jag bygger ett 1,5 plans hus med en braskabin på nedersta våningen. Skorstenen är bakåtansluten på första våningen och inbyggt så den syns inte, men på andra våningen tycker att det blir oerhört fult när det går en tjock svart pelare i allrummet på andra våninegn upp till taket.

Jag vet att man köpa en annan modell av skorsten NVI200 istället för Nibes som finns fabriksmålat i olika färger, t.ex vit som vi skulle vilja ha. (då ser det mera ut som pelare i rummet)dock kostar detta 6000kr extra.

Min fråga är ifall det finns någon som har själv målat skorstenen inomhus och isåfall hur har resultatet blivit.

 
Tyvärr ingen erfarenhet av att måla, men ett annat förslag: Går det inte att bygga in skorstenen helt i ett schakt istället, eller skall den gå mitt i rummet?
 
Då jag byggde 1988 så gjorde jag ett gipsschakt runt skorstenen. Sotaren har godkännt det rent brandmässigt under förutsättning att jag gjorde ventilation så att luften kunde cirkulera.
Den biten går på vinden så jag har inte behandlat den på speciellt sätt men jag har ett förslag.
Bygg in med gips och mura på med "Gypsum naturgips". Ett mtrl som är mycket lättarbetat. Det går att lägga på upp till 4-5 cm utan att det ramlar ner och kan formas till i stort sett vilken struktur som helst.
Ett snyggt och plant resultat får man om man spikar reglar som har som riktlinjaler då man drar av överblivet gips. Då gipset är nästan torrt våtslipar man med en blöt svamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.