mexitegel skrev:
Men bara för att skiten kanske kommer från vägen behöver det ju inte vara en ursäkt för att släppa tillbaka det där istället för att ta hand om det ;)
Självklart inte, jag tvättar nästan uteslutande på avsedda tvättstationer, om jag ska vaxa bilen eller dyl så brukar jag åka och tvätta först sen tvätta av hemma för att få bort om något åkt upp på bilen under färden hem.

Det jag tvivlar till stor del på är själva argumentationen från miljöhållet, ungefär som däck snacket och alla märkliga argument i miljöns namn.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
Pagno skrev:
[länk]

Det tvättas bilar mer än 30 000 000 gånger per år i Sverige, så någon enstaka gång skadar inte?
Men för att se helt nyktert på problemet är det inte tvättning av bilar som orsakar allt, men en stor del!
Hur är det med tvätt på egen tomt där vattnet får sjunka ner i en stenkista eller på en grästäckt plats?

Jag har för mig att det ska vara bättre. Problemet på gatan är ju att det rinner bort i dagvattner
 
Claes Sörmland
Enstaka biltvättar är inget miljöproblem om du bara får undan vattnet lokalt på din tomt. Jag kollade den vetenskapliga litteraturen och huvudsakliga föroreningar är tvättmedel (huvudkomponent är SDS som du också hittar i hårschampo och t ex handdiskmedel) samt oljeföroreningar. Oljeföroreningarna bryts ned först av markens mikroorganismer och de tar också hand om SDS. Tungmetaller späds ut.

Avloppsproblemen uppstår när man samlar bilarna, som t ex parkeringsplatser eller biltvättar. Då behövs rening.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Helrekond med poler och lackbehandling på våren . (April/maj)
Helrekond och polering på hösten (typ september)

Under vintern sköljer jag av bilen med högtryck ca 2-4 gånger i månaden.

Sommartid kanske 1 gång i månaden. Mer om det är Pollensäsong och jag parkerat dumt. DÅ kan det bli en gång i veckan.

Invändigt behövs det inte städas, eftersom jag kör helrekond 2 gånger per år.
 
oobum skrev:
Helrekond med poler och lackbehandling på våren . (April/maj)
Helrekond och polering på hösten (typ september)

Under vintern sköljer jag av bilen med högtryck ca 2-4 gånger i månaden.

Sommartid kanske 1 gång i månaden. Mer om det är Pollensäsong och jag parkerat dumt. DÅ kan det bli en gång i veckan.

Invändigt behövs det inte städas, eftersom jag kör helrekond 2 gånger per år.
Varför polera och lackbehandla för att sedan polera bort lackbehandlingen till hösten? Känns som hål i huvudet.

Hade lämnat bilen på polering och sen lackskyddat hemma med ultima paint guard pro och upprepat behandlingen tills det är lagt 3-4 lager och sen bara återbehandlat då och då.
 
:)
"Ultima paint guard pro"
Låter ungefär lika kul som:
"Oil of olay med unik formula - direkt från vaseline research i Schweiz"

Ju fler superlativ desto mer misstänksam blir jag
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Enstaka biltvättar är inget miljöproblem om du bara får undan vattnet lokalt på din tomt. Jag kollade den vetenskapliga litteraturen och huvudsakliga föroreningar är tvättmedel (huvudkomponent är SDS som du också hittar i hårschampo och t ex handdiskmedel) samt oljeföroreningar. Oljeföroreningarna bryts ned först av markens mikroorganismer och de tar också hand om SDS. Tungmetaller späds ut.

Avloppsproblemen uppstår när man samlar bilarna, som t ex parkeringsplatser eller biltvättar. Då behövs rening.
Jag satt också och funderade på detta, men inte själv lyckats hitta någon bra forskning/fakta - bara tvärsäkert tyckande om vad som är rätt/fel.

Skulle ni kunna dela med er av en länk till en rapport som visar vad som finns i vattnet från en biltvätt?

Det skulle kännas seriösare om t.ex. SvensktVatten sade att om man tvättar på gatan så hamnar en massa tensider i dagvattnet där det inte hanteras, och sedan skippa hela harangen om "tungmetaller" etc. Det skulle ju också kunna öppna upp för att man tillverkar ett "miljövänligt" bilschampo med tensider som bryts ner snabbt i naturen.

Claes: Klarar kommunala reningsverk att hantera SDS/SLS? (Jag antar det, för annars skulle man väl ha väldiga problem med vanligt gråvatten). Nu är det väl iofs inte relevant eftersom man normalt sett inte leder ner tvättvatten i avloppet.
 
Snailman
Jag tvättade min senast förra sommaren, eller möjligen förrförra.
 
MagHam skrev:
:)
"Ultima paint guard pro"
Låter ungefär lika kul som:
"Oil of olay med unik formula - direkt från vaseline research i Schweiz"

Ju fler superlativ desto mer misstänksam blir jag
Googla lite på det så ser du att det inte är bara superlativ utan en bra produkt också
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag tvättade min senast förra sommaren, eller möjligen förrförra.
Med jämna intervall då ....


två-års-intervall :)
 
richardtenggren
Mikael_L skrev:
Med jämna intervall då ....


två-års-intervall :)
Dvs ett beroende eller rent utav ett missbruk?
 
Claes Sörmland
Anders243 skrev:
Skulle ni kunna dela med er av en länk till en rapport som visar vad som finns i vattnet från en biltvätt?

Claes: Klarar kommunala reningsverk att hantera SDS/SLS? (Jag antar det, för annars skulle man väl ha väldiga problem med vanligt gråvatten). Nu är det väl iofs inte relevant eftersom man normalt sett inte leder ner tvättvatten i avloppet.
Här är amerikanska mätningar på biltvättvatten:
http://www.ecy.wa.gov/programs/wq/s...ocs/2009FWCarWashwaterMonitoringStudyRev1.pdf

Här en översiktsartikel om av vad som kommer från parkeringsplatser (tyvärr bakom betalvägg):
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479714004265

Till detta kommer ju tvättmedel samt avfettningsmedel som man tillför i tvättprocessen.

Kommunala reningsverk klarar SDS - det bryts ned i aktivt slam. Problemet med SDS i dagvatten är att det kan gå orenat ut i vattendragen och där är SDS inte så lyckat för vattendjuren. När man bygger parkeringsplatser idag så ser man ju till att dagvattnet leds till en lokal damm där föroreningar kan brytas ned (eller ackumulera). Av samma orsak är det inget problem om du släpper ut bilschampovatten på marken på din tomt - det bryts ned i marken.
 
Med andra ord är vi som fuskar med tvättning och bara tvättar någon gång om året väldigt miljömedvetna och måna om naturen.(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Visste nästan att den skulle komma :D
En elbil ger möjligheten till en utsläppsfri (nåja, kraftigt reducerad i alla fall) färd. En fossilbränsledriven bil ger aldrig den möjligheten. Vi har ganska klimatvänlig elproduktion i Sverige med kärnkraft och vattenkraft som baskraft. Jämfört med mycket annat, kan man nog tanka elbil i Sverige med väldigt gott samvete.
Det där har du helt rätt i, ett möjligt problem är att vattenkraften i stort sett är utbyggd till max och politikerna är ovilliga att bygga ut kärnkraften. Om många går över till elbil så ökar totala efterfrågan på elenergi och då måste man antingen bygga ut kärnkraften eller importera. Importerar man (vilket är troligast med handlingsförlamade politiker) kan det hända att man har kolkraft från Polen i vägguttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.