Hej jag är helt grön vad det gäller bygga nytt.

Min fråga är:
Jag har kollat lite hus och kommit fram till ett Älvsbyhus som heter Tyr med en Bostadsyta på 121,4 m2. Priset inklusive bottenplatta är 916000:-.

Jag har inte kollat upp dt här till 100%, men måla utvändigt får man göra själv. Förmodligen bygger vi garage/carport själva.

Kan någon hjälpa mig med viktigt att veta angående tomtköp och eventuella andra utgifter som tillkommer.

Tack på förhand,Jocke.
 
Det finns många trådar under Hustillverkare, Hantverkare och Priser, kalkyler, fastighetsskatt. Lycka till!
 
Som du själv skriver, kostnad för tomt tillkommer.
Sedan har du markarbeten, det kan tex behövas sprängning, extra mycket fyllning.

El/va installation tillkommer 50-100 kkr.
Diverse avgifter för bygglov tillkommer.
Bygg-el, inte minst viktigt. ca 10-20 kkr (beroende på avtal o byggtid)

Sedan kan det dyka upp "oväntade" kostnader, tex kan väg/marken behövas förstärkas upp till byggplatsen för att klara leveranser.

Sedn när bygget är klart kommer det kosta att anlägga trädgården, gräsmatta, buskar/träd, terass, pool...

Avsätt även en summa pengar för "tillval" av huset under byggets gång.

Jag har säkert missat något, men detta ger dig förhoppningsvis lite insikt i vad du kan räkna med
 
El & VA installation ingår väl i Älvsbyhus? Dock tillkommer anslutningsavgifterna. Man kan tro när man tittat i prislistorna att hela grunden ingår, det tillkom ca 100 000 - 125 000 kr i våra offerter vill jag minnas.
 
Jag trodde att huset skulle bli jättebilligt när jag kollade på internet. Men när vi väl var hos säljaren så blev totalkostnaden inkl. garage, trägolv hela huset, spegeldörrar inne. 1 400 000. Det som inte står på internet är vad det kostar att gör allt markarbete mm. Jag har inte papperena här (är på jobb) men de tog betalt för lastbilskranar och allt man behöver vid grundläggning. mm mm. Sen tillkommer ju tomt och inkopplingar.
Vårt totala pris skulle hamna på ca 1 800 000.
Så vi valde att annat hus med betydligt högre kvalite för nästan samma pengar.
Mvh Jenny
 
Vi har byggt med älvsbyhus och kalkylen har stämt ganska bra, vi fick lägga på lite på färg kostnaden som de uppskattade till 8000:- och vart lite mer, 8000:- till.
Men annars har allt stämt i prisväg. Får nog lite pengar över också ;)

/ninni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.