Har haft en VVS-tekniker hemma för att undersöka varför det kommer in vatten där bergvärme slangarna kommer in i huset men han kunde inte lista ut varför. Anläggningen är 8 år gammal men det är först senaste veckorna det har börjar komma in vatten.

Tätningen är skadad men jag vågar inte täta om den (vet inte var vattnet tar vägen istället?)

Bifogar en bild (vi drog en silikonlist så att vattnet leds till golvbrunnen)

Har ni något tips på vad jag kan göra?

Tack!!
Bergvärmeslang som går in i hus med synlig vattenskada och provisorisk silikontätning som leder mot golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uteslutit kondensvatten?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Alldeles för mycket vatten för att vara kondens
 
Se över dräneringen? Verkar som att det är mycket vatten i marken om det tränger igenom tätningen.
 
Kommer vattnet i "skyddsröret"? För visst är det ett vitt skyddsrör utanpå den svarta PEM-slangen? (Eller ser jag fel?)

Om det är där vattnet kommer så är det ju antingen högt grundvatten eller någon läcka. Eventuellt kanske man kan hitta den andra sidan på skyddsröret om den kommer ut en bit från plattan och täta den.. fast det känns ju trots allt fel grundvattnet skall stå så högt.

Förresten, är detta en platta på mark eller i en källare?
 
Det är mycket kondens nu.Ser det på min frikyla rinner hela tiden. Annars brukar det komma väldigt lite.
 
Vi hade liknande problem i fjol. Isoleringen på slangen ute var sprucken/dålig och kondens rann längs slangen in genom väggen och ner på golvet. Så pass att vi hade en liten pöl varje morgon.
Jag fick gräva upp utsidan och isolera om slangarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.