T
Har sett en del trådar här, men undrar om det nu finns LED-belysning till försäljning som klarar av att lysa upp ett rum rent praktiskt (motsvarande mot vanlig glödlampsbelysning), eller är det fortfarande på "labb-stadiet"?

Har någon provat och köpa hem några lösa dioder och pula med detta själv ?, vad blev resultatet och går det att dimma dessa, hur många "leds" skulle det i såfall kräva för att motsvara en 60W glödbelysning ?

Har också sett någon ny typ av "reaktor" som nu skall kunna dimma vanliga lysrör, någon som testat detta?
 
www.candlepowerforums.org kan du läsa det mesta som finns om belysning och LED. Det korta svaret är dock nej, det finns högeffektiva lysdioder, de måste dock kylas (iallafall passivt) för att inte få drastiskt minskad livslängd.

När det gäller dimbara lysrör så hänger det så vitt jag har förstått på ballasten.
 
Hade tänkt att ha diod lampor i mitt hus " de är ju så energi effektiva". Men efter att har räknat på det så kom vi fram till att det skulle ta oss ca. 10 år för oss att tjäna in inköpskostnaden i elbesparing.
Detta p.g.a. att tre "spotar" kostade runt 3000:-, och detta var för ett halvår sedan.
 
Vi kör med diodspottar i fönstren och på lite andra ställen. Jag hoppas kunna spara lite i elförbrukningen men oxå slippa fundera över att dom ska gå sönder och behöva bytas.

Dom lyser ju inte så starkt men vi har dom för dekorationsbelysning, samt att jag gillar det lite speciella ljuset. Nu ligger dom runt ett par hundra kr för en spot, men sen tillkommer trafos till resp belysningsgrupp. Så det springer trots allt iväg med några tusenlappar totalt sett för oss.
 
Lysrör måste dimmras med HF-don, dvs man kastar ut reaktorn och glimtändaren och ersätter dessa med ett dimbart HF-don.
 
T
Hmm- blir inte klokare av att man använder 2-3 olika standards när man ska ange ljusstyrka. Jag skulle gärna prova led på en del ställen där halogenspot dels tar för mycket plats och ger för mycket värme. Priserna avskräcker också när folk betalar runt en tusen pix, konstigt att Clas O då säljer en spot för runt 70:-, kanske är rena "glödljuset" då..?

Däremot verkar det som folk över lag köper helt färdiga armaturer för led-som kostar hutlöst, är det ingen som skruvat ihop lite själv ?, Elfa säljer led:s för runt 40:- st ex moms, kanske läge att exprimentera lite nu när det blir mörkare igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.