Hittade denna manick på garagets vind. Hoppas att någon av er experter kan lista ut vad detta är. Tidigare användes garaget som metallverkstad för hemmabruk om det är till någon hjälp.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart går bägge kablarna?
Hur många trådar är det i kablarna?

Min gissning är att den är till för att böja värmeelement till spiral till tex spisplatta.
 
OK! Den ena är en jordad typ "stickproppskontakt". Den andra typ DIN, med 3 små hål i , måste vara nån styrning som man kopplar in den till. Gissar tidigt 70-tal på apparaten.
 
Det är en skruv eller brickautomat tror jag . den vibrerar upp skruv eller brickor uppför spiralen.
 
Bamsenalle skrev:
Det är en skruv eller brickautomat tror jag . den vibrerar upp skruv eller brickor uppför spiralen.
Intressant, varför då kan man undra? Till vilken nytta?
 
för att dom skall komma lika ur den sista skenan. skruvskalle alltid upp så att man kan ta dom med magnetbits. om den är till skruv. eller kanske för sortering av olika storlekar av muttrar som går igenom sista skena.
 
Ok, spännande. En lathetsmaskin redan på 70-talet ;)
 
  • Gilla
Bamsenalle
  • Laddar…
Hittade två filmer som visar hur bra dessa är på att mata fram detaljer så dom hamnar på samma håll hela tiden, bra när man skall mata en robotlinje som monterar något och behöver ha fram en skruv, mutter eller liknade på samma håll så att roboten sedan lätt kan montera....

[video=youtube;QsJzSFVAnhk]https://www.youtube.com/watch?v=QsJzSFVAnhk[/video]

[video=youtube;wxYAv_iPPBE]https://www.youtube.com/watch?v=wxYAv_iPPBE[/video]
 
Tack Zixten. Den är nu till salu till högstbjudande, skambud emottages ;)
 
Sätt ut en annons på blocket och skriv att det är en Pokemon-generator. Eller, att den kan modifieras till att bli en.....
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ok, spännande. En lathetsmaskin redan på 70-talet ;)
"Lathet" är knappast rätt ord. Maskiner av denna typ är väldigt vanliga inom industrin. De utgör en typ av alla de maskiner som är en förutsättning för vårt välstånd av i dag.

Men nu ska det ju skapas "enkla jobb". Så då kan ett steg vara att förbjuda den här typen av maskiner. Då får man ha en människa som står och plockar upp detaljerna och lägger dem på rätt håll. Som man gjorde i industrialismens barndom.
 
Förstod nästan nyttan med den själv men tack för lektionen Dr Anders ;) Om dom förbjuds lär värdet öka, jag tror jag spar den, hehe.
 
Utan dokumentation är det väl så gott som värdelös, den typen av maskiner är ju oerhört anpassade till just en produkt. Om du inte vet vilken, och inte har ett behov av att transportera just den, så har du ingen nytta av den.

Men samtidigt kan man inte ha för många gamla fina maskiner. Det ligger säkert ett antal timmars klurande bakom hur man ska få just den där att fungera optimalt.
 
Spunnetsockermaskin?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.