hej. jag ska göra en bostadsrätt i ett källarutrymme i en fastighet, 40kvm. jag undrar vad man kan uppskatta kvadratmeterpriset till för detta? det är betongväggar och betongtak nu. tänkte mig öppet kök och litet badrum i bostaden. värmeslingor i golvet. jag ska göra det mesta själv, men det måste ju även besiktigas osv. finns det några kalkyler på pris? tacksam för svar!
 
Ditt projekt är lite bökigare än du kanske tänkt dig...

För det första måste man ha bygglov för att konvertera källaren till bostad.  För det andra måste BR-föreningen besluta om nya andelstal.  Dessa tal bestämmer insats och månadsavgifter för både den nya bostadsrätten och alla gamla.

Först i tredje eller fjärde hand blir detta en teknisk fråga om kostnad för ombyggnad.  Denna kostnad är en sak för fastighetsägaren (föreningen), som efter stämmobeslut om nya fördelningstal upplåter den nya bostadsrätten mot insats till dig som ny medlem.

En smidigare väg kan vara att du och föreningen enas om att du bara hyr den nya lägenheten.  Fortfarande måste man ha bygglov, men styrelsen slipper begära stämmobeslut om andelstal om insatser och avgift.  Hyran bestäms mot jämförbar allmännyttig hyreslägenhet.
 
En bostadsrättsförening får inte bygga en ny hyresrätt och hyra ut densamma. De är skyldiga enligt lag att omedelbart upplåta den till bostadsrätt och låta den gå till försäljning, detta gäller oavsett om det är en nyproducerad hyresrätt eller redan befintlig hyresrätt som tillfaller föreningen.

Så det förslaget är inte genomförbart.

Det finns väldigt mycket annat att ta hänsyn till. En ombyggnation av fastigheten kräver ett stämmobeslut, förutom bygglov etc.

 
C
Lekkamraten skrev:
En bostadsrättsförening får inte bygga en ny hyresrätt och hyra ut densamma. De är skyldiga enligt lag att omedelbart upplåta den till bostadsrätt och låta den gå till försäljning, detta gäller oavsett om det är en nyproducerad hyresrätt eller redan befintlig hyresrätt som tillfaller föreningen.
Har du någon referens som stödjer detta påstående?
Varför skulle inte en förening kunna besluta om att fortsätta upplåta en lägenhet med hyresrätt efter att ett tidigare hyresförhållande upphört? Det är ju vanligtvis så det går till när det gäller lokaler som upplåts med hyresrätt.
 
Ja, det låter konstigt.

Jag är ingen expert på detta men är det inte så att om man "omvandlar" en fastighet med hyresrätter till en bostadsrättsförening så köper bostadsrättsföreningen fastigheten av den tidigare ägaren och sedan så säljer man andelar till de som bor i lägenheterna. Ofta så är det någon som inte vill gå med i bostadsrättsföreningen och då låter man de bo kvar i lägenheten som hyresrätt som då ägs av bostadsrättsföreningen.

Enda problemet med att hyra ut lägenheter i en bostadsrättsförening är väl att om mindre än 60% av intäkterna kommer från medlemmarna så är det en oäkta bostadsrättsförening och då missar man vissa skatteavdrag etc.
 
cpalm skrev:
Har du någon referens som stödjer detta påstående?
Varför skulle inte en förening kunna besluta om att fortsätta upplåta en lägenhet med hyresrätt efter att ett tidigare hyresförhållande upphört? Det är ju vanligtvis så det går till när det gäller lokaler som upplåts med hyresrätt.
Prova med Bostadsrättslagen. Jag vet vad jag talar om. Du kan inte blanda ihop hur en lokal (som visserligen är en hyresrätt också) behandlas.

Vad som sker vi ombildning är att brf köper fastigheten av fastighetsägaren. De som vill bo kvar med hyresrätt får göra det med den skillnaden att deras nya hyresvärd blir bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningen upplåter sedan bostadsrätter till de som väljer att vara med i ombildningen. (detta kan endast ske en gång, icke att blanda ihop med överlåtelse av bostadsrätten).
 
En bostadsrättsförening får faktiskt i vissa lägen "upplåta" bostadsrätter flera gånger.

Om en bostadsrättsinnehavaren inte säljer sin bostadsrätt utan lämnar tillbaka den till bostadsrättsföreningen kan föreningen ombilda bostadsrätten till hyreslägenhet och hyra ut den. Om de sedan i ett senare skede säljer bostadsrätten måste de än en gång upplåta bostadsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.