I samband med ett markarbete där vår parkeringsplats utökades gjöts en ny mur. Ovankanten på denna mur blev av olika anledningar inte som jag hade hoppats på rent estetiskt, så nu funderar jag på ifall jag kan åtgärda detta själv.

Jag ville att den nya murens ovansida skulle följa den förlängda linjen som gamla murens ovansida utgör. Känslan ska vara att öppningen för trappan har tagits upp i en kontinuerlig mur, istället för som nu att en ny mur har upprättats.

Så här ser det ut:

Ny och gammal mur vid trappa med ovankant som inte följer önskad linje, parkering i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är det inte så illa. Muren ligger fint i linje i sidled med den gamla, men för mig är det störande att nya murens ovankant är "nära" den förlängda linjen men ändå inte riktigt.

Så här är jag tänker mig att den förlängda linjen ser ut, och hur mycket muren skulle behöva höjas för att nå upp till den:

En nygjuten mur vid en trappa med en befintlig mur, markerad med en röd linje för att visa den önskade höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det möjligt att få till denna höjning och hur gör man i så fall? Borra för armeringsjärn, bygga form runt övre delen av muren och fylla med betong? Muren är halvdant putsad, så min tanke är att putsa om den samtidigt som den gamla muren putsas. På så sätt blir ytan likadan, vilket också bidrar till helhetsintrycket.

Jag har en hel del andra gjut/putsfrågor runt denna del av huset, men jag tar dem senare. Antingen i den här tråden eller så skapar jag nya.

Med hopp om tips och råd
/Fred
 
Kanske mura upp med ett lager lecasten eller liknande, sen putsa? Jag skulle ha täckt murarna med ett lager av någon sten som är tunn, blir en helt annan känsla och snyggare!
 
Skillnaden är nog för liten för att få plats med ett lager lecasten...jag har inte mätt så noga ännu, bara lagt en någorlunda rak planka på högkant på den gamla murens ovankant, men jag uppskattar att höjningen närmast trappan kommer vara under två decimeter.

På andra sidan parkeringen finns det också en mur, så då måste även den kläs om de murar som bilden visar kläs. Husets grund är ju också putsad, så tanken är att måla allt i samma grå kulör så att det blir enhetligt.
 
Kramla
Hej!

Om den muren du vill höja är i gjuten i betong bör du göra höjningen på det sätt du skriver, med form, borra i armeringsdubb osv. Det viktigaste är att rensa bort putsbruket på murens krön innan, annars kommer de två lagren att dela på sig, alltså synlig spricka!

Om nu muren är murad i leca kan du göra höjningen på det sättet med leca, dock lär du täcka krönet med någon typ av krönsten eller plåtavtäckning, oavsett om den blir putsad eller ej. Se till att använda a-bruk alt sockelbruk då den konstruktionen kräver det.

Mvh Kramla
 
Hej Kramla och tack för svaret!

Muren jag vill höja är gjuten i betong. Bra med tipset om att rensa bort putsen på ovansidan...det är jag inte säker på att jag hade tänkt på själv.

När du skriver armeringsdubb, vad menar du då? Är det någon speciell typ av armeringsprodukt?

Också, finns det något sätt att täta mellan formen och den befintliga muren? Jag vill ju inte att betongen rinner ner längs sidorna innan det brunnit.
 
Kramla
Nej inte mig veterligen, jag menar korta armeringsjärn som du borrar ned lodrätt i överkant krön o släpp upp dem till 5cm ifrån nytt krön, ser ut på bild att vara ca 20cm bred mur så zick-zacka dessa 5cm in från kant o naja fast något järn även horisontellt. (8mm järn borde räcka)

Form e inte min grej.. Men gör den så tajt mot bef mur som bara går, jag skulle inte rekommendera någon typ latex i skarv, utan det borde inte vara något problem att skrota/skrapa sidan efteråt då du har puts på sidorna och även behöver komplettera med ny puts på denna!
 
jag tror faktiskt du tänker fel rent estetiskt...........jag tycker det ser bra ut som det är nu för tittar du på gamla muren så lutar den en aning och följer man den linjen så går den nya ihop med den gamla. I fotografens synvinkel så ser man dessutom trappan i ovankant. Med en så hög mur du vill ha så kommer man inte att göra det.

Ska man tänka estetiskt på alla vis så skulle jag såga bort muren så mycket det bara gick och göra fina trappräcken i smide istället men det är ju jag det..........
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
jag tror faktiskt du tänker fel rent estetiskt...........jag tycker det ser bra ut som det är nu för tittar du på gamla muren så lutar den en aning och följer man den linjen så går den nya ihop med den gamla..
Det stämmer inte, som jag skrev la jag en planka på högkant på gamla muren som stack ut över den nya, och då blir det det mellanrum som röda linjen visar i andra bilden.

Stefan1972 skrev:
I fotografens synvinkel så ser man dessutom trappan i ovankant. Med en så hög mur du vill ha så kommer man inte att göra det.
Bilden ljuger. Jag står inte raklång när jag tar bilden, för då skulle inte murarnas inbördes linjer framgå. Detta borde jag kanske förklarat i inlägget. Här är en bild som är mer i normal ögonhöjd:

Trädgårdstrappa med murar på sidorna, en kruka på muren och en del av en gul bil syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stefan1972 skrev:
Ska man tänka estetiskt på alla vis så skulle jag såga bort muren så mycket det bara gick och göra fina trappräcken i smide istället men det är ju jag det..........
Att kapa murarna är inte aktuellt av flera anledningar. T ex håller de i stora mängder jord så halva tomten skulle behöva projekteras om, och den gamla muren är extremt hård och enormt arbetskrävande att bearbeta överhuvudtaget. Dock kan jag hålla med om att gamla muren känns lite "klossig", så hade det varit jag som byggt den så skulle jag gjort den lite nättare...men nu fanns den där och vi gjorde det bästa av situationen.
 
Redigerat:
jag menar inte den linjen du pratar om utan följ hela murens lutning, alltså linjen från vänstra murens ytterspets till den nya. Då får du så att säga samma lutning på hela muren i helhet. Antar att det är så de gjort när de gjorde den nya.
 
Aha, du tänker så...nej, det var inte så de tänkte, och det stämmer inte i verkligheten.

Det är mycket svårt att fota så att ni som aldrig varit här får en rättvisande bild av hur allt hänger ihop, men som jag skrev tidigare ville jag få fram illusionen att den del av gamla muren som går från fasaden egentligen gick hela vägen fram till där sjöstensplattan står. Alltså att det var en sammanhängande mur, utan öppning för trappan och utan vinkeln ut. Sen kom någon (vi) på att en trappa skulle ju vara bra att ha där, så en öppning kapades, trappan sattes och vinkeln ut restes för att skapa en liten avgränsad yta mellan huset och trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.