I juni lät vi lägga stenplattor (60 x 60 x 2 cm) på vår uteplats. Under de veckor som följde så gick det flisor ur flera stenplattor (c:a 20 stycken nu). Vi kontaktade Stenbolaget som vi köpt plattorna från och de kom ut och tittade. De hävdar att plattorna är fel satta med alldeles för liten eller obefintlig fog samt att de vickar lite mot underlaget, och detta gör att de slår flisor ur varandra när de rör sig.

Vi frågade redan när stenläggaren arbetade om man inte behövde mer fog, men han hävdade att det går bra att lägga plattorna tight mot varandra och att man kan välja vad som blir snyggast.

Arbetet utfördes väldigt snabbt och till ett bra pris eftersom de kunde klämma in vårt jobb precis innan stenläggarna skulle på semester. Dealen var att vi skulle sköta vissa moment själva (som utläggning av fogsand), men det var aldrig prat om att resultatet skulle bli lidande. Stenläggarna fick betalt kontant vid utfört arbetet - och då såg ju allt bra ut.

Nu vill stenläggaren ha mer betalt för att göra om stenläggningen, och hänvisar till att plattorna är av dålig kvalitet. Jag har ingen lust att betala mer för ett arbete som känns fel utfört, och där vi dessutom måste ersätta en massa plattor med nya.

Vad tycker forumet?
 
Det verkar som om de som sålt plattorna och de som lagt plattorna skyller på varandra. Har du köpt dem var för sig elelr som en helhet?
 
Ja så är det, och vi köpta plattorna själva tyvärr. Stenläggaren sa att han skulle tagit fullt ansvar om han hade köpt in plattorna.

De har gjort bra jobb hos grannar, men kanske med enklare typer av plattor/stenar... Jag har lite svårt att tro att Stenbolaget skulle sälja plattor som inte håller för att läggas, deras förklaring låter ganska rimlig. Men jag är ju inte så bra på det här, då hade jag ju frågat här :)
 
"de vickar lite mot underlaget, och detta gör att de slår flisor ur varandra när de rör sig." ?
60 x 60 x 2 cm
Är det betongplattor eller är det klinker eller sandsten?
 
Antar att det är granitkeramik??

Med vänlig hälsning, fremax
 
Formatet låter för mig som natursten, ex granitplattor. Vad finns det för läggningsanvisningar för dem? Jag har lagt liknande. Då rekommenderades det att lägga i jordfuktad betong. Jag valde att gjuta en betongplatta och satte plattorna med fix på betongen.
 
Det är inte natursten, tror granitkeramik är den korrekta termen som fremax är inne på. Någon läggningsanvisning fick vi inte. Men de rekommenderade att vi skulle köpa stenmjöl samtidigt (vilket vi gjorde) så någon gjuten platta var det aldrig tal om.

http://www.stenbolaget.se/ecostone-outdoor-quartz-ashgrey.html
 
Min förståelse är att stenbolaget har helt rätt när man menar att plattorna inte kan läggas utan fog utomhus på ett underlag som rör sig. Det behövs en fog för att ta upp rörelser i marken utomhus => den som lagt plattorna har gjort fel. Detta är generell kunskap som alla bör ha.

Det enklaste vore om du kan få fram en montageanvisning som visar detta men även med en sådan kan man gissa att det blir svårt att få plattsättaren att göra rätt för sig.
 
Stenmjöl !? Skulle jag aldrig våga att ha till annat än till vanliga betongplattor.
Gjuten betongplatta och sen sätta med fix eller om det är komplicerade fall åt olika håll, jordfuktat cementbruk och sluring.

Kolla först om läggningsanvisning, med en annan affär, är mitt råd.
 
Det är inget konstigt att sätta granit eller för all del granitkeramik i stenmjöl. Bergkross och sedan stenmjöl att sätta i - det är fortfarande spikrakt här men jag har förstås fog.

http://www.molnsatra.se/media/194200/natursten - hällar.pdf

....eller skulle det i detta avseende vara stor skillnad på natursten och granitkeramik?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Det är inget konstigt att sätta granit eller för all del granitkeramik i stenmjöl. Bergkross och sedan stenmjöl att sätta i - det är fortfarande spikrakt här men jag har förstås fog.

[länk]

....eller skulle det i detta avseende vara stor skillnad på natursten och granitkeramik?
Men det står ju inte uttryckligen något om fogarnas storlek...
 
I detta fall är det nog mest relevant vad stenbolaget säger om fogarna, och där är dom tydliga med att minsta fogbredd ska vara 2mm.

HUR STOR FOG SKA MAN HA?

Alla tumlade markstenar läggs helt utan fog. De flesta övriga markstenar och betongplattor har en fris som gör att plattorna per automatik får en fog på 3 mm. Granit- och kalkstenshällarna ska läggas med en fog på minst 2 mm.
 
Supertrist
Om en sten ska läggas så anser jag att om man är man kunnig så ska man veta hur det ska läggas, eller så kontrollerar man med produktens instruktioner/leverantör innan man börjar. Jag anser att han som lagt plattorna gjort ett felaktigt jobb.
Jag skulle kräva att jobbet görs om gratis.
 
MathiasS skrev:
I detta fall är det nog mest relevant vad stenbolaget säger om fogarna, och där är dom tydliga med att minsta fogbredd ska vara 2mm.
Var hittade du det?
 
Stisse12 skrev:
Supertrist
Om en sten ska läggas så anser jag att om man är man kunnig så ska man veta hur det ska läggas, eller så kontrollerar man med produktens instruktioner/leverantör innan man börjar. Jag anser att han som lagt plattorna gjort ett felaktigt jobb.
Jag skulle kräva att jobbet görs om gratis.
Han påstår att han har lagt massor av liknande plattor på samma sätt utan problem (vilket jag har svårt att tro på). Han hävdar också att det var jag som valde att lägga utan fog. Visst, efter att han börjat lägga utan fog, och jag hade frågat om det inte behövdes fog, och han sa att det inte behövdes så sa jag åt honom att fortsätta. Fel beslut men det känns orimligt att det ska vara min uppgift att kunna detta och överbevisa honom när han ger mig felaktiga svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.