Då vi flyttade till nytt hus när vårt första barn var 4 månader var prio ett sandlåda sedan altanbygge och allt annat som tillhör ett nytt hus. idag är de två på 4 och 6 år och tror att de endast har varit i sandlådan en gång den här säsongen. Bor på landet så skogen, ängen och poolen är roligare just nu. Sandlådan har gjort sitt och kommer att tas bort i höst. Om nu barnen prompt vill ha en sandlåda bli det en ny tills nästa år. Som någon skrev så är det "rättighet" för barn att utforska allt vad man kan göra med sand. Skapandet och fantasin som man har sett i den där lådan vet inga gränser.
 
Sandlådan är poppulär hemma, även på förskolan. Jag köpte en med lock från K-rauta. Tror den är 1.2*1.2 meter. Det går åt 7-8 st 25kg sandsäckar, det hade ingen berättat för mig. Köpte 16, så vi har sand att fylla på med 😄 Jag la markduk i botten och oljade in sandlådan.

Men man skall veta att det inte är någon bra kvalité på dessa sandlådor. Tror det främst beror på de tunna plankorna. Nu efter 3-4 månader är sittplankorna skeva och vinda. Så det blir till att försöka uppgradera sandlådan. Idag skulle jag köpt en större, kanske till och med byggt en själv.
 
Jag tänker att det får isf bli ett hållbart bygge (typ timmer) som sedan kan förvandlas till odlingslåda när lekandet avtagit.
 
Våra pojkar fyller tio i år och dom leker fortfarande i sandlådan var/varanna vecka, dottern som fyller tre i år leker i sandlådan nästan varje dag.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det håller för den tid som barnen leker i den, och är ogiftigt.
 
  • Gilla
jonne72 och 4 till
  • Laddar…
Grabben har en sandlåda på 2.5x2.5 som han leker i ibland men anser att allt man har för utelek är av godo då det är enklare att få ut han.

Tror att den har kostat mig en 1200kr på ett ungefär
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ganescha skrev:
3 barn, ingen av dem lekte något nämnvärt i sandlådan.
De har kanske en sandlåde-app i sina mobiler, och är nöjda med det :cool:
 
När ungarna slutat leka i sandlådan är den bra att ha som "sandlager". Täck dock med press, annars blir den toa för katter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
olotor skrev:
När ungarna slutat leka i sandlådan är den bra att ha som "sandlager". Täck dock med press, annars blir den toa för katter.
Ja, på sommaren går våra lite här och där på tomten. Just i sandlådan vore ju dumt...
 
Nu för tiden har man ju alltid sandlåda med lock.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Vi kompar med grannarna som har barn i samma åldrar. De har sandlåda och studsmatta (tackar vi för) och vi har gungor och koja/lekstuga. Gungorna används dagligen, studsmattan då och då, sandlådan står mest tom numera men ibland får den besök.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra att vissa fattat att inte alla behöver allt... :)
 
Självklart ska ni ha en sandlåda!

Flera viktiga saker har nämnts i tråden redan:
- Bygg inte i tryckimpregnerat
- Bygg i rejäla dimensioner. När jag var liten kommer jag ihåg att sandlådan uppgraderades från troligen 21mm till 45mm, kommer ihåg än idag vilket lyft det blev.
- Ha rejält med sand. Detta är en annan sak jag minns än idag, vilken glädjens dag det var när man fick mer sand i sandlådan.
- Ha lock pga alla katter


Glöm inte att köpa grävmaskin till den också. Se exempel nedan.
Barn leker med små Volvo EC Mini grävmaskiner i sandlåda
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Volvo EC Mini fungerar som en riktig grävmaskin med hydrauliskt styrd arm. Det är en "vuxen grävare" för barn...
http://www.volvoce.com/dealers/sv-s...ni-eldriven/Pages/volvo-ec-mini-eldriven.aspx
Barnstorlek hydraulisk grävmaskin leksak i rött och svart för sandlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.adlibris.com/se/produkt/gravmaskin-happy-summer-23400139
 
nikasp
Hmm, dottern är 15 månader och helt bananas i sanden på stranden. Villatomten är liten medan vi har bra plats i torpet. Känner pressen att fixa en låda nu. Bilder på någon bra låda med lock tack? Kan klart tänka mig att skruva ihop en själv för att få en rejälare variant. Hur stor bör man göra den, tänk på att vi inte har obegränsat med plats.
 
Storlek?
1,5 x 1,5 meter skulle jag nog tänka mig är lagom med lite tillväxtmån.
Dottern kommer ju inte att vara 15 månader hela livet ;)
Och de finns att köpa "överallt" om man inte vill snickra själv:

https://www.google.se/search?q=sandlåda
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.