Hej!
Är ny på forumet, men hoppas jag hittat rätt.

Det börjar klia i byggfingrarna och vi ska nu bygga till en liten altan/terrass runt bastun för enklare möblemang (solstolar eller frukostbord) och jag är lite kluven kring dimensionerna på golvet. Tanken är att golvbrädorna ska vila på stående 45x145-reglar (http://www.npn.se/produkter/byggmat...rad-planhyvlad-furu-ntr-a-45x145mm-l-5-4.html) med CC 1050 mm. Det vore skönt att slippa lägga flera lager och jag undrar vad för dimensioner ni skulle rekommendera för att golvet absolut inte ska svikta? Har varit inne på tryckimpregnerat trä på runt 120-145 mm, men är alltså osäker på tjockleken.

Reglarna ska i sig vila på plintar, men efter själva golvet kommer ett eller två trappsteg. Kan ett av dessa vila direkt på marken utan problem? Jag tänker på fukt etc, men tryckimpregnerat lär ju klara en del? All hjälp uppskattas.

Jag är verkligen ingen expert utan tycker mest sånt här är roligt, men man vill ju göra rätt!

Tack på förhand, och trevlig sommar!
Mvh Nils
 
Hej Nilstama, Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Utan att räkna och fundera (det är ju sommarlov nu :) ) skulle jag valt 45 mm tjocklek på golvet med det regelavståndet.
T.ex. 145 x 45 regelvirke.

Men köp några längder, du skall ju ändå regla upp med den dimensionen, lägg ut och känn efter om du tycker att det är tillräckligt stumt.

Och ja, låt trappan börja i marknivå.
Men ha lite dränerande grus eller ett par stenplattor under i alla fall.
 
Excel
Byggde liten altan nu i sommar.

145x45 räcker till liten altan. Kör cc60 och 28 mm trallvrike så blir det stabilt. Jag köpte A2 klassade skruvar för att försäkra mig att de inte rostar.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.