Hej!

Flyttat min tråd till rätt underforum :)

Jag hade behövt lite assistans av er.

Jag har nyligen köpt hus, en sutterängvilla, byggt 64a.

2 saker, jag tror att vi har ett självbärande tak, kan man bekräfta det bara genom ritningar? Det ser ut som nedan i dokumentet jag fått från kommunen
tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och, garaget. På ritningarna, så tycker jag mig kunna se att det ska vara 2 st pelare i mitten av garaget. Men som ni kan se på bilden, så finns ej dessa? Inga spår heller vad jag kan se? Hur ska man tolka detta?
garage_ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Rickard
 
Jag är ingen expert på området, men jag tror inte att man enbart utifrån dina bilder kan ge svar på dina frågor. Jag tror att det skulle behövas mer information om spännvidderna på taken samt typ av takstol på garaget. Om det är ett sadeltak på garaget och det finns en dold balk enligt bild så tror iaf jag stolpar behövs. Är det möjligt att se om taket hänger ner? man kan dra ett murarsnöre mellan väggarna och se om det tar i taket.
 
Om det är en konstruktionsritning du lagt upp så är mellanväggen bärande. Angående garaget så saknar du pelare och balk i mitten. Vad är det ovanpå garaget?
 
Hej,

Tack för svaren,

Här kommer hela "ritningen" som jag fått av kommunen.

Arkitektritning av enplanshus med vardagsrum ovanpå garage, fasadvyer och planlösning.

Ovanpå garaget är vårt vardagsrum...



Visa bilaga Solbacken_15.pdf
 
Fick svar från en Byggnadsingenjör som jag frågade via mail, att det är arkitektritningar/bygglovsritningar jag fått. Så jag behöver få tag i konstruktionsritningarna eller få ut en snickare för bedömning.

Ska jaga på kommunen lite, om de inte har dem, är det kört då med att få tar i K-Ritningarna tro?
 
Kommunen har nog inga konstruktionsritningar. Men vad gäller garaget så undrar jag varför det inte redan rasat in? spännvidden ser ut att vara kring 7 meter med en dold balk på 8 meter som bär upp bjälklaget. Och dessutom en våning ovanpå.
 
KristinaRT
På garagebilden/fotot tycket jag det ser ut som innertaket hänger ner vid fönstren, men det kan vara en synvilla...
Kan det vara så att man tagit bort stöttorna i garaget och växlat av/ ökat bärigheten med en extra balk?

I vårt hus bärs övervåningen upp av ca 11 m långa limträbalkar, och 2 stöttor inne i huset per balk. Vet folk m liknande hus där man tagit bort 1-2 stöttor och då bågnar taket nedåt, men övervåningen har (ännu) inte rasat. I andra hus har man satt en extra balk i samband med att stöttorna tagits bort och där är ingen påverkan på taket.....
 
nej, jag är "rätt" säker på att det inte hänger. Det man ser på bilden är mer synvilla pga ljuset. Men jag får ta och mäta och se.

man reagerade iallfall inte över det på visningen, och som sagt. Där finns ju inga spår av gamla stöttar?

Jag får nog ta ut en snickare som får kolla på det, är ju inte på någotvis omöjligt att sätta in 2 st stöttar.
 
KristinaRT
Är det ett "sänkt" innertak i garaget, kanske kan du ta upp en liten lucka i taket där balken borde vara och se hur det ser ut innanför? Kanske hittar du en extrabalk och då vet du hur det ligger till :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kom på att jag glömt en detalj. Taket är betong.. Om det har något påverkan?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja, då har man ändrat konstruktionen, armerat plattan på ett sådant sätt att pelarna inte behövs.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
J
fahlis skrev:
Ja, då har man ändrat konstruktionen, armerat plattan på ett sådant sätt att pelarna inte behövs.
Men man armerar inte bara mer och slipper på så sätt en pelare eller bärande vägg. det kan mkt väl vara så att en tidigare ägare tagit bort pelaren/vägg av ren dumhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.