Hej,

Jag och min sambo köpte nyligen ett hus och problemen började redan innan vi hann flytta in.
Vi träffade säljarna dagen innan överlåtelsen för att få se städningen och en genmgång av huset, då fick vi även en nyckel så att vi kunde börja flytta över prylar direkt.
Sagt och gjort så körde vi ett lass innan överlåtelsen men medans vi står och packar in så kommer det en hantverkare som tydligen ska laga fläkten till ventilationen, kändes lite olustigt då vi hade träffat säljarna kvällen innan och ingen av dem hade nämnt att fläkten var trasig.
Fick efter många om och men tag på säljarna och de bekräftade att fläkten var trasig, men att de tar på sig att den ska fungera.
Vi märker redan under första veckan att ventilationen inte fungerar som den ska, men vi får inte tag på säljarna så då ringde jag direkt till firman som var där när vi flyttade in och de meddelar mig att fläkten är trasig.
Jag får tag på säljarna efter ett par dagar och de säger att de ska se till att det blir åtgärdat och att fläkten ska bytas ut.
Nu har det gått 2veckor sen jag senast hörde av säljarna och där de i ett sms sa att de beställt ett fläktbyte från firman som var där när vi flyttade in och att de skulle kontakta mig direkt dagen efter.
Då jag inte hört något så ringde jag själv till firman och ja säljaren hade varit i kontakt med dem men då det är enbart en el-firma så hade de meddelat säljaren att det inte är dem som byter fläkten så nu är jag tillbaka på ruta ett igen och ännu mer frusterad.

Vad har man för rättigheter i dessa fall? Kan jag köpa en fläkt och boka bytet själv och sen skicka fakturan till säljaren?

Med vänlig hälsning Lars
 
Är det samma hus som du skrev ett inlägg tidigare?

I så fall var du ju medveten om att fläktsystemet inte var OK genom besiktningsprotokollet! :confused:
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
Ja det är samma hus jag skrev om innan , men vid kontraktskrivning så sa säljarna att fläkten var utbytt efter att besiktningen var genomförd och att ventilationen fungerade.
 
Ja, i och för sig så har du ju undersökningsplikt och skulle själv förvissa dig om att uppgifterna stämde men å andra sidan så har säljaren utställt ett löfte. Har du vittne eller skriftligt på säljarens löfte?

Om detta visar sig vara osant så har du ett "case", men frågan är om det inte kostar mer än det smakar att driva det juridiskt.

Vilka pengar handlar det om att ställa ventilationssystemet i brukbart skick?
 
De sa att fläkten var utbytt till både oss och mäklaren samt har ett sms där det står att de beställt fläktbyte.
Själva kostnaden vet jag inte vad den skulle bli nu men en ny fläkt kostar ju inte allt för mycket, känns dock surt om det är en ny fläkt då man skulle ta det på garantin istället.
 
C
Gissningsvis blir ingen gladare än säljaren om ni ringer och erbjuder er att "ta över". Man vet ju vilket h-e det kan vara att ha med hantverkare att göra. Säljaren får ersätta er för kostnaderna naturligtvis, men i och med att de redan på egen hand tagit på sig att fixa detta så är det förhoppningsvis inga konstigheter.
 
O
cpalm skrev:
Gissningsvis blir ingen gladare än säljaren om ni ringer och erbjuder er att "ta över". Man vet ju vilket h-e det kan vara att ha med hantverkare att göra. Säljaren får ersätta er för kostnaderna naturligtvis, men i och med att de redan på egen hand tagit på sig att fixa detta så är det förhoppningsvis inga konstigheter.
Då får vi hoppas att säljaren betalar...

Det är egentligen bara att hoppas på att säljaren är ärlig och ser till och fixar fläkten. Annars så är det svårt att göra så mycket mer egentligen. Att försöka driva detta blir alldeles för dyrt i förhållande till vad det kostar att åtgärda det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.