drakbane skrev:
Cocco Bill! Precis så ska vårt poolområde se ut!!

Dock snålar jag värre. Har köpt en ovanmarkpool på Toys'r Us (ca 6x3,66x1,22m), 3800.- och får grävt ett hål till den om någon vecka, 3500.-. Ska ha ett hål på ca 7x4,5x1,5m, där stoppar jag i nån typ av dränering o bärlager, sen 100-200mm cellplast, ca 2-3000.-. Någon som vet vad man ska ha för att utjämna trycket mellan cellplasten o linern, annars blir de lätt hål i cellplasten från en häl eller så!!

Sen ska där dit ett trädäck ala ditt. Och har då tänkt att däcket ska "gå ner i poolen".........alltså så att man kan häva sej upp o så fast det är en mjuk pool.
Jag trallar alltså in den uppblåsta kanten på poolen.

Men ditt bygge låter otroligt billigt!!
Var i Tyskland köpte du de sakerna ??

Använd stenmjöl mellan isolering o liner o gärna en "mjuk"matta mellan stenmjöl o liner. Stenmjölet blir hårt o står emot hälavtryck.
 
drakbane skrev:
Cocco Bill! Precis så ska vårt poolområde se ut!!

Dock snålar jag värre. Har köpt en ovanmarkpool på Toys'r Us (ca 6x3,66x1,22m), 3800.- och får grävt ett hål till den om någon vecka, 3500.-. Ska ha ett hål på ca 7x4,5x1,5m, där stoppar jag i nån typ av dränering o bärlager, sen 100-200mm cellplast, ca 2-3000.-. Någon som vet vad man ska ha för att utjämna trycket mellan cellplasten o linern, annars blir de lätt hål i cellplasten från en häl eller så!!

Sen ska där dit ett trädäck ala ditt. Och har då tänkt att däcket ska "gå ner i poolen".........alltså så att man kan häva sej upp o så fast det är en mjuk pool.
Jag trallar alltså in den uppblåsta kanten på poolen.

Men ditt bygge låter otroligt billigt!!
Var i Tyskland köpte du de sakerna ??
Du är inte orolig för marktrycket? Om du gräver ner en Ovanjordspool? Antar att det kanske funkar så länge poolen är fylld med vatten.. Men hur tänker du göra på Vintern? Blri ju liksom tvungen att töma den en del. Då det lär frysa till IS. och då ligger din pool risigt till.

Eller du kanske bara tänker köra en sommar?
 
Jag har för mig jag läst nånstans att en ovanjordspool inte håller om man har grus och sand och sånt runtomkring. Stod nåt om att det måste vara luft mellan jorden och poolen. Har du ett pooldäck runt så kan du ju lämna mellanrum mellan pool och jorden utan att det syns. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vissa ovanmarkare kan man återfylla med mager betong för att få stabila så hör med återförsäljaren.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Cocco_Bill skrev:
Hej Jimbo!

1. Först måste du nog bestämma dig för vilken storlek på poolen som du vill ha.

2. Sedan ska du nog fundera på hur mycket av arbetet som du kan/vill göra själv
(det skiljer mycket i pris om man gör allt arbete själv)

3. Bestäm dig också för om du skulle kunna tänka dig att importera från något annat land (billiga poolpaket går att importera från bla Tyskland)

Själv har jag köpt en liten rund Primastar-pool på 4,6 x 1,07
Totalt med pressenning, soltäcke, kemikalier, grus, hyra av padda och släp, dräneringsrör, cellplastisolering, byggplast, fiberduk mm kostade poolen cirka 12 000 kr

Sedan har jag byggt in den i terassen och byggt en stor terass på 70 kvadrat med staket runt om för lika mycket som poolgrejorna, så totalt slutade kalaset på 25 000
Väldigt fin inbyggnad av poolen, ska göra nåt liknande, hur har du gjort regelverket under trallen runt poolen ?
 
Synd inte "Cocco Bill" svarade på det Alla frågade om vart han köpt den i Tyskland!!!!!Hade varit intressant!!!!
 
  • Gilla
Kalle Wibeck och 1 till
  • Laddar…
9 år gammal tråd :)
 
K
buspojken skrev:
9 år gammal tråd :)
:)

Det borde väl nästan ha blivit billigare sedan dess
 
  • Gilla
BerraBl
  • Laddar…
J Jimbo skrev:
Ja, vi har riktigt svårt att bestämma oss. Rund eller oval... Hmmm.... Tankarna snurrar som bara den.
Vi snackade med killen som byggt avloppen idag (vi bor i nybygge) och han sa att han lagt rör precis där vi tänkt att ha poolen. Hur F-N kan man ha sån otur?! Och förresten kan jag tycka att han borde ha frågat oss innan han la alla rör.
Han sa visserligen att han kunde ändra dem, men det var ett stort jobb som vi fick betala för.
Vi får se hur det blir, skall ta han imorrn eller nästa vecka så jag får veta exakt var rören går och om jag då måste flytta poolen.
Rund... oval... rund... oval.... rund... oval... :)
du borde nog ha berättat om dina poolplaner innan han la sina rör. Att du kommer ha rör på tomten är ju 109% säkert. Att du däremot tänker bygga pool är inget man kan ta hänsyn till om du inte berättat att du för det första avslöjat dina planer, och sen om den tänkta placeringen. Ofta drar man rör den kortaste vägen, för fallets skull oftast, men också för att spara på material.

inte grovisens fel alltså. Men om fallen är bra kan man ofta flytta rören och gå runt poolen. Man flyttar rör hela tiden. Oftast inget större problem. Bara att fråga om fallet, och om vilket djup de ligger på.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
13 år gammal tråd
 
  • Gilla
Kalle Wibeck
  • Laddar…
Milkshaken Milkshaken skrev:
Jimbo: om du tänkt att skaffa en pool så billigt som möjligt så avråder jag dej det i första skedet...
För det första: Man måste vara jättenoga med förberedelser så att inget blir misslyckat.
För det andra: Om man ska ha en billig pool så blir det antingen liten, (Och hur kul är det med ett fotbad) eller så blir det av ett lågprismärke vilket många ggr betyder problem.
Köp av en säker leverantör, typ Pahlee´n eller Folkpool. låt det kosta vad det görutan onödigt krafs. och njut sen av en kvalitetspool du kan lita på...

Om du bara undrade i största allmänhet så behöver du inte bry dig om det jag skrev över...:)
De billiga poolerna har tunn liner, satsa på en bra liner i alla fall.
 
Milkshaken Milkshaken skrev:
Jimbo: om du tänkt att skaffa en pool så billigt som möjligt så avråder jag dej det i första skedet...
För det första: Man måste vara jättenoga med förberedelser så att inget blir misslyckat.
För det andra: Om man ska ha en billig pool så blir det antingen liten, (Och hur kul är det med ett fotbad) eller så blir det av ett lågprismärke vilket många ggr betyder problem.
Köp av en säker leverantör, typ Pahlee´n eller Folkpool. låt det kosta vad det görutan onödigt krafs. och njut sen av en kvalitetspool du kan lita på...

Om du bara undrade i största allmänhet så behöver du inte bry dig om det jag skrev över...:)
Vissa vet inte säkert, om de kommer att trivas med att ha pool, så för dem kan en billig "övningspool" funka i början, dock med varning att man får vad man betalar för.
 
U Urban R skrev:
13 år gammal tråd
Vi kör ett omtag om 5 år. Det kanske är ännu billigare då.
 
  • Haha
  • Gilla
mickeforsberg och 3 till
  • Laddar…
Låter bra det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.