Har liggande lecablock. Vill helst lägga syllen nära kanten på levablocket så inte blocket sticker ut när verandan är färdig. Eller måste syllen ligga mitt på lecablocket?
 
Redigerat:
Om du har hela syllen på lekablocket så lär det knappast ha ngn betydelse.
 
Mikael_L
Om inte syllen ligger mitt på så blir det ett vridande moment i LECA-blocket som vill fälla det åt sidan.
(Nu antar jag alltså att det kommer ledas ner tryckkrafter på syllen).

Men om detta alls kan komma att hända beror på underlaget under LECA-blocken. Är underlaget helt plant samt helt stabilt så välter dom helt enkelt ändå inte oavsett det vridande momentet.


Konstruktionsmässigt vill man alltid centrera krafter på voter, kantbalkar osv, för att slippa tänka och behandla de vridande momenten. Men då det rätt ofta i verkligheten inte går att centrera lasterna så hittar man på andra lösningar. T.ex. sätter villabyglar när man gjuter platta på mark.



Men det jag försöker säga är väl att jag tycker inte det ska bli några problem bara du ser till att blocken har ett bra underlag under sig. Blocken i sig klarar lätt tyngden ifrån en altan oavsett var du lägger syllen, det är bara den lilla risken för att de sätter sig och ev välter som det behöver tas hänsyn till. Och det kan de endast göra om underlaget i sig ger vika.

Dessutom tar man snabbt och lyfter en altan några cm med en domkraft och fixar till ifall det ändå skulle hända. :)
 
Tack så mycket för svar. Det har hjälpt mig.
 
Jag har lagt grus under. Underlaget var berg och jord, väldigt ojämnt fördelat. Jag tror det är stabilt.
 
Mikael_L
Det låter bra.

Och som sagt, en altan är så gott som alltid väldigt lätt att justera till lite i efterhand.

Eller tja, plintar till en bärlina mitt under altanen kan dock bli lite jobbiga att fixa till, glömde tänka på det ... :surprised:
 
Tror du jag behöver lecablock på mitten av bärlinorna som är 273 cm långa?
 
Inte om det är en bärlina, nu vet jag inte om du avser bjälklaget, då är det dimensionen och kvalitén på virket som avgör.
Om det är ett bjälklag på 45x145 och C24 kvalité så är den självbärande längden mellan 2 fasta anliggningspunkter 1,5-2 meter. Har du en bärlina som håller upp dessa bjälklag bör dimensionen ligga på minst 45x175 för att inte få svaj på 273cm.

Kan det vara så att "verandan" sitter fast i huset och bjälklaget är 273 cm ut från huset?
I så fall behövs det en "bärlina" en grövre regel som ligger under alla bjälklag ca 220-250 cm ut från huset, det förutsätter att bjälklaget är rätt förankrat i huset annars bör det ligga två parallella bärlinor, 1 på ca 120 cm från huset och den yttre bärlinan på 240cm från huset (cc120), det överhäng som blir, det som fattas ut till 273 cm är självbärande. Detta förutsatt att du har max cc60 mellan bjälklaget och har en dimension av minst 45x145mm.
 
Det är impregnerade reglar c24 45x170mm. Kunde tyvärr inte skruva fast någon regel i huset utan allt ligger på lecablocket.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså de bärlinorna som jag ska skruva i balkskorna som jag undrar om de behöver stöd?
 
Mikael_L
45x170 är lite gränsfall med spännvidd på 273cm.

Alltså, jag tror det duger för altandäck, det blir inte tokstumt, men troligen rätt acceptabelt. För bruk i en bostad skulle jag gått upp till 195mm reglar.


Men, tryckimpregnerat i C24 kvalitet? Är det verkligen det?
För i så fall har du bättre virke och bör nog klara dig bra med 45x170.
 
I ditt fall hade det varit bättre att du haft dubbelt så många leca, 1 under varje bjälklag, om du förstår mig.
Sedan drar du fram hela ramen ett par decimeter, skruvar bjälklaget från "hussidan" direkt i ramen, genom ramen och in i bjälklaget, sedan skruvar du från utsidan på samma vis, lecan bör ligga under varje bjälklag, på så vis får du inga snedlaster.
Det behövs inga balkskor heller om du gör som jag skriver.
45x170, C24, behöver ingen bärlina på 273 cm längder.
Flytta in ramen när du skruvat från hussidan, lägg leca under flera bjälklag, använder du NTR A eller AB?
A-klassat behöver inga skydd mellan leca och bjälke, AB- håller längre om du lägger tjärpapper under, mot lecan.
I ditt fall så har du ett regelverk utan bärlina, fungerar utmärkt!
 
Har ntr A och har lagt grundpapp mellan Leca och reglar redan.
 
LinaOlsson skrev:
Har ntr A och har lagt grundpapp mellan Leca och reglar redan.
Det verkar som om du har helt klart för dig hur man gör.
Lycka till med mera framtida projekt!
Mvh P-A
 
Vad bra. Tack så mycket. Frågar och läser mycket om att snickra
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.