Flyttade in i villa för någon månad sedan och vi har en eldstad med en insats. Tänkt att prova elda i den men hittar ingen spak eller liknande för att öppna spjället. Säljaren har inte svarat på sms eller email på 1 månad nu så provar fråga här. Det måste väl finnas något spjäll? Det finns inga spakar på eller runt eldstaden vad jag kan se.

Såhär ser den ut.
spis1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

spis2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart kan den sitta tror ni?
 
Vi har inget spjälhandtag. Men vi har en spak man kan styra luften te våran contura kamin. Vet inte om din är av nyare modell o inte heller har nåt spjälhandtag. Testa o elda lite tidningspapper lr nåt o se va som händer med röker
 
Hittar du inget synligt rökgasspjäll så finns det nog inget. I underkant av insatsen ser det ut att finnas rörliga delar. Det kan vara ett spjäll för tilluften. Dra i den och se vad som händer. Kanske är det bara en asklåda, men den ser lite liten ut för det.
 
Donwoody skrev:
Vi har inget spjälhandtag. Men vi har en spak man kan styra luften te våran contura kamin. Vet inte om din är av nyare modell o inte heller har nåt spjälhandtag. Testa o elda lite tidningspapper lr nåt o se va som händer med röker
Kan prova det. Måste det inte finnas något spjäll?
 
Avemo skrev:
Hittar du inget synligt rökgasspjäll så finns det nog inget. I underkant av insatsen ser det ut att finnas rörliga delar. Det kan vara ett spjäll för tilluften. Dra i den och se vad som händer. Kanske är det bara en asklåda, men den ser lite liten ut för det.
Det är en asklåda. Verkar inte finnas någon annan rörlig del. Måste det inte finnas spjäll?
 
Måste och måste. Jag tror knappast det finns nått krav på spjäll, har sett många mindre stugor där man inte haft nått men det kan ju vara trevligt med ett ändå.
 
Har det varit en öppen spis som i efterhand fått en insats eller är den byggd med insats från början? Det måste inte finnas ett spjäll, men det är rekommendabelt för en öppen spis. Jag vidhåller att om du inte hittar något reglage för ett spjäll så finns det nog inte. Har det en gång varit en öppen spis så finns möjligheten att spjället tagits bort när insatsen monterades.
 
Avemo skrev:
Har det varit en öppen spis som i efterhand fått en insats eller är den byggd med insats från början? Det måste inte finnas ett spjäll, men det är rekommendabelt för en öppen spis. Jag vidhåller att om du inte hittar något reglage för ett spjäll så finns det nog inte. Har det en gång varit en öppen spis så finns möjligheten att spjället tagits bort när insatsen monterades.
Jag tror det har varit en öppen spis som fått insats i efterhand.
Finns det ingen risk att det blir typ kallras om inget spjäll finns? Bör jag installerat ett?
 
När man installerar insatser så brukar man som regel ta bort spjäll om det har funnits nåt tidigare. Moderna eldstäder är såpass täta att draget regleras med luftintagsreglagen
 
Här togs spjället bort när vi satte in en kassett. Prova tänd en bit papper och se vad som händer. Kolla upp innan så att sotaren vart på plats och att den är godkänd att elda i.
 
Det ska INTE vara spjäll för rökgaser när insats används. Om spjället stängs kan du få en "brandbomb" som mina installatörer uttryckte sig. Vet inte vad det innebär riktigt men låter inge vidare.

Kallras förhindras som sagt med reglage för tilluft som borde finnas. När det är stängt så är hela systemet (tillräckligt) tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.