vill bygga ett tak som lutar tex 3-4 grader dvs 30 cm på 4.20 meter. Och använda Plannja Trend 475...hoppas det ska funka lika gärna som takpapp. Givetvis läger jag utan skarvar på längden och limmade fogar vid ihopfogning av plåtarna. Takreglarna kan jag lägga tätare än vanligt, spontat underlag med kondens skydd. Hoppas på svar.
 
Enligt Planja är minsta lutningen 8 grader så att bara ha 3-4 grader är knappast någon bra ide.
 
oavsätt om jag limmar ihop plåtarna? , i klipset på underplåten , lägger jag tex en sträng sicaflex ett sättlim som härdar, har som prov limmat igen ett 5mm stort hål som står under vatten sedan ett par dygn.....utan att läcka...
 
Mikael_L
Du skriver inte till vad taket är till.

Jag kan tycka att det är en milsvid skillnad om det är en carport eller ett tak på en villa som är byggt så det inte är inspekterbart.

I vilket fall frångår du tillverkarens anvisning och kan aldrig hålla denne för ansvarig för några problem, dessutom har du frångått monteringsanvisningarna och därmed fackmannamässighet vilket sätter dig i sämre sits om det framöver skulle dras som dolt fel av en ny ägare.

Men som jag skrev först, vilka chansningar och avsteg som är vettiga att göra beror ju jättemycket på vad för slags byggnad det är.
 
  • Gilla
Kristian Andersson
  • Laddar…
Och ett tak ska hålla tätt i år efter år även om solen gassat och plåten varit nära hundra grader varm dag efter dag eller om det krupit in fukt i skarvarna som frusit och gett frosrsprängningar som troligtvis inget lim klarar av. Fruset vatten spränger ju med lätthet berg. Så använd en metod som är avsedd för just så låga fall
 
  • Gilla
Kristian Andersson
  • Laddar…
taket på en villa, närmare bestämt ett badrum med entre...saken är den att jag satt in ett fönster som hindrar taket från att vinna höjd mot väggen, därav den låga vinkeln...så hoppas jag få använda plåten som införskaffades , innan fönstret kom upp...får väl bli ett låglåtande tak med den rekommenderade mattan...kanske ett naturtak som jag kollat in på nätet...tack för svar och engagemang...
 
får väl ge mig på den punkten...hade hoppats på ett svar som passat mina planer...tack för svar och engagemang...tack
 
Bandtäckning eller takpapp funkar väl.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Eller om du vill ha just den plåten då ni kanske har den på resten av huset kan ni lägga ett papptak under (underlagspapp och ytpapp) för att ha plåttaket som "solskydd"
 
  • Gilla
Kristian Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.