A
Jag har några handverktyg som jag tror skulle behöva lite vård, om de ska kunna användas mer. Jag vet inte riktigt vad alla används till, men det är en skiftnyckel, tänger, skjutmått, mejsel/stämjärn.

För skiftnyckeln, Bacho-Clyburn No 73, är det så illa att den fastnat. Tängerna och skjutmåttet går trögt och vissa verktyg har fått ytrost.

Det borde väl gå att rengöra/smörja med rätt medel? Gör man något med trähandtagen?
Det är min morfars gamla verktyg, så vad är bästa råd?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom med trähandtag är nog svarvstål. Skulle låta trät vara om det inte ser ut att vara på väg att gå sönder på nåt vis.
Annars gissar jag att WD 40 eller nåt liknande löser upp det som kärvat fast i skiftnyckel och tänger.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
M
Skiftnyckeln kan du testa att lägga ett dygn i såpvatten och se om det löser upp skiten så det går att flytta den. När du kommit så långt kan du smörja upp den med WD40, lite linolja, motorolja eller vad du nu har i dina skåp :)
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vapenolja är trevligt att jobba med. Kladdar inte.
mvh Findus
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Linolja är väl kanske ingen höjdare att smörja med i o m att den oxiderar och hårdnar.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en skiftnyckel som kärvat. Jag skruvade isär den. Rengjorde den och sprayade den med 5-56. Har fungerar klockrent sedan dess.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Jag ärvde en låda gamla verktyg från morfar, tänger osv gick trögt, jag sprejade på rikligt med 5-56 och lät verktygen ligga över natten. Dagen efter motionerade jag verktygen och torkade bort överflödigt 5-56. Resultatet blev utmärkt :)
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Jag letade efter sprängskiss på hur skiftnyckeln var uppbyggd, ifall jag skulle försöka mig på att demontera den för att rengöra den. Men det visade sig att skiftnyckeln var äldre än vad jag trott. Den är från 10-talet, alltså typ 100 år gammal...

Hur pass känslig är en skiftnyckel för hur tjock olja man använder? Vissa mekaniska saker kan ju becka ihop totalt om man använder fel olja eller för mycket olja.
 
En sprängskiss? Jag skruvade ur skruven på sidan. Tog bort vredet och ena "klon". Thats it. Ev kan det finnas en liten fjäder. Var försiktig med den i sånt fall. Det här var dock ingen skiftnyckel från 1910 dock.
 
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Allinug skrev:
Hur pass känslig är en skiftnyckel för hur tjock olja man använder?
Inte känslig alls. Gör rent var 25:e år eller så bara.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
A
Tängerna gick ganska snabbt att få fart på med lite WD 40.

Skiftnyckeln behövde två såpabad och motion i badet och slutligen rengöring med WD 40, trasa, blompinne och ståltråd. Men nu fungerar den fint!
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.