Hej,

kanske inte rätt forum men här brukar finnas folk som kan saker om landskapsskydd och liknande så jag börjar här...

Upptäckte häromdagen att några av mina träd som står utmed vägen här har fått små runda metallbrickor uppspikade på sig. Metallbrickan är kanske 40-50mm i diameter och har stansade nummer.

Mailade kommunen och frågade men de har ingen aning så det är inte de som gjort det.

Jag bor i ett område som har landskapskydd så jag misstänker att det kan ha med det att göra.

Nån som har nån aning?
 
Haha, jo det hade ju varit snyggt, men jag hoppas verkligen inte att det är det. Hade det varit ett träd så kanske men nu är det fem träd som står på rad, 5 meter mellanrum varandra och numrering är stigande.
 
"Mina träd" skriver du, står dom på din mark??
Om du lägger upp en bild på brickorna så kanske någon kan känna igen dom.
Att dom är spikade tycker jag inte låter så bra, verkar som om någon haft lite otur i sin tankeverksamhet där....

Blev lite nyfiken, och et kan mycket väl vara som du skriver, skyddsvärda träd.
Hittade detta i ämnet....
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/tjolöholms-ekar-räddas-1.1201802

http://extra.lansstyrelsen.se/life-mia/SiteCollectionDocuments/Folder/Billingestigen120424.pdf
Se sidan 7 (8)
 
Kan någon ha varit där och forskat? Om det nu är en miljö med speciella värden.
Inventerat t.ex. någon ovanlig insekt som finns i just den biotopen?
Räknat hur många som hittas i varje träd och ska jämföra exakt samma träd i flera år?
 
Zixten skrev:
"Mina träd" skriver du, står dom på din mark??
Om du lägger upp en bild på brickorna så kanske någon kan känna igen dom.
Att dom är spikade tycker jag inte låter så bra, verkar som om någon haft lite otur i sin tankeverksamhet där....

Blev lite nyfiken, och et kan mycket väl vara som du skriver, skyddsvärda träd.
Hittade detta i ämnet....
[länk]

[länk]
Se sidan 7 (8)
Får ta en bild imorgon, börjar bli lite mörkt.

Träden står på det som jag anser vara min mark iallafall, det är ju gamla tomter så det är lite si och så med detaljerade kartor, det är aldrig uppmätt på riktigt enligt kommunen. Det är ingen annan än jag som klipper häcken som träden växer i iallafall... :)
 
Räknenisse skrev:
Kan någon ha varit där och forskat? Om det nu är en miljö med speciella värden.
Inventerat t.ex. någon ovanlig insekt som finns i just den biotopen?
Räknat hur många som hittas i varje träd och ska jämföra exakt samma träd i flera år?
Kanske, tycker nog att de borde kontaktat mig för det lär inte lyckas forska så mycket utan att springa omkring inne på min tomt i så fall.

Träden i sig är verkligen inget speciellt, är varken unika eller speciellt gamla. Nån ask, nån kastanj och några lönnar.
 
Så här ser det ut.

träd-bricka.jpg
 
Skulle också gissa på länsstyrelsen alt skogstyrelsen.

Men det är litet oroväckande att din tomtgräns är oklar. Lantmäteriet borde ha kartmaterial på detta, annars kan det vara idé att beställa den tjänsten från resp. enhet på kommunen.
Om en myndighetsperson spikat upp dessa kan det indikera att de inte ser det som din tomt, kanske inventerar de lövträd allmänt eller ädellöv...
 
Jaha, då har jag kollat runt lite mer utan att komma till klarhet.

Det är inte kommunen.
Det är inte kyrkan(bor granne med kyrkans mark)
Det är inte länsstyrelsen.

Mycket märkligt.
 
Om man googlar på det så kommer åtminstone jag till trädinventering när jag söker på nummerbrickor träd. "Vid inventering artbestäms och kartläggs träden med nummerbrickor". Om jag varit säker på att det är mina träd hade jag kanske petat bort brickorna, för att se om det kommit dit nya... Finns det någon lokal miljö/natur organisation som skulle vara intresserade av att inventera? Lantmäteriet?
 
Skogsstyrelsen kanske? Statlig myndighet under Landsbygdsdepartementet …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.