Vi bygger ett garage som måste klara brandklass EI30

Det kommer vara ett kallgarage utan uppvärmning, och om jag kommer arbeta där under de kalla månaderna kommer jag köra med byggfläkt de enstaka gångerna.

Jag vill bygga det som billigt som möjligt och funderar på på att sätta 95mm isolering + en 13mm gipsskiva i väggar och tak?

Reglarna är 145mm, men vill bara ha 95mm som krävs för ei30, kan detta blir problem/fukt/kondens då inte hela utrymmet är fullt av isolering?

Om jag inte ska ha isolering så krävs dubbla gips vilket blir dyrare och mycket mer arbete.
 
dubbelgips är billigare än enkelgips + 95mm isolering.
 
Finndjävel skrev:
dubbelgips är billigare än enkelgips + 95mm isolering.

Isoleringen 27:-kvm och gipsen 60:- skivan så ungefär desamma pris. Och sparar många timmar med att isolera och endast använda ett lager gips.

Men kan det ställa till det då jag inte fyller hela utrymmet med isolering?
 
hur mycket dyrare blir det med fullisolerat? kanske är värt dom kronorna för att göra rätt
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
20,81kr/m2 ser jag byggmax ska ha för gips så det är ju inte samma. Du kan lämna halva facket oisolerat om du vill, det enda jag kan tänka mig blir sämre är skarvarna mellan isoleringsskivorna. Inte sagt de sluter riktigt tätt efter ett tag men om du endast bryr dig i brandklassen så spelar det ingen roll. En extra gipsskiva är nog bättre brandskydd än lite ull skulle jag påstå.
 
Jag skulle se en risk att isoleringen veckar sig och sjunker ihop.

Protte
 
Snåla nu inte! Isoleringen kommer vecka sig och du kommer ha köldbryggor som heter duga!

Har så i familjens stuga fast 95 stomme och 70isolering som veckat sig och sjunkit ihop.

Så mata fullt med isolering och gipsa sen
 
S
sätt isolering blir bättre ljud då
 
Om det är så som flera här säger att isoleringen riskerar att vecka sig eller sjunka ihop så kommer väggarna ändå inte uppfylla EI30. Isoleringen ska ju hålla sigdär den ska även efter att gipsskivan har förstörts av branden. Alltså bör du isolera lika tjockt som reglarna
 
Varför inte bygga med 95-reglar i så fall?
 
S
Joh_81 skrev:
Varför inte bygga med 95-reglar i så fall?
dubbla reglar i dom bärande väggarna då?
förmodar att 145mm reglar är ytterväggar
 
Om du enbart vill ha den tunnare isoleringen så behöver du fixera isoleringen på något sätt. Då är det troligen enklast att sätta någon slags ströläkt som håller den på plats.

Hur mycket skiljer det egentligen i pris för hela bygget med 95 respektive 145 mm isolering?
Är det inget större garage du bygger, så skulle jag vilja påstå att det är en dumsnål idé att inte isolera hela vägen.
 
Å int isoler te hele väggen he ger bara snålforen.
He val bänglut öm man ånger se, å riv bort gips'n ger int na rolit e göra.

Nä, öppen plånboka å göre rejält från början.

Protte, int helt 100
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
dubbla reglar i dom bärande väggarna då?
förmodar att 145mm reglar är ytterväggar
..om inte stommen redan är byggd med 145 menar jag då. Hur stort är garaget?
Hur kraftiga reglar behövs? Hela mitt hus har 90 mm stomme, och det har ju inte ramlat ihop efter 45 år.

Men enkla lösningen är att inte snåla och isolera fullt som alla redan skrivit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.