Hej,

Om ett par veckor skall vi bygga ut huset och då kommer det bland annat bli ett nytt 20kvm stort vardagsrum. Tanken för detta rum är att jag skall ha en projektor i taket och dessutom två inbyggda takhögtalare kopplade till en 2-kanalsförstärkare. Det skall streamas och enda bildkälla till projen är således en chromecast. Förstärkaren placerad framme synlig.
Material till detta skall jag skaffa fram innan elektrikern kommer, men jag vet inte vad jag behöver... Hjälp?

Bakom väggen (och i taket) skall då gå högtalarsladd * 2, en HDMI-sladd samt kanske ett eluttag i taket bredvid projen för ström till just denna. Elkontakten löser väl elektriken på egen hand, men anslutningen av högtalare/HDMI nere vid golv där de kommer ut från väggen.... Finns det någon "multimediadosa" eller liknande för sådant, eller hur gör man?

Är det ett rör till varje sladd/kabel eller hur gör man vanligtvis?

Och en ren teknikfråga, vad kör man för diameter på högtalarkabeln?

Alla tänkbara tips uppskattas!
 
tommib
Om du bara ska koppla en chromecast till projektorn, varför ska du överhuvudtaget dra fram en HDMI-kabel? Det är väl bara att koppla chromecasten rätt in i projektorn.

För att koppla Högtalare, HDMI och annat så kan du använda sk Keystonekontaktdon. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/keystone

Om du nu ska dra HDMI ändå (vilket kan vara smart för framtida bruk) så måste du ha ett såpass grovt rör för att få igenom kontakten att du lätt kan dra alla andra sladdar i samma rör. AndersMalmgren här på forumet tror jag fick igenom någon specialvariant i ett 20mm-rör men då togs höljet av från kontakten. Om du inte gör det så tror jag att du får gå upp till 40mm rör och då får du ändå tänka på att böjarna måste vara väldigt snälla. Det finns inga färdiga dosor som tar 40mm rör (förutom centralmuffar) så du får bygga något eget. Jag skulle dra fram 40mm till projektorn och därifrån fördela ut 16mm rör till högtalarna.

Storlek på högtalarkabeln kan du få många åsikter om av audiofilfolket, som säkert rekommendera konstiga silverkablar eller liknande, men du kommer väldigt långt med 1,5kvmm. Troligen räcker det bra med 0,75 kvmm men prisskillnaden är rätt liten.

Flexslang i grövre dimensioner finns på t.ex. Hornbach i Botkyrka (och troligen också den norr om stan).
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
tommib skrev:
Om du bara ska koppla en chromecast till projektorn, varför ska du överhuvudtaget dra fram en HDMI-kabel? Det är väl bara att koppla chromecasten rätt in i projektorn.

För att koppla Högtalare, HDMI och annat så kan du använda sk Keystonekontaktdon. [länk]

Om du nu ska dra HDMI ändå (vilket kan vara smart för framtida bruk) så måste du ha ett såpass grovt rör för att få igenom kontakten att du lätt kan dra alla andra sladdar i samma rör. AndersMalmgren här på forumet tror jag fick igenom någon specialvariant i ett 20mm-rör men då togs höljet av från kontakten. Om du inte gör det så tror jag att du får gå upp till 40mm rör och då får du ändå tänka på att böjarna måste vara väldigt snälla. Det finns inga färdiga dosor som tar 40mm rör (förutom centralmuffar) så du får bygga något eget. Jag skulle dra fram 40mm till projektorn och därifrån fördela ut 16mm rör till högtalarna.

Storlek på högtalarkabeln kan du få många åsikter om av audiofilfolket, som säkert rekommendera konstiga silverkablar eller liknande, men du kommer väldigt långt med 1,5kvmm. Troligen räcker det bra med 0,75 kvmm men prisskillnaden är rätt liten.

Flexslang i grövre dimensioner finns på t.ex. Hornbach i Botkyrka (och troligen också den norr om stan).
Stort tack tommib!

Hdmi-sladden tänker jag skall transportera ljudet från projen ner till förstärkaren. Jag skulle iofs kunnat köra coax eller optisk möjligen, men hdmi känns lite mer framtidssäkrat. Tänker jag fel?

Keystone hade jag inte hört talas om. Men man sätter alltså ihop lite det man behöver? Så en uttagsbox och i med två banankontaktmoduler för högtalarna?
 
tommib
Varför ska du använda HDMI för ljud? Det är inte avsett för det. Välj SPDIF i antingen coax eller opto om förstärkaren tar det. Hur hade du tänkt att koppla överhuvudtaget? Chromecasten har väl bara en fast HDMI-kabel ut? Jag antar att projektorn då klarar av att splitta ut ljudet, men då kanske du bara får analog signal?

Framtidssäkringen består snarare i att du förr eller senare kommer vilja koppla in något annat än den där chromecasten och då är det praktiskt att ha ett rör som sväljer en HDMI-kabel.

Det blir lättare att ge vettiga rekommendationer om du berättar vad det är för prylar du tänker koppla ihop. Gärna med länkar till specifikationerna.

Keystone är väldigt praktiskt. Det används nog mest till nätverksuttag men det finns även andra praktiska uttag, som du ser. Jag skulle starkt överväga det i denna applikation. Annars finns särskilda lock med högtalaranslutningar och liknande på ebay, men de är avsedda för amerikanska dosor. För svenska dosor kan du förvisso göra egna lock av ett blindlock och några kontaktdon, men det är lite pyssligare än keystone. Det hela beror helt på vad du har för förutsättningar att dölja installationen.
 
M
Det är väl inget fel att köra ljud från mediaenheter via HDMI? Jag kör ren DTS-HD över HDMI-kabel så nog ska väl det klara av jobbet.

Däremot är frågan hur du ska få ljudet från projjen till förstärkaren via HDMI då detta inte är en dedikerad ljudport. Normalt sett, så brukar man koppla en HDMI-ut från förstärkaren till projjen och så sätter man uppspelande enheter i andra HDMI-in-portar.

På en TV (och kanske även projjar) så kan man använda sig av ARC (audio return channel) vilket innebär att tv-apparaten tar in ljud och bild via en port och skickar ut endast ljudet på en ARC-konfigurerad HDMI-port.
På så vis kan man t ex ansluta vanlig kabel-tv till antenningången på TVn och skicka ut ljudet via HDMI till förstärkaren.

Jag hade oavsett dragit (eller förberett för) en HDMI mellan projje och förstärkare. Man vet inte vad som händer i framtiden och då får det gärna vara enkelt när lusten faller på.

Den smartaste lösningen tycker dock jag är att ha en förstärkare med en HDMI-out som koppas till projjen och sen flera HDMI-in på förstärkaren dit man kopplar sina uppspelande enheter, som jag skrev tidigare. Du är då inte alls beroende av var du kan ställa enheterna, du kan ha flera enheter anslutna samtidigt till projjen osv.
 
M
Och det är som tidigare sagts, lättast om du visar upp en spec för projje och förstärkare, då är det lättare att ge rekommendationer på lösningar.

Din förstärkare kanske inte ens har någon HDMI-anslutning.
 
tommib
Nej, det är inget fel per se, HDMI har naturligtvis ljud inbyggt i standarden. Det jag reagerar på är att TS tänker sig att skicka enbart ljud. Då finns det bättre/enklare lösningar. Precis som du skriver är den vanliga lösningen att ha en reciever som knutpunkt och sen en HDMI out till TVn, med eller utan ARC. Nu skulle TS också ha en tvåkanals förstärkare och då är det betydligt ovanligare med HDMI in.
 
Ja, va fan, nu satte ni mig på pottan... Grejen är ju att utbyggnaden är färdig långt senare i höst, vilket gör att själva hemelektroniken är ju sista inköpet när allt annat är klart. Men min preliminära plan är att skaffa en NAD3020-förstärkare, för att den är liten smidig (poängen med allt ihop är att ingenting skall synas/stå framme) och att det finns trådlös anslutning om jag vill köra spotify via mobil etc. Noterar ju på den att det inte finns anslutning för hdmi dock... Nåväl jag kan köra toslink tänker jag då från projjen. Men i nästa steg noterar jag då att en projektor med digitalt ljud ut, finns ju knappt... Så vad fan gör jag..? Måste jag skaffa en förstärkare som tar hdmi in, sätta chromechasten där, och sedan skicka bild från förstärkaren upp till projjen..? Eller finns det någon annan bättre lösning för hur ljudet från chromecasten hamnar i stärkaren?


EDIT: Om jag skippar Netonnets sida och deras filter :) och istället kollar en annan sida på tänkta projjen, så ser det ändå ut som att det finns ljud ut;
BenQw3000-Rear.jpg
gul/gröna hålet, coax ljud ut va?
 
Redigerat:
tommib
Om du inte vet vad du ska ha i nuläget skulle jag dra ett 40mm rör till projektorn och 16mm rör till där högtalarna ska sitta. Andra änden av rören skulle jag förlägga i ett diskret hörn eller en garderob, där du sen kan ställa förstärkaren. Det är den mest framtidssäkra lösningen. Jag håller själv på och renoverar just nu och kommer fälla in ett IKEA Metod i en vägg (har en klädkammare på andra sidan) där all elektronik ska stå.

Angående elektroniken så är den lättaste lösningen just hemmabioreciever, med spotify connect om du ska köra spotify, och koppla chromecasten till den. Det är så alla tillverkare tänker sig att man ska koppla det och det är därför lättast. Se till att köpa en med spotify connect så slipper du att musiken bryts om du får ett samtal eller går till ett annat rum.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
...Med min redigering i mitt senaste inlägg så kanske jag skall köra på ditt förslag tommib, med de tre rören, men även lägga till ett rör med coax, för att ha den lösningen också. Då har jag inte målat in mig i något hörn i alla fall. Så får jag vila lite i mitt beslut på reciever.

Stort tack för input!
 
tommib
Det går inte att säga på vilket sätt du får ut ljudet ur det hålet, men en inte allt för vild gissning är att du endast har analogt ljud ut, ev endast det som kommer in på de analoga anslutningarna.

Det säkraste är som sagt att köra med en reciever som är avsedd för att splitta ut ljudet.

Du behöver inte dra några andra rör än ett 40mm till projektorn. Det är ett såpass grovt rör att du kan dra allt i samma. Enda anledningen till att det behöver vara så tjockt är att du måste få igenom HDMI-kontakten. Själva kabeln tar inte så mycket plats, så du kan lätt dra ev ljudkablar bredvid. Du skulle till och med kunna dra elkabeln i samma rör men då är vi ute i grumliga vatten. Bättre att låta elektrikern dra ett eget rör för elen och sätta ett infällt uttag i taket bredvid. Se till att du inte gör för skarpa böjar och dra gärna i HDMI-kabeln i röret innan du slår igen väggar/tak så att du vet att den går i. Det finns inget tradigare än att upptäcka att det inte går att få i kabeln efter att rummet är färdigt.
 
Tack tommib, jag gör nog som du föreslog och skiter helt i "ljud ut" från projjen.

Lite nyfiken bara på hur det är med ljud ut och din gissning med analogt ljud ut. Nu kör jag streamingtjänsterna Viaplay och Cmore och där har vi väl bara stereo ut (vad jag vet), men tids nog kommer säkerligen surround. AUDIO OUT på projjen är ett 3,5mm-uttag, alltså samma som man ansluter sina lurar till datorn i det öpnna kontorslandskapet... :)

Läser jag manualen på den aktuella projjen så säger den angående ljud: "Den valda insignalen fastställer vilket ljud som ska matas ut från projektorn när AUDIO OUT har anslutits.". Om jag då har HDMI och 5.1-ljud in via chromecasten, och sedan ansluter en digital koaxialkabel i AUDIO OUT, kan jag då förvänta mig surround om jag drar den till receivern...?
 
tommib
Nej. Vad som händer om du matar den med en Dolby DTS-signal eller liknande beskrivs inte i manualen, men troligen inget bra. I bästa fall får du en nermixad analog stereosignal. I värsta fall ingenting.

Det står i manualen specifikt att man rekommenderar anslutning via reciever för att plocka ut ljudet där.

Som sagt, skit i ljud ut från projektorn. Köp en riktig reciever. Ta ut ljudet den vägen.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden ordagrant så någon kanske redan har tagit upp det.
Ljud in och ut är analogt och till för att du ska kunna använda fjärren till projen för att höja och sänka ljudet. Med andra ord, skippa det uttaget helt, som tommib skriver. :)
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Tack tommib, jag gör nog som du föreslog och skiter helt i "ljud ut" från projjen.

Lite nyfiken bara på hur det är med ljud ut och din gissning med analogt ljud ut. Nu kör jag streamingtjänsterna Viaplay och Cmore och där har vi väl bara stereo ut (vad jag vet), men tids nog kommer säkerligen surround. AUDIO OUT på projjen är ett 3,5mm-uttag, alltså samma som man ansluter sina lurar till datorn i det öpnna kontorslandskapet... :)

Läser jag manualen på den aktuella projjen så säger den angående ljud: "Den valda insignalen fastställer vilket ljud som ska matas ut från projektorn när AUDIO OUT har anslutits.". Om jag då har HDMI och 5.1-ljud in via chromecasten, och sedan ansluter en digital koaxialkabel i AUDIO OUT, kan jag då förvänta mig surround om jag drar den till receivern...?
Den bilden du hade högre upp har två hdmi portar.

Som jag gjort själv, är att koppla alla enheter i recivern och den skickar i sin tur bilden till TV eller projektor (helt enkelt recivern som tar hand om allt ljud).


Nu vet jag inte vad du ska köra med för system. Men ta 1.5 minst på högtalarkablar, sen om du kör med bakhögtalare så skadar inte 2.5 (längre sträcka blir det mer motstånd och kabeln kan bli överhettad om du kör för tunt).

Fattar jag dig inte fel ska du köra 2.1 system? Dra rör även för bakhögtalare (det kommer göra det helt klart lättare om du vill upogadera till riktigt bio system). enklare nu än behöva spika kabel på lister, samt blir snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.